Co podświadomie wpływa na nasze zakupy?
Jak podkreślił Paweł Szymków, głównym założeniem Black Friday jest wywarcie na konsumentach presji i sprawienie, by poczucie ograniczonego czasu skłoniło ich do zrobienia jak największych zakupów.
- Black Friday, sam w sobie, to jest, po prostu, festiwal emocji. Ma jak najbardziej wywrzeć na nas presję, żebyśmy kupili "tu i teraz" - zaznaczył.
Ekspert zwrócił przy tym uwagę na sposoby, które firmy wykorzystują, by przyciągnąć nas do sklepów. Jednym z nich jest puszczanie w tle relaksującej muzyki. - Jesteśmy wtedy bardziej rozluźnieni i chętniej podejmujemy decyzje zakupowe. W stresie często się spieszymy - wyjaśnił.
Oprócz towarzyszącej zakupom melodii, ważną rolę odgrywają także otaczające nas zapachy. - Jeśli chodzi o kwestię zapachu, to są takie, które nas relaksują lub w pewien sposób kotwiczą, czyli dają nam taką pamięć zapachową. Są np. zapachy, które kojarzą nam się ze Świętami Bożego Narodzenia. Pomarańcze, goździki - to są te wszystkie zapachy, które, w jakiś sposób, budzą w nas pozytywne emocje. [...] Zapach cytrusów jest najczęściej używany do tego, żeby się zrelaksować, bo jest najmniej podatny na negatywne opinie - podkreślił Paweł Szymków.
Gość Dzień Dobry TVN wspomniał też o samym wystroju sklepów oraz specjalnych, wyszczuplających lustrach, na które można trafić w przebieralniach.
- Prezentacja cen i dobre oświetlenie produktu też będą miały wpływ na zakupy. Wykorzystuje się również lustra - po to, żeby powiększyć powierzchnię sklepu. [...] Czasem w przebieralniach są nawet lustra, które wyszczuplają - podkreślił ekspert.
Sztuka manipulacji. Jakie techniki wykorzystują firmy podczas Black Friday?
Paweł Szymków wspomniał także o stosowanych podczas wyprzedaży technikach manipulacyjnych. Jak się okazuje, jedną z najbardziej powszechnych, jest technika "3 razy O".
- W większości przypadków, takich jak Black Friday, wykorzystuje się taką technikę "3 razy O" - ogranicz czas, ogranicz ilość i obniż cenę - zaznaczył.
Jak wyjaśnił ekspert, złudzenie limitowanej dostępności produktów oraz krótkiego czasu trwania przecen skłania nas do szybkiego podejmowania decyzji, które często okazują się nieprzemyślane.
Kolejnym skutecznym sposobem na sprzedanie jak największej ilości asortymentu, jest zastosowanie techniki "Kup jeden produkt, drugi otrzymasz taniej".
- To jest często dużo lepsze niż rabat. [...] Lepiej jest mieć dwa produkty i drugi taniej niż ten pierwszy z samym rabatem - podsumował gość Dzień Dobry TVN.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- "Różnice w rozmiarach wynoszą nawet 6 cm". Czym kierować się przy zakupie ubrań online?
- Jakie są przyczyny i objawy zakupoholizmu? Leczenie uzależnienia
- Otworzyła przesyłkę od Shein. W środku było śmiertelnie jadowite stworzenie. Oto nagranie
Autor: Aleksandra Kokot
Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN