- Nowe przepisy wprowadzone przez UE pozwalają na przewożenie większych ilości płynów w bagażu podręcznym na lotniskach z odpowiednią technologią.
- Pasażerowie wylatujący z tych portów nie będą już musieli wyjmować płynów i elektroniki podczas kontroli.
- Decyzja dotyczy tylko wybranych lotnisk i nie obowiązuje jeszcze w całej UE.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniec limitu 100 ml na płyny na wybranych lotniskach w UE
Na wybranych lotniskach w Unii Europejskiej, które korzystają z nowoczesnych skanerów bezpieczeństwa nowej generacji (C3), zniesiony zostanie limit 100 mililitrów na płyny w bagażu podręcznym - poinformowała rzeczniczka Komisji Europejskiej Anna-Kaisa Itkonen. Skanery te wykorzystują technologię tomografii komputerowej do tworzenia precyzyjnych obrazów 3D bagażu, co zwiększa skuteczność wykrywania niebezpiecznych przedmiotów.
W sumie zainstalowano już 700 takich urządzeń w 21 państwach członkowskich UE. Wśród lotnisk objętych projektem znalazły się m.in. Rzym, Amsterdam, Mediolan i Berlin, a także porty w Niemczech, Holandii, Szwecji, Irlandii, na Litwie, Malcie i we Włoszech. W Polsce tego typu skanery nie zostały jeszcze wdrożone.
Większa swoboda dla pasażerów linii lotniczych, ale nie wszędzie
Nowe skanery umożliwiają pasażerom pozostawienie płynów i laptopów w bagażu podczas kontroli bezpieczeństwa. Co więcej, na tych lotniskach dozwolone będzie przewożenie płynów - takich jak perfumy, oliwa z oliwek czy wino - w pojemnikach o objętości nawet do dwóch litrów. To istotna zmiana w porównaniu z obowiązującym dotąd limitem 100 ml. Komisja Europejska dała właśnie zielone światło dla używania konkretnego typu zaawansowanych skanerów, cofając tymczasowy zakaz z zeszłego roku, wprowadzony z powodu problemów technicznych.
Anna-Kaisa Itkonen zaznaczyła jednak, że zmiany nie będą obowiązywać na wszystkich lotniskach w UE.
- Nie oznacza to zatem, że teraz wszyscy pasażerowie w całej UE mogą zabierać ze sobą większe pojemniki z płynami - zaznaczyła.
Obowiązek poinformowania podróżnych o dostępności nowej technologii spoczywa na zarządcach lotnisk. Inne rodzaje skanerów nowej generacji wciąż są oceniane przez Europejską Konfederację Lotnictwa Cywilnego (ECAC), a ich dopuszczenie do użytku będzie zależeć od wyników analiz technicznych i decyzji KE.
Więcej na tvn24.pl.
Zobacz także:
- Ważna wiadomość dla podróżujących. Kolejne europejskie lotnisko zmienia limity
- Stres i kolejki na lotnisku. Co zrobić, by nie czekać zbyt długo na bagaż?
- Najdziwniejsze rzeczy, które chcieli wnieść do samolotu. "Pasażer upierał się, że jest ciałem stałym"
Autor: Regina Łukasiewicz
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: AzmanL/GettyImages