Anna i Krystyna to tarcze, które w Warszawie drążą tunele ostatniego odcinka drugiej linii metra. Ta pierwsza dotarła już w okolice ulicy Lazurowej i w weekend będzie się przez nią przebijała. Co to oznacza dla mieszkańców stolicy i kierowców?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Budowa metra na Bemowie
W weekend 22-23 lutego tarcza TBM Anna, drążąca tunel metra, przebije się pod jezdnią do przyszłej stacji Lazurowa. W czasie przechodzenia bezpośrednio pod ulicą konieczne jest zamknięcie ruchu. Pozwoli to ochronić wszystkie instalacje podziemne. Dodatkowo, ostatnie pierścienie tunelu wymagają specjalnych iniekcji.
Utrudnienia w ruchu - Warszawa
Budowniczowie metra wykorzystają zamknięcie ulicy Lazurowej również na przeprowadzenie niezbędnych inspekcji i wzmocnień. Jak informuje stołeczny ratusz, od godziny 22 w piątek do 4 w poniedziałek zamknięty będzie odcinek Lazurowej pomiędzy Doroszewskiego a Górczewską w kierunku ronda. Kierowcy jadący od Człuchowskiej będą musieli skręcić w prawo w Doroszewskiego. Z kolei z Doroszewskiego nie wyjadą na Lazurową. Ruch na nitce w stronę Człuchowskiej będzie odbywał się bez zmian. Objazd został wytyczony ulicami: Człuchowską, Powstańców Śląskich i Górczewską. Wygrodzony będzie także fragment chodnika i drogi dla rowerów przy zamkniętej jezdni. Przejście i przejazd będą możliwe drugą stroną ulicy Lazurowej.
Anna przebije się pod Lazurową - zmiany w komunikacji miejskiej
Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że autobusy linii: 105, 122, 189, 190, 220, 249 i N45 zmienią trasy. Linie 105 w stronę pętli Osiedle Górczewska i 220 do Nowego Bemowa z ulicy Lazurowej skręcą w Człuchowską, następnie w Powstańców Śląskich i dalej w Górczewską, którą dojadą do swoich stałych tras. Autobusy linii 189, jadąc na Osiedle Górczewska, ominą odcinek swojej trasy na ulicy Człuchowskiej i Lazurowej – pojadą prosto Powstańców Śląskich do Górczewskiej i pętli. Podobnie 190 i 249 – do pętli pojadą bezpośrednio na wprost ulicą Górczewską czyli bez odcinka tras na Powstańców Śląskich, Człuchowskiej i Lazurowej.
Autobusy 122 w tym czasie nie będą dojeżdżały do pętli Osiedle Górczewska, tylko z ulicy Człuchowskiej pojadą w lewo w Lazurową do ronda na skrzyżowaniu z Połczyńską, gdzie zmienią kierunek jazdy, aby pojechać na drugi kraniec, na Gwiaździstą. Nocne N45 natomiast zakończą i rozpoczną kursy na pętli Osiedle Górczewska czyli nie dojadą do skrzyżowania ulicy Lazurowej z Połczyńską.
W lutym tarcza Anna wydrążyła już ponad 2,1 tys. metrów tunelu (pozostało około 700 metrów), a tarcza Krystyna niecałe 2 tys. metrów (pozostało ponad 800 metrów). Łącznie obie tarcze wydrążą aż 5 688 metrów tunelu i ułożą 3 792 pierścienie jego obudowy. Prace związane z budową tuneli zakończą się w 2025 roku.
Anna i Krystyna drążą tunele warszawskiego metra
Warszawskie tarcze TBM ważą ponad 650 ton, mają długość niemal 100 metrów i średnicę ponad 6 metrów każda. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak konieczna jest obecność człowieka. Jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.
Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.
Zobacz także:
- Pierwsze miasto wojewódzkie wprowadza bezpłatną komunikację miejską. Gdzie pojedziesz za darmo?
- Co Polacy najczęściej gubią w komunikacji miejskiej? Telewizor, rower, czy sztuczna szczęka...
- Fenomen najdłuższej linii autobusowej. "Trzeba było prosić księdza o ogłoszenie, żeby ktoś się ruszył"
Autor: ON
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: NurPhoto/Getty Images