Na szczęście można nauczyć się wychodzenia z opresji i nabrania pewnego automatyzmu działania w momencie wpadnięcia w poślizg.
Zobacz też: Od czego zależy bezpieczeństwo na drodze? >>>
Jakie są rodzaje poślizgu i jak je rozróżnić?
Zanim nauczysz się wyprowadzać samochód z poślizgu musisz nauczyć się rozpoznawać rodzaj poślizgu z jakim masz w danej chwili do czynienia. Większość kierowców błędnie pojmuje pojęcie poślizgu samochodu uznając, że poślizg oznacza ślizganie się tyłu pojazdu na boki.
Tymczasem istnieją dwa typy poślizgu: nadsterowny i podsterowny. W największym uproszczeniu: poślizg przednich kół to podsterowność, a poślizg tylnych – nadsterowność.
Z nadsterownością mamy do czynienia, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność w zakręcie i tył samochodu jest wynoszony na zewnątrz zakrętu. Kierowca w sytuacji pojawienia się poślizgu powinien natychmiast rozpocząć intensywne hamowanie i skręcać koła w tym kierunku w którym chce jechać (czyli kontrować).
O podsterowności mówimy wtedy, gdy przednie koła samochodu tracą przyczepność i przód auta wyjeżdża na zewnątrz zakrętu – “auto nie chce skręcać”. Aby poradzić sobie z podsterownością nie należy mocno hamować, gdyż zablokowane kół jeszcze pogorszy sprawę. Kiedy przód zaczyna się ślizgać i auto jest wynoszone na zewnątrz zakrętu, lepiej jest delikatnie przyhamować lub tylko zdjąć nogę z gazu. Wówczas prędkość samochodu powinna spaść do poziomu, w którym auto odzyska przyczepność.
Cała ta wiedza, zarówno teoretyczna jak i praktyczna, przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.
Co to jest szarpak?
Cenną umiejętność wychodzenia z poślizgu najlepiej ćwiczyć na specjalnym torze. Na Autodromie Skody wielką atrakcją jest nowoczesny „szarpak” - urządzenie, które wprowadza auto w niekontrolowany poślizg nadsterowny.
Zobacz też: Dlaczego warto zapinać pasy? >>>
Zadaniem kierowcy jest poradzenie sobie z wymagającą sytuacją, która może się zdarzyć na mokrej nawierzchni – ćwiczenie szybkich skrętów, opanowanie samochodu w razie utraty przyczepności, symulacja omijania przeszkód, hamowanie z wykorzystaniem systemu ABS lub bez niego.
Dzięki temu w momencie poślizgu w normalnym ruchu ulicznym czy w trasie kierowca będzie miał przećwiczone odpowiednie zachowanie, które zwiększy szansę na uniknięcie kolizji.
Zobacz też: Jak być lepszym kierowcą? Podszkol umiejętności, z którymi masz problem! >>>
Fot. Skoda
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN