Guawa - tropikalny owoc o dobroczynnym wpływie na zdrowie. Właściwości i zastosowanie guawy

Zdrowe odżywianie

Aktualizacja:
Wokephoto17/Getty Images

Guawa to owoc ceniony za swoje unikalne walory smakowe, a także liczne właściwości prozdrowotne. Wykorzystywana jest do przyrządzania rozmaitych deserów, jak też wytrawnych przystawek. Guawa obniża poziom cukru we krwi, stabilizuje ciśnienie tętnicze oraz działa uelastyczniająco na skórę.

Guawa jest tropikalnym owocem o szerokim zastosowaniu w kuchni. Na jej bazie przygotowuje się zarówno desery, jak i sałatki, kompoty czy dżemy. Guawa wykazuje liczne właściwości prozdrowotne, m.in. działa ochronnie na serce, wzmacnia odporność organizmu i wspiera pracę układu nerwowego.

Guawa – co to za owoc?

Guawa, nazywana inaczej gujawą, gruszlą, psydią, gojawą lub gwajawą, jest owocem występującym w rejonach Ameryki Środkowej, w północnej części Ameryki Południowej oraz na Karaibach. Roślinę można spotkać również w Południowej Afryce i Azji, np. w Indiach, Tajlandii, Pakistanie. Znanych jest ponad 100 odmian guawy różniących się między sobą kształtem i kolorem. Najczęściej jednak owoc posiada owalny kształt przypominający gruszkę. Guawa charakteryzuje się cienką skórką, która może mieć barwę jasnozieloną, żółtą, pomarańczową, różową lub czerwoną. Miąższ owocu jest zwykle czerwonawy, podobny do arbuza i wypełniony twardymi nasionami. Roślina preferuje wysokie temperatury i suche powietrze, dlatego nie jest uprawiana w Polsce. Owoc jest jednak dostępny przez cały rok w supermarketach, delikatesach i warzywnikach.

Guawa – smak: jak jeść guawę?

Guawa ma unikalny, soczysty, słodko-kwaśny smak przypominający smak gruszki lub figi. Odznacza się również specyficznym, intensywnym i przyjemnym zapachem. Owoc guawy jest szeroko wykorzystywany w kuchni. Można go jeść na surowo, gdyż stanowi smaczną i zdrową przekąskę. Guawa dodawana jest nierzadko do sałatek oraz wykorzystywana jako składnik koreczków. Doskonale smakuje w zestawieniu z ostrymi, wyrazistymi serami, np. cheddarem lub fetą. Pestki guawy są jadalne, jednak bardzo twarde, dlatego większość konsumentów woli je usunąć. Owoc dodaje się do rozmaitych deserów lub wykorzystuje do zrobienia domowego kisielu czy galaretki. Z guawy otrzymuje się również sok o orzeźwiającym smaku, który można pić samodzielnie lub stosować jako dodatek do koktajli, drinków, sosów, a także nasączania tortów i ciast. Na bazie owocu przygotowuje się domowe przetwory takie jak kompoty lub dżemy. Smaczną propozycją jest także herbata z guawy powszechnie dostępna w sklepach.

Wartości odżywcze guawy

Guawa jest owocem o wysokiej wartości odżywczej. W swoim składzie zawiera liczne związki o dobroczynnym wpływie na organizm. Stanowi prawdziwe bogactwo witaminy C należącej do silnych przeciwutleniaczy. Dostarcza także sporej dawki witamin E i K oraz witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego niezbędnego do prawidłowego rozwoju i pracy układu nerwowego. Guawa jest cennym źródłem minerałów, wśród których znajdują się: potas, żelazo, wapń, mangan, cynk oraz miedź. W guawie występują również: beta karoten, czyli prowitamina witaminy A, polifenole roślinne i likopen o właściwościach przeciwnowotworowych. Związki te, podobnie jak witamina C zawarta w owocu, zaliczane są do naturalnych antyoksydantów. Ich rolą jest neutralizowanie szkodliwego działania wolnych rodników tlenowych odpowiedzialnych za wywoływanie różnych schorzeń, m.in. ze strony układu nerwowego, pokarmowego, sercowo-naczyniowego, a także chorób nowotworowych. Guawa dostarcza błonnika pokarmowego, który przynosi uczucie sytości, zapobiegając podjadaniu niezdrowych przekąsek. Ponadto związek ten wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego, reguluje procesy trawienne, przeciwdziała zaparciom i ogranicza wchłanianie tłuszczu.

Właściwości guawy

Właściwości guawy wykorzystywane są w profilaktyce i pomocniczym leczeniu wielu schorzeń. Owoc ten, dzięki zawartym w nim składnikom, obniża poziom tzw. złego cholesterolu (frakcja LDL), który dostarczany organizmowi w nadmiarze, odkłada się w ścianach tętnic, wywołując miażdżycę. Ponadto guawa reguluje poziom trójglicerydów. Dzięki tym właściwościom owoc ma korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i może zmniejszać ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego, zawałów serca i udaru mózgu. Guawa przyczynia się również do usprawniania pracy przewodu pokarmowego i likwiduje problem zaparć. Ten tropikalny owoc stabilizuje ciśnienie tętnicze krwi, dlatego powinien pojawić się w diecie osób cierpiących na nadciśnienie. Guawa wzmacnia naczynia krwionośne, obniża poziom glukozy we krwi oraz korzystnie oddziałuje na układ nerwowy, prowadząc do poprawy zdolności poznawczych – pamięci, uwagi, koncentracji i myślenia. Wspiera działanie układu odpornościowego, dzięki czemu zmniejsza podatność organizmu na różnego rodzaju infekcje, przeziębienia i grypę. Guawa ma również dobroczynny wpływ na narząd wzroku, co wiąże się z dostarczaniem organizmowi karotenoidów. Wykazuje właściwości przeciwzapalne, pomaga leczyć gorączkę oraz działa wzmacniająco na kości. Guawa posiada także korzystne działanie kosmetyczne. Dzięki wysokiej zawartości naturalnych przeciwutleniaczy opóźnia procesy starzenia się skóry, działa uelastyczniająco, wygładzająco i przeciwzmarszczkowo. Owoc zalecany jest kobietom ciężarnym, gdyż dostarcza kwasu foliowego warunkującego prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu.

Zobacz wideo: Afrodyzjaki w kuchni

Zobacz wideo:

Autor: Adrian Adamczyk