Zdrowe odżywianie

Rambutan – właściwości i smak egzotycznego owocu

Zdrowe odżywianie

Moment RFNuk2013/Getty Images

Rambutan, a dokładnie jagodzian rambutan, to jeden z egzotycznych owoców o ciekawym smaku i właściwościach pozytywnie wpływających na zdrowie, samopoczucie i wygląd. Jedzenie go nie sprawia trudności, a smak jest ciekawy i przyjemny. Rambutan intryguje wyglądem – jego skórka jest pokryta miękkimi, przyjemnymi w dotyku włoskami.

Rambutan to gatunek drzewa osiągającego do 30 metrów wysokości i owoc o tej samej nazwie. Uprawia się go przede wszystkim w Malezji, Indonezji i Chinach, a także w części Azji. Owoce pokryte są charakterystycznymi miękkimi włoskami, a miąższ jest smaczny i orzeźwiający. Do jedzenia nadają się także nasiona rambutanu, jednak dopiero po termicznej obróbce, więc dużo większą popularnością cieszy jego soczysty miąższ.

Rambutan – smak

Wyglądem (a także smakiem) rambutan przypomina nieco owoc liczi, choć już na pierwszy rzut oka widać, że liczi pokrywają malutkie, nieostre kolce, a rambutan pewnego rodzaju włoski. Pod względem smaku rambutan najbardziej zbliżony jest do liczi. Owoc rambutanu świetnie sprawdza się jako dodatek do koktajli, składnik deserów, ale także jedzony na surowo i samodzielnie. Rambutan może być jednak bardzo ciekawym dodatkiem do sałatek owocowych. Niektórzy przygotowują z niego również marmolady i dżemy. Stosuje się go też do orzeźwiających napojów. Dobrze sprawdza się w kompotach owocowych. Ciekawe połączenie można uzyskać, mieszając np. świeżo wyciśnięty sok z rambutanu z wanilią i cynamonem. Niekiedy rambutan dodawany jest do drinków jako ozdoba lub dla urozmaicenia smaku fantazyjnych koktajli.

Właściwości rambutanu

Bardzo soczysty owoc rambutanu jest bogaty w błonnik oraz witaminy C i B12. Co ciekawe, 100 g rambutanu zawiera jedynie 7 kcal, dostarczając jednocześnie ponad 60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która wzmacnia odporność organizmu i jest szczególnie pomocna w walce np. z przeziębieniem. Rambutan zawiera też miedź i mangan. Miedź poprawia pracę mózgu, zwiększa odporność, a także hamuje rozwój bakterii i pomaga w walce z chorobami układu krążenia. Mangan wzmacnia kości i zapewnia poprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Rambutan jest też źródłem żelaza, magnezu, potasu i wapnia. Jego dużą zaletą jest również to, że zawiera silne przeciwutleniacze, które mają właściwości antynowotworowe. Soczyste owoce rambutanu wpływają także pozytywnie na stan włosów, skóry i paznokci. Cera staje się bardziej elastyczna, wygląda młodziej, a procesy starzeniowe postępują wolniej.

Cenne mogą być również nasiona rambutanu. Zawierają oleje i tłuszcze (kwas arachidowy i kwas oleinowy), które świetnie sprawdzają się w produkcji mydła. Skórka rambutanu także skrywa pewne bogactwa. Naukowe badania potwierdziły, że ekstrakt ze skórki rambutanu ma silne właściwości antyoksydacyjne, więc mogłaby zostać użyta do produkcji środków farmaceutycznych czy też w branży kosmetycznej. Co więcej, przydatna już też kora drzewa rambutanu. Robi się z niej wywar będący składnikiem preparatów zwalczających pleśniawki. Wykorzystuje się nawet liście rambutanu. Przykładanie ich do skroni ma zwalczać bóle głowy i pomagać w zbiciu gorączki. Natomiast do złagodzenia biegunki i czerwonki wykorzystuje się niedojrzałe owoce rambutanu.

Moment RF

Getty Images

Jak jeść rambutan?

Żeby dostać się do przepysznego miąższu rambutanu, w pierwszej kolejności należy naciąć jego skórkę. Potrzeba do tego ostrego noża. Po wbiciu się w owoc na głębokość kilku milimetrów trzeba naciąć go dookoła. Rambutanu nie przecina się na dwie połowy (co zresztą byłoby trudne, bo sam jego środek wypełnia dość duża pestka), ale podobnie jak np. z pomarańczą wystarczy tylko jedno cięcie dookoła owocu. Następnie należy rozdzielić skórkę na dwie części. Wówczas widoczny będzie jasny miąższ, który bardzo łatwo odchodzi od cienkiej skórki. Niestety rozdzielenie rambutanu od pestki nie jest już takie proste, więc pod tym względem trzeba się bardziej wysilić, jednak smak owocu rekompensuje poniesiony trud. W Malezji, gdzie owoce rambutanu są ogólnodostępne, wymyślono sposób i na to. W tym celu obrane wcześniej owoce gotuje się. Co więcej, gdy pestki są już oddzielone, również one gotowane są we wrzątku, do momentu aż staną się miękkie. Następnie dodaje się je do mięsa i słodzi, po czym szczelnie zamyka w słoikach, uzyskując w ten sposób smaczne przetwory.

Rambutan a liczi – wygląd i smak

W porównaniu z liczi rambutan ma nieco cieńszą skórkę. Różnica nie jest wyraźnie widoczna, natomiast obydwa owoce, choć podobne, można odróżnić po tym, co ową skórkę pokrywa. W przypadku liczi są to króciutkie kolce, a w przypadku rambutanu – dłuższe włoski, miękkie i przypominające nieco w dotyku gumę. Pestka w liczi jest ciemniejsza niż ta w miąższu rambutanu. O ile smak rambutanu często opisywany jest jako podobny do smaku liczi, o tyle smak liczi trudniej porównywać z innymi.

Zobacz też:

Jedzenie skórki od banana wspomaga odchudzanie. Owoce tropikalne – charakterystyka i właściwości

Chlebowiec – niezwykły owoc, który zaskakuje wyglądem i smakiem

Kapary – jak smakują i do jakich potraw najlepiej je dodawać?

Zobacz video: Jak przechowywać warzywa i owoce?

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Moment RF

Pozostałe wiadomości