Techniki redukcji stresu. Czym jest mindfulness? "Musimy być świadomi tego, co się dzieje w naszej codzienności"

Żyjemy w zabieganych, nerwowych i pełnych napięć czasach. Wielu z nas szuka więc sposobów radzenia sobie ze stresem, obniżonym nastrojem, natłokiem myśli czy niepokojem związanym z przeszłością. Jedną z możliwości, aby poczuć się lepiej, jest praktykowanie mindfulness. Na czym to polega - wyjaśniał nam psycholog, Tomasz Kryszczyński.

Na czym polega medytacja mindfulness?

Mindfulness to technika, która polega na rozwijaniu umiejętności pełnego skupiania uwagi na tym, co się dzieje w danym momencie, czyli tu i teraz. To świadomość bieżącego doświadczenia, przepełniona akceptacją, ale także budująca zdrowy dystans do własnych doświadczeń. Już sama obserwacja oparta na uwadze uruchamia procesy samoregulujące organizmu, których efektem może być między innymi redukcja fizycznych i psychicznych objawów stresu.

Zobacz także: Tabletki i zioła na uspokojenie. Farmaceuta: "Te środki warto mieć w domu"

Mindfulness to przede wszystkim świadomość bieżącego doświadczenia. Charakteryzuje się pewnymi rzeczami. Chodzi o to, żeby zobaczyć to wewnętrzne doświadczenie takim, jakim ono jest, bez udawania, że jest inaczej

– powiedział psycholog Tomasz Kryszczyński.

Jakie korzyści wynikają z praktykowania tej medytacji?

Korzyści, jakie niesie ze sobą praktykowanie mindfulness, jest bardzo wiele. Medytacja między innymi redukuje symptomy stresu, uczy nas lepszego radzenia sobie z trudnymi emocjami takimi jak smutek czy szczęście. Podnosi także odporność naszego organizmu.

Nauka prawidłowych nawyków wzorów myślenia sprawi, że będziemy patrzeć na świat nie tylko pozytywnie, ale także obiektywnie. Pozbędziemy się myśli powiązanych z niepokojem, złością i ciągłym zanurzaniem się w przeszłość lub przyszłość. Skupiając myśli na tym, co dzieje się w danym momencie, odzyskamy spokój.

Mindfulness, przynajmniej dla mnie, powinno prowadzić do mądrości. Nie chodzi o wiedzę encyklopedyczną, tylko lepsze rozumienie tego, jak działa twój umysł, co w twoim działaniu prowadzi do tego, że czujesz się dobrze, spokojnie i szczęśliwe, a co od tego nas oddala

– wyjaśniał nasz rozmówca.

Jak za pomocą medytacji redukować napięcie i stres?

Jak rozpocząć przygodę z mindfulness? Przede wszystkim należy zacząć od znalezienia czasu na chwilowe zatrzymanie. Okres kwarantanny wydaje się więc idealnym momentem na wypróbowanie nowej techniki. Na początku możemy medytować dwa razy dziennie, poświęcając 10 minut na każdą sesję. Ponadto uwagę należy zwracać na to, aby uważnie jeść, rozmawiać, spacerować. Skupiać myśli na danej chwili, nawet przy prostych życiowych czynnościach.

Dobrze, jeśli mindfulness przenika nasze życie, czyli nie jest to tylko medytacja w domu. Musimy być świadomi tego, co się dzieje w naszej codzienności

– podkreślił psycholog w Dzień Dobry TVN.

Mindfulness stopniowo zacznie budować w nas poczucie akceptacji, zdrowego dystansu, umiejętność bycia tu i teraz, cieszenia się tym, co jest.

Badania pokazują, że ludzie praktykujący ten rodzaj medytacji są po prostu szczęśliwsi. Praktykę tę możemy samodzielnie wprowadzać do swojego życia, korzystając z dostępnych materiałów lub skorzystać z porad wykwalifikowanych nauczycieli.

Tomasz Kryszczyński w swojej książce przedstawił dokładny opis 25 ćwiczeń rozwijających mindfulness wraz z nagraniami, które mogą być pomocne dla osób chcących rozpocząć medytacje.

Zobacz też:

Autor: Nastazja Bloch

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Urodziny Doroty Wellman, rekordowe temperatury, Marianna Schreiber mówi o rozstaniu z mężem. Oto newsy z tego tygodnia

Urodziny Doroty Wellman, rekordowe temperatury, Marianna Schreiber mówi o rozstaniu z mężem. Oto newsy z tego tygodnia

Walczy z nieuleczalną chorobą, czekając na przeszczep. Pasja do gotowania zaprowadziła ją do "MasterChefa Nastolatki"

Walczy z nieuleczalną chorobą, czekając na przeszczep. Pasja do gotowania zaprowadziła ją do "MasterChefa Nastolatki"

W pożarze domu stracili cały swój dobytek, liczyli na pomoc gminy. "Trzy tygodnie znieczulicy"

W pożarze domu stracili cały swój dobytek, liczyli na pomoc gminy. "Trzy tygodnie znieczulicy"

Natalia Kukulska obchodzi urodziny. Dostała wyjątkowe życzenia. "Leżałam ze śmiechu"

Natalia Kukulska obchodzi urodziny. Dostała wyjątkowe życzenia. "Leżałam ze śmiechu"

Janina Ochojska pokonała raka, Kasia Kowalska obchodzi 30-lecie, Marcin Prokop z niezwykłą wizytą. Te newsy mogłeś przegapić

Janina Ochojska pokonała raka, Kasia Kowalska obchodzi 30-lecie, Marcin Prokop z niezwykłą wizytą. Te newsy mogłeś przegapić

Niezwykłe zachowanie dziecka podczas chrztu. "Świetnie, że ktoś to uwiecznił na pamiątkę"

Niezwykłe zachowanie dziecka podczas chrztu. "Świetnie, że ktoś to uwiecznił na pamiątkę"

Nie żyje znany polski śpiewak operowy. Zmarł niespodziewanie

Nie żyje znany polski śpiewak operowy. Zmarł niespodziewanie

"Moc przeznaczenia" w Metropolitan Opera. Co wyróżnia spektakl?

"Moc przeznaczenia" w Metropolitan Opera. Co wyróżnia spektakl?

Rusza Tydzień Zdrowia Kobiet. Ministerstwo zachęca do badań profilaktycznych

Rusza Tydzień Zdrowia Kobiet. Ministerstwo zachęca do badań profilaktycznych

Polskie cheerleaderki podbijają świat. "Każdego roku zdobywamy miejsce na podium"

Polskie cheerleaderki podbijają świat. "Każdego roku zdobywamy miejsce na podium"