Profilaktyka zdrowia

"Nie śpię. Osobisty reportaż z życia bez snu". Anders Bortne o swojej walce z bezsennością

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Katarzyna
Oleksik
Reporter:
Marcin Sawicki, Mateusz Jarosławski
Jak poradzić sobie z bezsennością?
Jak poradzić sobie z bezsennością? Dzień Dobry TVN
wideo 2/2
Dzień Dobry TVNJak poradzić sobie z bezsennością?

Anders Bortne jest pisarzem i muzykiem. Artysta od wielu lat ma poważne zaburzenia. Swoje doświadczenia i walkę z bezsennością zdecydował się opisać w książce "Nie śpię. Osobisty reportaż z życia bez snu".

Anders Bortne o walce z bezsennością

Anders Bortne od wielu lat zmaga się z bezsennością. Jego problemy ze snem zaczęły się tuż po studiach, gdy zaczął pracować. - Wtedy diametralnie zmienił się mój styl życia. Dzieliłem etat z pracą w dwóch zespołach - mówił w rozmowie z Marcinem Sawickim. Artysta wyznał, że miał nie tylko problemy z zaśnięciem, ale i przespaniem całej nocy. - Zdarzało się, że budziłem się rano z poczuciem, że mój sen nie był najlepszej jakości, że nie spałem dość głęboko - dodał.

Problemy ze snem bardzo mocno odbiły się na życiu towarzyskim pisarza oraz jego zdrowiu. - Miałem wrażenie, że byłem bardziej podatny na infekcję i częściej chorowałem. Kiedy długo nie spałem, stawałem się też bardziej nerwowy - mówił. W rozmowie z Marcinem Sawickim Anders Bortne wyznał, że próbował wszystkiego, aby wyleczyć się z bezsenności. Mężczyzna chodził na jogę, pił uspokajające herbatki, zrezygnował z kawy, a nawet oglądania telewizji.

Niestety te metody niewiele pomogły, jakość snu poprawiła dopiero tzw. terapia kognitywna dla bezsennych. - Polega ona na tym, aby zadbać o higienę snu, tzn. wstawać codziennie o tej samej porze, nie przynosić do łóżka telefonu czy tabletu. Mimo że na początku ten sen jest gorszy, to stopniowo zaczyna się poprawić. Moim zdaniem to najlepsza metoda walki z bezsennością - mówił.

Kiedy zaczyna się bezsenność?

- O chorobie można mówić wtedy, gdy minimum trzy razy w tygodniu mamy problem z uśnięciem lub utrzymaniem snu i pojawiają się one od co najmniej trzech miesięcy. Szacuje się, że na chroniczną bezsenność cierpi ok. 10 proc. ludzi z krajów wysoko rozwiniętych - mówił w Dzień Dobry TVN Mateusz Majchrzak, badacz snu.

W ocenie specjalisty najskuteczniejszą metodą walki z bezsennością jest terapia poznawczo-behawioralna bezsenności. - Terapia - w dużym uproszczeniu - polega na tym, że chorym zaleca się prowadzenie dzienników snu. Analiza tych zapisków pokazuje, że chorzy śpią znacznie więcej, niż im się wydaje - mówił specjalista. Innym sposobem walki z bezsennością jest metoda, która polega na ograniczeniu czasu spędzonego w łóżku. Jak to działa? Dowiecie się tego z dalszej części rozmowy.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

Zobacz także:

Autor:Katarzyna Oleksik

Reporter: Marcin Sawicki, Mateusz Jarosławski

Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN

Pozostałe wiadomości