Znajomość bazy danych i tego, jak ona działa ułatwia oraz optymalizuje pracę nad zasobami. Dobrze stworzona baza danych może zostać wykorzystana przez każdego pracownika w firmie (w przypadku przedsiębiorstwa) oraz przez każdego zainteresowanego użytkownika Internetu (w przypadku zestawień ogólnodostępnych). Dzięki nim zdobycie interesującej wiedzy jest szybsze niż szukanie konkretnych informacji w stosach katalogowych.
Co to jest baza danych?
Pojęcie bazy danych rozumiane jest bardzo intuicyjnie, ale można podać jego definicję. Co to jest baza danych? Przede wszystkich jest to dziedzina informatyki powszechnie stosowana i użyteczna między innymi podczas budowania aplikacji czy stron internetowych. Uogólniając tę definicję, baza danych to zorganizowany zbiór danych – rekordów (informacji), który przechowywany jest zazwyczaj w formie elektronicznej . Dane rozmieszczone są w konkretnych tabelach z funkcją dzielenia, grupowania czy przetwarzania.
Dzięki bazom danych w łatwy sposób można edytować dotychczasowe już rekordy, dodawać nowe oraz usuwać stare.
Jak zbudowana jest baza danych?
Wbrew pozorom konstrukcja bazy danych nie jest skomplikowana . Każda baza składa się z podstawowego elementu, jakim jest rekord. Nazywamy nim najmniejszą wartość wpisywaną do pola i niosącą informację. Bazy danych składają się także z tabel, na których tworzy się kolejne obiekty. Istotnym składnikiem są również formularze, dzięki którym możemy zarządzać bazą danych, czyli wprowadzać nowe dane oraz modyfikować i usuwać dotychczasowe.
Rodzaje baz danych?
Bazy danych można pogrupować na trzy rodzaje. Jest to podział głównie skupiający się na chronologicznym rozwoju tej dziedziny informatyki. Pierwszy rodzaj to prosta baza danych, która charakteryzuje się dwuwymiarową tabelą złożoną z wierszy i kolumn. Przybiera najczęściej postać prostego pliku tekstowego stworzonego w programie do zarządzania bazami danych. Informacje zawarte w prostej bazie danych oddzielane są zazwyczaj przecinkiem i nie tworzą uporządkowanej struktury.
Zobacz też: Jak nagrać rozmowę telefoniczną na smartfonie z Android i iOS? >>>
Baza hierarchiczna to rodzaj bazy danych opracowany w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku i spopularyzowany przez IBM . Charakteryzuje się strukturą odwróconego drzewa i relacją pomiędzy danymi elementami nadrzędny/podrzędny. Informacje zapisane w bazie hierarchicznej są ze sobą odpowiednio połączone. Dojście do poszczególnych rekordów opiera się na przejściu konkretnej ścieżki – po „liściach” i „gałęziach”, z których się składa. Niewątpliwie baza hierarchiczna jest jedną z wydajniejszych baz danych o szerokiej dostępności.
Ostatnim rodzajem jest relacyjna baza danych, którą stosuje się najczęściej . Wszystkie informacje zawarte w relacyjnej bazie danych przedstawiane są jako wartości przechowywane w tabelach. Dużą zaletą i zasługą popularności relacyjnej bazy danych jest logiczny sposób przechowywania rekordów, co sprawia, że proces odczytywania danych jest bardzo łatwy.
Zobacz też: Alfabet Morse’a – podstawa światowej komunikacji >>>
Do czego służą bazy danych?
Bazy danych można spotkać w codziennym życiu na każdym kroku. Znajdują się one w supermarkecie, bibliotece, sklepie online i aplikacjach, z których korzysta się mobilnie bądź stacjonarnie. Dzięki nim w łatwy sposób można zdobyć potrzebne informacje. Mogą to być dane personalne niezbędne do realizacji spraw urzędowych czy informacje o stanie magazynowym w sklepie. Internetowe bazy danych to takie, do których dostęp możliwy jest wyłącznie za pośrednictwem Internetu . Ich zadaniem jest zastąpienie dotychczasowego (ręcznego) systemu w celu poprawienia wydajności, zmniejszenia kosztów przekazywania informacji oraz zwiększenie jakości ich obiegu. Wykorzystywane są one na przykład przez Główny Urząd Statystyczny, policję, systemy na uczelniach wyższych oraz szkolne dzienniki elektroniczne. W tych bazach można znaleźć informacje o osobach poszukiwanych, pracownikach placówek oświatowych, a także uczniach.
Bazy danych działające w przedsiębiorstwie stanowią potężne narzędzie w dziale księgowości i rozliczeń . Niezwykle dużą bazą danych w międzynarodowych korporacjach operuje dział HR. Stosuje się je także do przechowywania informacji dotyczących projektów i tajemnicy produkcji.
Zobacz też: DevOps – co to jest? Na czym polega kultura pracy DevOps? >>>
Wady i zalety baz danych
Zalety baz danych to przede wszystkim poprawa jakości obiegu informacji oraz zwiększenie ich dostępności. Nowoczesne bazy danych usprawniają procesy i pozwalają na efektywną pracę. Największą zaletą baz danych jest jednak uporządkowanie informacji w sposób przejrzysty, dzięki czemu każda modyfikacja może przebiec bez zwłoki . Niestety bazy danych narażone są na ataki z zewnątrz przez grupy hakerskie. Bazy danych bardzo często zawierają dane kontaktowe, dane dotyczące kart kredytowych i inne dane wrażliwe, które w przypadku kradzieży mogą posłużyć niecnym celom. Należy nieustannie dbać o ich bezpieczeństwo.
Autor: Filip Yak