Psychologia

Z okazji Światowego Dnia Drzemki w Pracy przypominamy, jakie są zalety drzemki

Psychologia

Aktualizacja:
Budzik w łóżku

Drzemka to wspaniały sposób na regenerację organizmu. Wiedzą o tym Włosi, którzy w ciągu dnia preferują odpoczynek w formie sjesty. Jednak nie tylko w krajach południowych uroki drzemki zostały docenione. Od niedawna na całym świecie 14 marca obchodzimy Światowy Dzień Drzemki w Pracy. Jaka jest historia tego nietypowego święta? Jakie są zalety drzemki? 

Historia Światowego Dnia Drzemki w Pracy

Światowy Dzień Drzemki to święto, które powstało w Stanach Zjednoczonych. W Europie Międzynarodowy Dzień Drzemki obchodzimy od kilku lat. W krajach południowych (we Włoszech, Hiszpanii) sjesta to pora w ciągu dnia, która przeznaczona jest na relaks, odpoczynek i sen. Nie jest jednak ustawowo wolną od pracy formą, natomiast w Chinach w konstytucji zapisane jest prawo do drzemki, która może mieć miejsce w trakcie 2-godzinnej przerwy w pracy. W Polsce w większości przedsiębiorstw drzemka w pracy jest niewskazana, nawet w Międzynarodowy Dzień Drzemki w Pracy.

Ile zarabiają influencerzy?
Ile zarabiają influencerzy?Dzień Dobry TVN
wideo 2/3

Najlepsza pora na drzemkę

Nie każdy moment w ciągu dnia jest dobry na drzemkę. Z jednej strony należy dopasować się do potrzeb swojego organizmu, a z drugiej do obowiązków zawodowych. Naukowcy zalecają krótkie, około 15- czy maksymalnie 25-minutowe drzemki.

Najlepszą porą na drzemkę jest okres pomiędzy godziną 13 a 15. To moment w ciągu dnia, gdy minęło zwykle około 7-8 godzin od obudzenia się, a do pójścia spać wciąż pozostaje sporo czasu. Oczywiście w przypadku osób pracujących zmianowo lub w nocy należy wziąć pod uwagę inne pory w ciągu dnia. Zwykle po obiedzie u większości ludzi występuje tak zwany post-lunch dip , czyli spadek poobiedni. Kilkanaście minut po głównym posiłku człowiek staje się senny i zmęczony.

To właśnie w momencie kryzysu energetycznego warto zadbać o relaks. Co ważne, drzemka nie powinna trwać dłużej niż pół godziny. Zbyt długie drzemanie w ciągu dnia może powodować problemy z zaśnięciem i rozregulowanie wewnętrznego zegara biologicznego. Nie każdy potrafi zasnąć „na zawołanie”, czyli o wybranej porze i w dowolnym miejscu. Dlatego bardzo ważne jest zastosowanie różnych technik, na przykład medytacji, wyciszenia się, wygodnego ułożenia oraz zaciemnienia danego pomieszczenia.

Zalety drzemki

Drzemka w ciągu dnia to doskonały sposób na wzmocnienie organizmu, zdobycie potrzebnej energii do pracy oraz zrelaksowanie. Najlepiej działają drzemki energetyczne (ang. power nap), które trwają około 20 minut. To właśnie ten krótki moment w ciągu dnia może zapewnić pracownikowi większą wydajność.

Drzemki poprawiają koncentrację i pamięć, a także pozytywnie wpływają na pracę serca i mózgu. Dotychczasowe badania wskazują, że drzemki w pracy mogą działać korzystnie na pracownika i na jego wyniki. Sen zmniejsza ilość kortyzolu, hormonu odpowiedniego za pojawiający się stres. Drzemki zmniejszają także ogólne niedobory snu, chociaż nie mogą zastąpić całonocnego wypoczynku. Codzienne mogą pomóc także osobom zmagającym się z nadciśnieniem tętniczym lub z cukrzycą.

Światowy Dzień Drzemki: co na to szef?

Według polskiego Kodeksu pracy i wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5 listopada 1998 roku, drzemka w pracy może być powodem zwolnienia dyscyplinarnego. Dzień Drzemki w Pracy nie będzie raczej wytłumaczeniem w trakcie rozmów z pracodawcą lub organami państwowymi. Jednak nie wszystko stracone! Sporo firm zapewnia swoim pracownikom tzw. nap room, czyli miejsce, w którym ustawione są kanapy, sofy i pufy.

Niektóre firmy oferują także strefy relaksu lub miejsca zwane w korporacjach well-being rooms. Są to wyjątkowe przestrzenie biurowe, w których znajdują się wygodne fotele, bieżnie oraz maty do ćwiczeń. Dzień drzemki w pracy to doskonała okazja do sprawdzenia, czy drzemki służą pracownikom. Jednak spora część pracodawców jest przeciwna spaniu w miejscu pracy.

Co zamiast drzemki?

Jeśli nie możemy drzemać w pracy, to zawsze pojawiają się inne możliwości. Przede wszystkim na zmęczenie polecana jest kawa oraz regularne przerwy (które wynikają także z Kodeksu pracy). Co więcej, niektóre firmy oferują swoim pracownikom możliwość wyjścia na siłownię w godzinach pracy. Ćwiczenia fizyczne poprawiają koncentrację i mogą działać podobnie jak drzemka. W Polsce odpowiednikiem sjesty lub chińskiej pory na drzemkę może być przerwa obiadowa. Niestety w większości krajów czas przeznaczony na obiad, drzemkę lub wyjście na spacer należy odpracować. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest drzemka po pracy, zwłaszcza gdy wracamy do domu około godziny 16 lub 17.

Światowy Dzień Drzemki to wyjątkowe i nietypowe święto, jednak w Polsce traktowane jest z przymrużeniem oka. Pracodawcy powinni pamiętać o tym, że wypoczęty i zrelaksowany pracownik jest osobą wydajną, pełną energii i zapału do pracy.

Zobacz także:

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Fot. Carol Yepes / Getty Images

Pozostałe wiadomości