Odprawa przez internet – jak ją przeprowadzić i na czym polega?

Kobieta na lotnisku
Fot. MStudioImages / Getty Images
Odprawę online możesz przeprowadzić całą dobę, najpóźniej dzień przed wylotem. Potrzebujesz danych osób podróżujących i numeru rezerwacji lotu. Procedura odprawy online jest intuicyjna, a system sam przeprowadzi cię przez wszystkie jej niezbędne elementy. Sprawdź, na czym polega odprawa online.

Odprawa online jest coraz częściej wybierana przez pasażerów. W przeciwieństwie do tradycyjnej odprawy na lotnisku nie zmusza do stania w kolejkach i nie generuje dodatkowych kosztów. Obecnie każdy przewoźnik oferuje pasażerom taką możliwość. Mogą z niej skorzystać zarówno podróżujący z bagażem podręcznym, jak i latający z bagażem rejestrowanym. Odprawić się online nie mogą natomiast pasażerowie korzystający z pomocy opiekunów. Tradycyjnej odprawie na lotnisku ponadto muszą się poddać osoby podróżujące ze zwierzętami, bronią lub instrumentami muzycznymi.

Więcej:

Dlaczego warto odprawić się online?

Odprawa przez internet jest ułatwieniem w podróży bez względu na to, z jak dużym bagażem podróżujesz. Osoby latające z bagażem rejestrowanym po przybyciu na lotnisko od razu mogą być skierowane do miejsca zdania bagażu z osobną kolejką, która jest o wiele krótsza od głównej. Pasażerowie posiadający jedynie bagaż podręczny lub latający bez bagażu bezpośrednio po przybyciu na lotnisko mogą udać się do punktu kontroli bezpieczeństwa. Dodatkowym plusem odprawy online jest to, iż możemy ją przeprowadzić z dużym wyprzedzeniem (u niektórych przewoźników nawet 60 dni wcześniej) lub też 24 godziny przed planowanym lotem.

Odprawa przez internet krok po kroku

Odprawę online przeprowadzisz na stronie przewoźnika za pomocą formularza internetowego. System jest prosty i intuicyjny w obsłudze, dzięki czemu poradzi sobie z nim każdy pasażer, nawet dopiero rozpoczynający podróżowanie samolotem. Każdy z przewoźników dysponuje innym systemem odprawy, jednak łączą je dane, które należy wprowadzić. Do rozpoczęcia odprawy online niezbędny jest wygenerowany wraz z biletem kod rezerwacji.

  • Przygotuj dane swoje i wszystkich pasażerów, którym przeprowadzisz odprawę: imię, nazwisko, numer i serię dokumentu tożsamości (paszport lub dowód osobisty), obywatelstwo, datę wydania dokumentu. Zgodność danych podanych na karcie pokładowej będzie sprawdzana z dokumentem tożsamości podczas kontroli bezpieczeństwa. Dane zawarte na karcie muszą się pokrywać z tymi z dokumentów tożsamości ze względów bezpieczeństwa i ewentualnej dodatkowej weryfikacji podróżującego.
  • Karty pokładowe zostaną wygenerowane automatycznie po zakończeniu procesu wprowadzania danych do formularza i dodatkowo wysłane na maila. Pasażerowie, w zależności od przewoźnika, otrzymają swoje karty na podany adres e-mailowy od 48 do 8 godzin przed wylotem. Po ich otrzymaniu należy je wydrukować.
  • Kartę pokładową wraz z dokumentem tożsamości należy okazać pracownikowi lotniska podczas kontroli paszportowej i kontroli bezpieczeństwa. Brak karty może skutkować nałożeniem na pasażera kary pieniężnej lub w niektórych przypadkach niedopuszczeniem go do lotu.
  • Jeśli dokonujesz odprawy online dla kilku osób, pamiętaj, że każda karta pokładowa musi być wydrukowana na osobnej kartce, tak by jedna z jej stron pozostała czysta.

Niektórzy z przewoźników oprócz odprawy online przez formularz dostępny na stronie oferują pasażerom inne metody odprawy online:

  • Bilet SMS – w momencie dokonywania rezerwacji pasażerowie mogą podać numer telefonu i upoważnić system do wysłania im biletu za pomocą SMS-a. Wraz z nim zostanie wysłany link kierujący do odprawy. Po przekierowaniu pasażer otrzymuje elektroniczną kartę pokładową.
  • Autorskie aplikacje – umożliwiają pasażerom danej linii przeprowadzenie odprawy za pomocą smartfona lub tabletu. Aplikacja działa na zasadzie skanowania kodu kreskowego umieszczonego na karcie pokładowej podczas kontroli bezpieczeństwa.
Zobacz film: Najważniejszy jest ... internet? Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy mogę edytować dane po zakończonej odprawie?

Niektórzy przewoźnicy umożliwiają wprowadzenie drobnych zmian na bilecie po zakończonej odprawie. Edycja może dotyczyć tylko tych danych, które przewiduje wewnętrzny regulamin linii lotniczej. Każdorazowe otwarcie biletu w celu naniesienia na nim zmian jest płatne. Koszt poniesiony z edycją danych ustalany jest przez przewoźnika. W zależności od dostępności miejsc zmiany dotyczącej godziny lotu można dokonywać nawet na 2–3 godziny przed planowanym lotem. Edycję biletu, w zależności od linii, można przeprowadzić samodzielnie lub za pośrednictwem centrum obsługi pasażera. Przewoźnicy umożliwiają również edycję biletu pod kątem całkowitej zmiany trasy. Aktualizacja ta może być przeprowadzona minimum 4–5 godzin przed planowanym lotem. Warunkiem możliwości zmiany trasy lub godziny lotu jest brak odprawy online. W innym przypadku należy zwrócić się do centrum obsługi pasażera danej linii lotniczej.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości