Politycy chcą zmian w szkolnictwie wyższym. Co to oznacza dla uczelni i studentów?

studenci
Politycy szykują zmiany w szkolnictwie wyższym
Źródło: Connect ImagesPeter Muller/Getty Images

Szykują się zmiany w szkolnictwie wyższym. Rządzący chcą m.in. zmodyfikować sposób, w jaki uczelnie będą wnosiły o utworzenie nowych kierunków studiów. Co jeszcze przewiduje projekt rozporządzenia?

Dalsza część tekstu znajduje się poniżej.

Czy każdego stać na studia?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Zmiany w szkolnictwie wyższym

Projekt opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji wprowadza zmiany w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 2018 r. w sprawie studiów. W projekcie zaproponowano, by wniosek o pozwolenie na utworzenie studiów, uczelnia sporządzała w systemie teleinformatycznym (wskazanym przez ministra na jego stronie w Biuletynie Informacji Publicznej). Następnie – po wygenerowaniu wniosku z tego systemu w formacie PDF i opatrzeniu go podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez rektora – uczelnia będzie składała wniosek na adres do doręczeń elektronicznych ministra.

Autorzy projektu są zdania, że to rozwiązanie m.in. usprawni proces sporządzania wniosków, ułatwi też ich ocenę przez Polską Komisję Akredytacyjną. Projekt przewiduje również wyszczególnienie w katalogu dokumentów przechowywanych w teczce akt osobowych studenta, obok decyzji dotyczących przebiegu studiów, decyzji o skreśleniu z listy studentów. Poza tym projekt zakłada wyłączenie decyzji dotyczących przebiegu studiów z katalogu dokumentów gromadzonych w teczce akt osobowych studenta, które podlegają przechowywaniu w archiwum uczelni przez okres 50 lat, oraz zniesienie obowiązku uzupełnienie przez uczelnie dokumentów wyłączonych z teczki akt osobowych studenta.

Legitymacje studenckie - co się zmieni?

Projekt określa także wzory legitymacji studenckiej wydawanej w postaci dokumentu mobilnego, będącego dokumentem elektronicznym, obsługiwanym przy użyciu usługi udostępnianej w aplikacji mObywatel. Jak wskazano, zgodnie z ustawą o aplikacji mObywatel, mLegitymacja studencka będzie wydawana przez uczelnie studentom posiadającym numer PESEL. Natomiast legitymacja studencka w postaci elektronicznej karty procesorowej (elektroniczna legitymacja studencka) będzie wydawana tylko na wniosek studenta oraz studentowi nieposiadającemu numeru PESEL. Po wejściu w życie nowych rozwiązań mLegitymacja studencka będzie wydawana niezależnie od wydania elektronicznej legitymacji studenckiej.

Dodatkowo projekt umożliwia zamieszczanie w dyplomie wspólnym – w przypadku studiów wspólnych prowadzonych z zagraniczną uczelnią lub instytucją naukową – obok tytułu zawodowego nadawanego przez polską uczelnię, także tytułu zawodowego nadawanego przez podmiot zagraniczny. Z kolei w odpisie dyplomu wspólnego w języku obcym projekt umożliwia nazwy uczelni oraz wyniku ukończenia studiów w języku obcym, w którym było prowadzone kształcenie na tych studiach.

W projektowanym rozporządzeniu przewidziano też możliwość wymiany łącznie dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu, wraz z ich odpisami, w przypadku gdy po zmianie nazwy uczelni stwierdzono błędy lub omyłki tylko w jednym z tych dokumentów. Ponadto, w związku ze zmianą nazwy "Szkoła Główna Służby Pożarniczej" na "Akademia Pożarnicza", projekt wprowadza nową nazwę do przepisów.

Rozporządzenie wejdzie w życie w ciągu 14. dni od ogłoszenia. Wyjątek stanowią regulacje dotyczące sporządzania i składania wniosku o pozwolenie na utworzenie studiów oraz wydania legitymacji studenckiej - one zaczną obowiązywać 1 czerwca 2025 roku.

Zobacz także:

Jak przekazać 1,5% na Fundację TVN? Kliknij w obraz
Jak przekazać 1,5% na Fundację TVN? Kliknij w obraz
podziel się:

Pozostałe wiadomości