Jeżeli na szybie pojawią się drobne pęknięcia, można to naprawić w warsztacie wyposażonym w zestaw do naprawy szyb samochodowych. Przy większych uszkodzeniach konieczna może być wymiana całej szyby.
Naprawa pękniętej szyby samochodowej - podstawowe rodzaje uszkodzeń
Boczne i tylne szyby w samochodzie są zdecydowanie mniej narażone na uszkodzenia niż szyba przednia. Dlatego w czasie użytkowania pojazdu najczęściej dokonuje się naprawy szyby samochodowej przedniej. Przyczyna jest bardzo prosta - to właśnie przednia szyba samochodu narażona jest na uderzenia kamieni czy innych elementów znajdujących się na drodze. Poza tym, w związku z podstawowymi prawami fizyki, to na przednią szybę działają największe siły. Dlatego mogą na niej pojawiać się drobne odpryski lub pęknięcia.
Uszkodzenia nadające się do naprawy powstają najczęściej w wyniku uderzenia kamienia w szybę. Wyróżnia się dwa główne rodzaje uszkodzeń. Pierwsze z nich to pęknięcie wzdłużne, czyli rysa różnej długości. Taki rodzaj uszkodzenia występuje dużo rzadziej, ale za to jest bardziej niebezpieczny. Drugi rodzaj uszkodzenia to uszkodzenie punktowe - występuje częściej i jest bardziej efektywne w naprawie. Wśród uszkodzeń punktowych można wyróżnić pęknięcia gwiaździste (od środka uszkodzenia odchodzą krótkie rysy), wole oczko (dosyć duży obszar odprysku układający się w coraz większe okręgi), rozetki oraz półksiężyce. Długie pęknięcia w postaci rys można naprawić, ale tylko pod warunkiem, że jest to pęknięcie pojedyncze i nie dociera do krawędzi szyby..
Naprawa przedniej szyby samochodowej - przyczyny uszkodzenia
Szyby uszkadzają się z dwóch powodów. Pierwszy z nich to bieżąca eksploatacja. Składa się na nią używanie wycieraczek, częste poruszanie się w mocno zapylonym obszarze, a także “praca” karoserii. Dlatego raz na jakiś czas powinno korzystać się z mechanicznego polerowania szyby, aby porysowana szyba samochodowa znowu nabrała odpowiedniej przejrzystości. Do tego rodzaju działania używa się glikolu lub specjalnej pasty rozcieńczonej wodą.
Szyby samochodowe dzieli się na dwa główne rodzaje. Szyby hartowane to lite tafle, które charakteryzują się różnym stopniem wytrzymałości. W razie stłuczenia rozbijają się na liczne, małe kawałki. Stosowane są najczęściej w oknach bocznych. Szyby klejone składają się z dwóch elementów: z tafli zewnętrznej i tafli wewnętrznej, między którymi znajduje się przezroczysta folia. Obie części połączone są przy użyciu kauczuku butylowego. Ten rodzaj szyb jest bardziej odporny na uszkodzenia - w przypadku uderzenia naruszane są tylko w tym konkretnym miejscu, nie tracą przejrzystości i walorów osłonowych. Stosowane są w szybach o największej powierzchni - z przodu i z tyłu samochodu.
Jak naprawić pęknięcia w szybie samochodowej?
Naprawa drobnego uszkodzenia, wykorzystując zestaw naprawczy do szyb samochodowych, polega na odpowietrzeniu ubytku i wprowadzeniu w to miejsce żywicy. Żywica, którą stosuje się w postaci specjalnego preparatu, utwardzana jest pod wpływem promieni ultrafioletowych. Nadmiar kleju może wyciekać z uszkodzenia, więc miejsce to należy zabezpieczyć folią, aby do środka nie dostało się powietrze. Po kilku minutach i oderwaniu folii nadmiar kleju usuwa się żyletką. Po utwardzeniu preparat staje się przezroczysty, ponieważ ma taki sam współczynnik załamania światła jak szyba. Dzięki temu miejsce naprawy jest niewidoczne. Jeżeli okaże się, że ubytek nie został prawidłowo uzupełniony, cały proces należy powtórzyć. Dobrze przeprowadzona naprawa (odpowiednim zestawem naprawczym) szyby samochodowej powinna zapewnić jej taką samą wytrzymałość, jak przed uszkodzeniem. Bardzo ważne jest, aby naprawy szyby dokonać w możliwie jak najszybszym czasie od powstania uszkodzenia - w przeciwnym razie do uszkodzenia mogą dostać się zanieczyszczenia, co wpływa na korozję szkła, a tym samym obniża jakość samej naprawy. Koszt takiej naprawy wynosi 100-150 zł.
Naprawa szyb samochodowy - kiedy konieczna jest wymiana?
Szybę samochodową trzeba wymienić w sytuacji, gdy uszkodzenie jest bardzo duże. Poza tym nie można naprawić pęknięć powstałych w wyniku wadliwego wstawienia szyby, a także jeżeli uszkodzenie powstało po naprawie blacharskiej i naprężaniu blachy. Nie powinno naprawiać się szyby, jeżeli uszkodzenie powstało bezpośrednio w polu widzenia kierowcy i jest dłuższe niż 50 mm. Wymiana szyby konieczna jest również w przypadku otworu o średnicy większej niż 5 mm, a także gdy wilgoć i brud wniknęły głęboko w uszkodzenie.
Wymianę szyby można podzielić na kilka podstawowych etapów:
· Najpierw następuje demontaż wycieraczek i plastikowych elementów.
· Następnie wycina się uszkodzoną szybę za pomocą specjalnego drutu (tzw. struny).
· Miejsce zamontowania szyby należy bardzo dokładnie oczyści z nagromadzonego brudu i rdzy.
· Ostatni etap to nałożenie kleju i umieszczenie nowej szyby w otworze okiennym, którą mocuje się taśmami do nadwozia.
Zobacz film: Julia Wróblewska robi prawo jazdy
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN