"Prędkość zabija". Kolejne polskie miasto chce wprowadzić strefy Tempo 30

Bezpieczeństwo na drodze
Źródło: Dzień Dobry TVN
30 km/h po Warszawie?
30 km/h po Warszawie?
Czy 30 km/h w mieście to dobry pomysł?
Czy 30 km/h w mieście to dobry pomysł?
Bądź bezpieczna!
Bądź bezpieczna!
"Projekt Lady". Dom uczestniczki ucierpiał w pożarze. Trwa zbiórka pieniędzy
"Projekt Lady". Dom uczestniczki ucierpiał w pożarze. Trwa zbiórka pieniędzy
Pożar domu jednorodzinnego w Kole. Zginęła 5-letnia dziewczynka
Pożar domu jednorodzinnego w Kole. Zginęła 5-letnia dziewczynka
Uwaga! TVN: Rodzice nie puszczali dzieci do szkoły. W trosce o bezpieczeństwo
Uwaga! TVN: Rodzice nie puszczali dzieci do szkoły. W trosce o bezpieczeństwo
Bezpieczny dom dla dzieci
Bezpieczny dom dla dzieci
Trwają prace nad pomysłem, by Warszawa wprowadziła na swoje ulice strefy Tempo 30, polegającej na ograniczeniu prędkości do 30 km/h w centrum stolicy. Pomysł wielu kierowcom wydaje się kontrowersyjny, choć podobne praktyki sprawdzają się już w innych dużych miastach. Dlaczego strefy Tempo 30 mogą być korzystnym rozwiązaniem tłumaczył Marek Konkolewski.

Strefa Tempo 30 na stołecznych ulicach. Czym jest?

Warszawa ma wkrótce wprowadzić na swoje ulice strefy Tempo 30. Na objętych tym pomysłem drogach kierowcy, zamiast jeździć do 50 km/h, będą musieli zdjąć nogę z gazu i ograniczyć się do 30 km/h. Ma to korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Podobne rozwiązanie sprawdza się już od lat na ulicach Krakowa, Katowic i Paryża.

- Tego typu strefy wprowadzamy poza ulicami, które są głównymi drogami w mieście. Ulica Marszałkowska, Plac Bankowy absolutnie nie będą objęte strefą spokojnego ruchu. Tutaj będzie obowiązywała normalna prędkość, w tym wypadku jest to 50 km/h - tłumaczył zastępca prezydenta miasta st. Warszawy Michał Olszewski.

Strefa Tempo 30. Chodzi o bezpieczeństwo

Choć na razie trwają konsultacje na temat tego, w których dzielnicach stolicy wprowadzić strefy Tempo 30, w samym centrum miasta już można zaobserwować pierwsze próby ograniczeń prędkości.

- Strefa, która ma spowodować, że bez sygnalizacji świetlnej, bez dodatkowej infrastruktury, poprzez uregulowanie progów zwalniających, poprzez wyspę, rondo, wyniesienie skrzyżowania [...] Po to, by kierowcy nie nabierali prędkości i sami regulowali to pierwszeństwo - tłumaczył Adam Sobieraj z Fundacji Drogi Mazowsza i Polskiego Związku Motorowego.

W studio Dzień Dobry TVN pojawił się ekspert ds. bezpieczeństwa Marek Konkolewski, który przekonywał, że na drodze najważniejsze jest dobro innych. Choć obniżenie prędkości o 20 km/h wydaje się niewielką, acz uciążliwą zmianą, specjalista jest pewien, że znacząco obniży to ilość niebezpiecznych wypadków w centrum miasta.

- Prędkość zabija. Praw fizyki oszukać się nie da. [...] Jeżeli jadę samochodem z prędkością 50 km/h i uderzę w drzewo, to są szanse bardzo małe, żebym przeżył – mówił ekspert.

Czy 30 km/h w mieście to dobry pomysł?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz na platformie Player.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości