Zdjęcia biznesowe są wykorzystywane na stronach internetowych firmy, w materiałach promocyjnych, w mediach społecznościowych. Tego typu fotografie mają na celu wzbudzenie zaufania i zaprezentowanie mocnych stron pracownika, jak i całej firmy. Powinny pokazywać cechy związane z daną osobą, na przykład rzetelność, pracowitość, kreatywność, które współgrają z reprezentowaną branżą.
Sesja biznesowa – jaki sprzęt fotograficzny jest potrzebny?
Do wykonywania sesji zdjęciowych nie musimy mieć najdroższego aparatu fotograficznego z najwyższej półki. Profesjonalne zdjęcia biznesowe można robić nawet lustrzanką przeznaczoną dla amatorów. Istotne jest, by można było fotografować w trybie manualnym. Ważniejszy od samego aparatu jest obiektyw, którego używamy. Standardowe zdjęcie portretowe, jak również portret biznesowy, robi się przy użyciu obiektywu o ogniskowej 85 mm. Popularne są również ogniskowe 100 mm. Nie powinno używać się ogniskowych mniejszych niż 50 mm, ponieważ bardzo widocznie zniekształcają one obraz.
Przy dobrym oświetleniu możemy spróbować robić zdjęcia „z ręki”, jednak zaleca się korzystanie ze statywu fotograficznego. Pozwala on na uzyskanie ostrych, nieporuszonych zdjęć, zwłaszcza podczas fotografowania przy dłuższych czasach naświetlania. W warunkach studyjnych powinniśmy skorzystać z profesjonalnych lamp błyskowych.
Zdjęcia biznesowe – jak robić?
Trzeba przestrzegać kilku podstawowych reguł, żeby robić dobre, profesjonalne zdjęcia biznesowe . Po pierwsze, należy zadbać o odpowiednie tło. W studiu sesja zdjęciowa biznesowa jest najczęściej wykonywana przy białym lub szarym tle . Rzadziej spotyka się fotosesje z czarnym tłem. Dobór odpowiedniego koloru tła w dużej mierze zależy od specyfiki danego biznesu. Jeśli chodzi o wybór materiału, najpopularniejsze są tła papierowe – mają one jednolitą teksturę, są neutralne. Użycie tego typu tła jest najlepszym rozwiązaniem, gdy robimy zdjęcie biznesowe do CV lub na popularne portale networkingowe.
Wiele sesji biznesowych odbywa się też poza studiem fotograficznym, na przykład w siedzibie firmy. W tym przypadku należy poszukać ciekawego, oryginalnego tła. Nie powinno ono jednak niepotrzebnie odwracać uwagi od osoby na zdjęciu. Zadbajmy też o to, by w kadrze nie pojawiały się niepotrzebne przedmioty, banery z napisami, przypadkowi przechodnie, nieporządek. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie atrybutów związanych z branżą, w której pracuje portretowana osoba.
Fotografia biznesowa – ubiór i mowa ciała
Przed sesją biznesową należy poświęcić czas na omówienie z klientem kwestii ubioru. Odpowiednia stylizacja jest bardzo istotnym elementem w tego typu fotografii. Najlepiej, żeby klient miał przygotowanych kilka wersji ubioru. Strój powinien być dopasowany do charakteru prowadzonego biznesu. Osoby z branży artystycznej mogą pozwolić sobie na mniej formalne stylizacje, podczas gdy dyrektorzy firm zajmujących się finansami powinni być fotografowani w klasycznych garniturach.
Ubiór nieodpowiednio dobrany do reprezentowanej branży może skutkować tym, że klienci zniechęcą się do korzystania z usług danej firmy. Przed wyborem odpowiedniej stylizacji do portretu biznesowego osoba fotografowana powinna być w pełni świadoma, jakie wrażenie chce osiągnąć na odbiorcach.
W każdym przypadku zdecydowanie powinno się unikać ubrań w paski lub drobne kropki – może to spowodować niepożądane efekty na zdjęciu. Osoba fotografowana nie powinna też nosić jaskrawych czy zbyt prześwitujących ubrań. Klasyczna, ponadczasowa elegancja w tego typu fotografii jest najlepszym rozwiązaniem.
Podczas robienia zdjęć biznesowych zadbajmy o to, by fotografowana osoba miała odpowiednią postawę ciała – nie powinna się garbić, chować rąk w kieszeniach czy przyjmować nienaturalnych póz. Powinna pewnie patrzeć w obiektyw i się uśmiechać – wzbudza to zaufanie u odbiorców.
Wiele osób nie lubi, gdy robi im się zdjęcia. Sesja biznesowa może dodatkowo takie osoby zestresować. Fotograf powinien więc zadbać o to, by fotografowana osoba podczas zdjęć czuła się komfortowo. Zestresowanie, niepewność czy nerwowość będą bardzo widoczne na zdjęciach. Przed rozpoczęciem sesji warto poświęcić więc chwilę na rozmowę i wyjaśnienie, jak będzie wyglądał cały proces.
Fotografia biznesowa ma za zadanie pokazywać i uwydatniać pożądane cechy i kreować pozytywny wizerunek danego biznesu . Do każdego zlecenia fotograf powinien podejść indywidualne – dzięki temu będzie mieć pewność, że jego klienci będą zadowoleni z efektów sesji.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Źródło zdjęcia głównego: Hero Images