Profilaktyka zdrowia

Przysypiasz kilka godzin w ciągu dnia? Wiemy, co może być przyczyną

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Nastazja
Bloch
Przyczyny senności w ciągu dnia

Łapiesz się na tym, że pracując, jadąc komunikacją, bądź oglądając ulubiony serial bezwiednie zamykają ci się oczy? Senność w ciągu dnia może być symptomem poważnych dolegliwości. Jakich? O tym rozmawialiśmy z doktorem Michałem Skalskim – psychiatrą, ekspertem od zaburzeń snu, Poradnia Leczenia Zaburzeń Snu przy Klinice Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Przyczyny przysypiania w ciągu dnia?

Od jakiegoś czasu twój organizm odmawia ci posłuszeństwa? W ciągu dnia niespodziewanie zamykają ci się oczy, a twoje ciało krzyczy "potrzebuję snu"? Przyczyny mogą być różne, zarówno fizjologiczne, jak i patologiczne. Jak przyznał specjalista, większość z nas ma duże poczucie senności w godzinach popołudniowych. Jeśli odczuwamy senność między 14:00 a 16:00, nie mamy się czym przejmować. Jeżeli zaś sen dopada nas w najmniej oczekiwanym momencie, należy udać się do lekarza. Przyczyną  może być np. depresja, cukrzyca lub po prostu zbyt mała ilość przespanych godzin. Kiedy w naszej głowie powinna zapalić się czerwona lampka?

Najbardziej wyraźnym objawem choroby jest, to kiedy człowiek zasypia w miejscach nietypowych. W czasie rozmowy, prowadzenia samochodu. Wtedy, kiedy mózg musi być wzbudzony. Człowiek, który jest śpiący przez cały dzień, może mieć problemy z bezdechem 

Czy warto w trakcie dnia robić sobie drzemki?

Drzemki w ciągu dnia nie są niczym złym. Zdaniem specjalisty, to świetny pomysł na szybką regenerację.  Wystarczy 15-20 minut snu między godziną 14 a 16, by poprawić komfort reszty dnia. Jak się człowiek nie zdrzemnie, gdy bardzo tego potrzebuje, to jego wydajność spadnie kilkukrotnie. Analogicznie, gdy odpocznie - wydajność wzrośnie. Pisząc drzemka niekoniecznie mamy na myśli zapadnięcie w głęboki sen pod kocem. Czasem wystarczy po prostu wyjść od osobnego pokoju, położyć się na kanapie czy usiąść w fotelu, zamknąć na 15 minut oczy i się wyciszyć, odciąć.

- Drzemka jest naturalnym elementem naszego zegara. Między 14:00 a 16:00 jesteśmy mniej sprawni więc lepiej ten czas wykorzystać na odpoczynek. Jak wykorzystamy, chociaż te 15, 20 minut to poprawia nam się jakość życia w drugiej połowie dnia. Gdy drzemka jest dłuższa, może świadczyć o zaburzeniach. Leczymy pacjentów z hipersomnią, czyli nadmierną sennością, ci ludzie, żeby normalnie funkcjonować, muszą mieć trzy/cztery takie drzemki. Ponadto dłuższa drzemka mogłaby sprawić, że będziemy "rozespani", a w nocy dopadnie nas bezsenność. - Jeżeli drzemka jest dłuższa niż godzinę, zabiera nam czas ze snu nocnego. To dotyczy osób, które poprowadzą nieregularny tryb życia, pracują po nocach – powiedział.

Ekspert dodał także, że uczula pracodawców na godziny 14-16, gdyż to właśnie w tym czasie pracownicy popełniają najwięcej błędów, dochodzi do największej ilości wypadków. – Może lepiej sobie tę przerwę zrobić – zasugerował doktor Michał Skalski.

Zobacz wideo:

Problemy z bezsennością – jak sobie radzić?
Problemy z bezsennością – jak sobie radzić? Źródło: Dzień Dobry TVN

Zobacz także:

Autor:Nastazja Bloch

Źródło zdjęcia głównego: Justyna Rojek-Linda/EastNews

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości