Dziecko

Niedługo sam ci to powiem! Jak wspomóc rozwój mowy u dziecka?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: „Kiedy dziecko zaczyna mówić?”. Choć rozwój mowy przebiega według podobnego schematu, rozpoczęcie komunikacji werbalnej może nastąpić zarówno przed drugim rokiem życia, jak i w wieku trzech lat.

Kiedy dziecko mówi pierwsze słowa, rodzice mają prawdziwe powody do radości. Nie zawsze przebiega to samoistnie. Czasami brak komunikacji werbalnej świadczy o nieprawidłowej budowie aparatu mowy. Może także wynikać z niewystarczającej motywacji dziecka do kontaktu lub innych problemów rozwojowych.

Rozwój mowy u dziecka

Dziecko komunikuje się ze światem od pierwszych chwil swojego życia – na początku jest to przede wszystkim płacz. Dopiero od 7.–9. miesiąca życia zaczyna powtarzać proste sylaby. Roczne dziecko jest w stanie wypowiedzieć słowa takie jak „mama”, „tata”, „baba” oraz dopasować je do osoby. Ponadto powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. „koko”, „hau hau”. Dziecko w wieku 1,5 roku–2 lata zaczyna komunikować się prostymi zdaniami, ponieważ posiada już wystarczający zasób słów do ich budowania. Właśnie na tym etapie można wprowadzić ćwiczenia logopedyczne usprawniające narząd mowy. 3-latek posługuje się pełnymi zdaniami. Powinien wymawiać bez problemu wszystkie samogłoski oraz większość spółgłosek. Najczęściej można zauważyć problemy z: s, z, c, r, dz, sz, ź, cz, dż. U 4-latków pojawiają się niektóre z tych głosek. 5-latek powinien artykułować poprawnie wszystkie głoski. Trzeba jednak zaznaczyć, że rozwój każdego dziecka (w tym jego mowy) przebiega według naturalnych predyspozycji. Warto udać się na zajęcia logopedyczne, gdy mowa dziecka lub jej brak wzbudzają wątpliwości.

Jak wspomóc ten proces? Dobrym pomysłem jest interaktywna zabawka, która zachęca dziecko do powtarzania słów! Szczeniaczek Uczniaczek Fisher Price uczy 100 pierwszych słów oraz nazw części ciała, kształtów, liczenia i alfabetu. 

A ponieważ każde dziecko uczy się w swoim tempie, Szczeniaczek ma wbudowaną technologię „Poziomy nauki” – umożliwiającą wybranie stopnia zaawansowania, który jest najodpowiedniejszy na danym etapie rozwoju malucha. Zabawka oferuje całe mnóstwo piosenek, dźwięków i wypowiedzi odpowiadających na coraz wyższe kompetencje językowe dziecka. A dodatkowo ma szansę zostać najlepszym przyjacielem malucha!

Szczeniaczek ma też Siostrzyczkę, która oferuje te same funkcje.

Kiedy dziecko wypowiada pierwsze słowa?

Można uznać, że etap ten rozpoczyna się w okolicach pierwszych urodzin. W tym wieku dzieci dobrze radzą sobie z sylabami otwartymi, stąd wśród wypowiedzianych słów mogą znaleźć się takie jak np. mama, tata, pa pa, baba. W drugim roku życia rozwija się umiejętność rozumienia coraz większej liczby słów. Dzieci zaczynają nazywać osoby ze swojego bliskiego otoczenia i przedmioty, często posługując się uproszczonym brzmieniem wyrazu. Przed drugimi urodzinami dziecko może już umieć tworzyć wypowiedzi dwuwyrazowe – najczęściej bez odmiany.

W wieku dwóch lat komunikacja z rodzicami powinna być już znacząco rozwinięta – obejmuje to słuchanie i rozumienie poleceń, rozumienie słów nazywających przedmioty w najbliższym otoczeniu, a także próby samodzielnego nawiązywania kontaktu przez dziecko. Jeśli takiego kontaktu brakuje, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre dzieci po prostu zaczynają wypowiadać wyrazy później – nawet w wieku 3 lat.

Sposobem na zachęcenie dziecka do mówienia są rozmaite zabawy: wierszyki, rymowanki, które dziecko może powtarzać. Atrakcyjną dla malucha formę oferuje muzyczna Książka z wierszykami z linii „Ucz się i śmiej!” Fisher Price. Obracając strony, dziecko aktywuje odtwarzanie znanych i lubianych rymowanek, takich jak „Ciasto zjem” i „Pieski małe dwa”, którym towarzyszą kolorowe ilustracje przedstawiające znanych już dzieciom Szczeniaczka Uczniaczka i jego Siostrzyczkę.

Jak poprawić sprawność narządów mowy?

Do najczęstszych przyczyn wad wymowy należą problemy ze sprawnością narządów mowy. Warto od najmłodszych lat życia malucha usprawniać pracę języka, warg, policzków oraz podniebienia miękkiego. Poniżej przykładowe zabawy logopedyczne usprawniające ich działanie.

Ćwiczenia na poprawę sprawności języka:

  • mlaskanie,
  • układanie języka w rurkę,
  • układanie języka w „koci grzbiet”,
  • wsuwanie języka pod górną i dolną wargę,
  • przesuwanie języka na boki w jamie ustnej,
  • przesuwanie czubkiem języka zygzakiem po podniebieniu.

Ćwiczenia na poprawę sprawności warg:

  • cmokanie,
  • parskanie,
  • wydymanie, zaciskanie i rozluźnianie warg,
  • robienie „dzióbka” i rozluźnianie warg,
  • wysyłanie buziaków,
  • zakładanie warg na siebie,
  • dźwiękonaśladownictwo,
  • układanie warg jak do wymawiania samogłosek,
  • powtarzanie samogłosek w parach: a i, o e, u y.

Ćwiczenia na poprawę sprawności policzków:

  • poruszanie policzkami jak żaba,
  • masowanie policzków dłońmi, okrężnymi ruchami.

Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
77
13
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
23.05.2019
basia
co to za tabliczka z imieniem na półce?