Pendolino – superszybka gwiazda torów
14 grudnia 2014 roku na polskie tory oficjalnie wjechało Pendolino i… nic już nie było takie samo. Komfort jazdy między odległymi miastami zmienił się nie do poznania. To właśnie pociągi Express InterCity Premium jako pierwsze osiągnęły w Polsce prędkość 200 km/h i do dziś są synonimem nowoczesności oraz szybkiej i przede wszystkim wygodnej podróży.
Przez 10 lat polskie Pendolino przewiozło ponad 39 mln pasażerów na takich trasach jak Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice czy Warszawa – Kraków. Pociągi EIP na przestrzeni dekady pokonały łącznie około 70 mln kilometrów. To tak, jakby ponad 1745 razy okrążyć Ziemię lub ponad 180 razy polecieć na Księżyc.1 Z roku na rok te liczby cały czas rosną i to w ekspresowym, jak Pendolino, tempie.
Co ciekawe, charakterystyczny aerodynamiczny "nos" pociągu został opracowany przez projektanta samochodów! Giorgetto Giugiaro – ten sam, który stworzył m.in. projekty dla Ferrari, Maserati czy Lamborghini. Dzięki jego pracy Pendolino wygląda jak sportowe auto na szynach, a do tego opływowy kształt maszyny zmniejsza hałas i wibracje podczas jazdy.
Rekordowe trasy
Składy pociągów PKP Intercity przemierzają Polskę wzdłuż i wszerz – i to dosłownie. Najdłuższa trasa w sezonie wakacyjnym to pociąg IC Artus, który jedzie z Przemyśla do Helu i pokonuje aż 1074 kilometry.
Z kolei poza sezonem palma pierwszeństwa wędruje do pociągu IC z Przemyśla do Świnoujścia, który przemierza trasę wynoszącą 1054 kilometry. Jedzie przez wiele dużych miast, takich jak Rzeszów, Kraków, Częstochowa, Wrocław, Leszno czy Poznań. Ponad 1 tys. kilometrów, to prawie tyle, ile trzeba pokonać, jadąc z Warszawy do Berlina i z powrotem!
Mosty, wiadukty i stacje, które robią wrażenie
Polska kolej to nie tylko pociągi, ale też infrastruktura, która ma swoją historię.
- Najdłuższy most drogowo-kolejowy znajduje się w Grudziądzu. Most im. Bronisława Malinowskiego ma 1098 metrów długości. Jego konstrukcja, datowana na koniec XIX wieku i przetrwała zniszczenia dwóch wojen światowych.
- Najdłuższy wiadukt kolejowy w Polsce znajdziemy w Bolesławcu. Co ciekawe, jest również jednym z najdłuższych w Europie. Ten kamienny kolos ma długość 490 metrów i jest wysoki na 26 metrów. Powstał w latach 40. XIX wieku i przypomina rzymski akwedukt – nic dziwnego, skoro jego twórca inspirował się antyczną architekturą.
- Najwyżej położona stacja w Polsce? To kolejowy przystanek Polana Jakuszycka, który znajduje się w Szklarskiej Porębie, na wysokości 878 m n.p.m. W zimie to idealna baza wypadowa na narty, a latem doskonały cel podróży dla miłośników górskich wędrówek.
Setki tysięcy osób każdego dnia wybiera podróż pociągiem
PKP Intercity codziennie przewozi średnio 204 tysiące pasażerów. Wyobraź sobie, że każdego dnia tyle osób wsiada do pociągów - to jakby cała Częstochowa, Radom albo Kielce przesiadły się jednocześnie do wagonów!
Wybierając podróż pociągiem, a nie autem lub samolotem, bardziej dbamy o środowisko. Liczby mówią same za siebie i nie pozostawiają złudzeń. Transport kolejowy charakteryzuje się ponad 4 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i blisko 5 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. To oznacza, że kupując bilet na pociąg, nie tylko docierasz do celu wygodnie, ale też dokładasz cegiełkę do ochrony klimatu.
Dlaczego warto jeździć polską koleją?
Nowoczesne pociągi, coraz krótsze czasy przejazdów i możliwość podróżowania w komfortowych warunkach sprawiają, że kolej bije rekordy popularności. Dzięki inwestycjom w nowe składy i modernizację tras obecnie coraz więcej osób wsiada do wagonów i rusza w swoją drogę.
Quiz wiedzy o PKP
Źródła:
https://kolejowyportal.pl/184-mln-pasazerow-pkp-intercity-w-i-kwartale-2025-r/
https://www.intercity.pl/site/dla-pasazera/informacje/nasze-pociagi
https://www.intercity.pl/pl/ekopodroz/
https://www.europodroze.pl/aktualnosci/najbardziej-niezwykle-mosty-kolejowe-na-swiecie
Źródło zdjęcia głównego: Mat. prasowe