- Z zapisów testamentu wynika, że w nadchodzących latach planowana jest stopniowa sprzedaż większości akcji przedsiębiorstwa.
- Najważniejszymi kandydatami do ich przejęcia są globalne koncerny, takie jak LVMH, L’Oréal czy EssilorLuxottica.
- Firma Armaniego w 2024 roku osiągnęła przychody na poziomie 2,3 miliarda euro,
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Testament Gorgio Armaniego
Testament Giorgio Armaniego, sporządzony u włoskiego notariusza na kilka miesięcy przed jego śmiercią, przewiduje, że w ciągu 18 miesięcy od odejścia projektanta zostanie sprzedane 15 procent udziałów firmy. Następny etap zakłada zbycie od 30 do 54,9 procent akcji w przedziale od trzech do pięciu lat. Jeśli ta druga pula nie zostanie sprzedana inwestorowi strategicznemu, spadkobiercy powinni rozważyć wprowadzenie spółki na giełdę.
W dokumencie wskazano również potencjalnych kupców: koncern LVMH, firmę kosmetyczną L’Oréal oraz EssilorLuxottica, lidera w branży optycznej. Dopuszczalne są także inne podmioty o porównywalnej pozycji rynkowej, pod warunkiem, że zgodzą się na nie zarówno Fundacja Giorgio Armaniego, jak i długoletni współpracownik projektanta, Pantaleo Dell’Orco.
Fundacja, dysponująca 30 procentami praw głosu, wraz z Dell’Orco, który ma 40 procent, będą razem posiadać większość decyzyjną. Do obowiązków Fundacji należy nie tylko dopilnowanie realizacji zapisów testamentu, ale też strzeżenie wartości i zasad, jakimi kierował się założyciel.
Jak poinformował komitet wykonawczy Armaniego "Fundacja (…) nigdy nie będzie posiadać mniej niż 30 proc. kapitału, działając jako stały gwarant przestrzegania zasad założycielskich". Fundacja zaproponuje nazwisko następcy Armaniego, który obejmie stanowisko dyrektora generalnego.
Co dalej z marką Armani?
Odejście Giorgio Armaniego wyznacza początek nowego rozdziału w historii stworzonego przez niego domu mody. W swojej ostatniej woli projektant zobligował spadkobierców do sprzedaży udziałów lub rozważenia wprowadzenia firmy na giełdę. Taki krok, zaskakujący w kontekście jego dotychczasowej determinacji w utrzymaniu niezależności marki, może istotnie wpłynąć na układ sił w światowej branży dóbr luksusowych.
Jego firma, która w 2024 roku osiągnęła przychody na poziomie 2,3 miliarda euro, obejmuje działalność w obszarze mody, perfum, akcesoriów oraz współpracy z sektorem optycznym. Armani pozostawił po sobie przedsiębiorstwo stabilne, lecz stojące przed koniecznością zwiększenia rentowności. Zgodnie z jego wizją marka wchodzi teraz w nowy etap, w którym o jej dalszy rozwój będą konkurować globalni potentaci luksusowego rynku.
Więcej przeczytasz na TVN24
Zobacz także:
- Giorgio Armani nie żyje. Gwiazdy żegnają legendarnego projektanta
- Od dekoratora witryn sklepowych do właściciela imperium modowego. Jak Giorgio Armani osiągnął sukces?
- Za co Dawid Woliński cenił Giorgio Armaniego? "Nawet tapety są z jedwabiu"
Autor: Teofila Siewko
Źródło: TVN Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Vittorio Zunino Celotto / Staff/Getty Images