Zdrowe odżywianie

Dietetyczne przekąski do szkoły. Dzieci będą zachwycone

Zdrowe odżywianie

sveta_zarzamora/Getty ImagesDietetyczne przekąski do szkoły

Dieta dziecka powinna obfitować w spore ilości składników odżywczych, które przyczynią się do prawidłowego rozwoju. Niestety wciąż wielu uczniów nie odżywia się tak jak należy, co wynika zazwyczaj z braku czasu rodziców na przygotowanie im odpowiednich posiłków. Rozwiązaniem mogą być szybkie i zdrowe przekąski, które dzieci z powodzeniem zabiorą ze sobą do szkoły. Smakołyki dostarczą im energii, a także odpowiednich witamin i minerałów.

Zdrowe przekąski dla dzieci przede wszystkim muszą być smaczne, w innym wypadku raczej nie będą przez nich ochoczo spożywane. Należy również zaopatrzyć się w odpowiednie pojemniki na przygotowywane smakołyki i koktajle. Dzięki temu dzieci z łatwością zabiorą je ze sobą do szkoły. Poniższe przepisy są proste w wykonaniu i nie zajmują wiele czasu.

Zdrowe przekąski – co zabrać do szkoły?

Pierwszym pomysłem na zdrowe przekąski są kolorowe smoothie. Przygotowuje się je z warzyw, owoców i wybranego płynu – wody mineralnej, kokosowej lub jogurtu naturalnego. W smoothie można przemycić część składników, które w normalnej, stałej postaci często są niejadalne dla dzieci, na przykład szpinak czy jarmuż. Maluchy mogą zabrać przekąskę do szkoły w plastikowym bidonie. Smoothie może mieć słodki smak, jeśli dodamy do niego miód lub syrop klonowy. Koktajle owocowe są pyszne, jednak stanowią prawdziwą bombę cukrową. Należy łączyć je z warzywami, najlepiej zielonymi. Smacznym połączeniem jest awokado z bananem, szklanką mleka, łyżką miodu i połówką cytryny. Tego rodzaju smoothie jest bardzo pożywne i zdrowe. Warto wypróbować także szpinak, z bananem i sokiem z wyciśniętej pomarańczy. Składniki można dowolnie łączyć i testować smaki, pamiętając jednak o wspomnianej wyżej proporcji.

Kolejne zdrowe przekąski, które można zabierać ze sobą do szkoły to "kulki mocy". W Internecie znajdziemy różne przepisy, niemniej jednak większość opiera się na orzechach, nasionach i słodkim składniku w postaci miodu lub suszonych owoców. Kulki mocy dostarczają organizmowi kopa energetycznego, dlatego z powodzeniem mogą być spożywane przez uczniów, którzy w końcu tracą wiele energii podczas pracy umysłowej w szkole. Ich przygotowanie jest niezwykle proste, a do samego procesu lepienia kulek można zaangażować dziecko. Aby przygotować jedną porcję (około 8 kulek), potrzebujemy szklankę orzechów wymieszanych z nasionami. Mogą być to orzechy nerkowca, włoskie, migdały, słonecznik, nasiona chia, wybór jest dowolny. Dodatkowo pół szklanki płatków owsianych 100 gramów namoczonych daktyli i garść wiórek kokosowych. Orzechy i nasiona mielimy, następnie w osobnym pojemniku to samo robimy z płatkami owsianymi, a jeszcze później z daktylami. Składniki łączymy ze sobą, energicznie ugniatając do uzyskania jednolitej masy. Nasze zdrowe przekąski są już prawie gotowe. Kolejnym krokiem jest uformowanie kulek z ciasta i obtoczenie ich we wiórkach kokosowych. Gotowe smakołyki muszą spędzić w lodówce kilkanaście minut. Później z powodzeniem można zabrać je do szkoły.

Dietetyczne przekąski nie tylko do szkoły

Ulubionym przysmakiem dzieci są słodycze. Jednak cukry proste w nich zawarte działają szkodliwie na organizm i przyczyniają się do problemów z nadwagą, nawet u bardzo małych dzieci. Alternatywą mogą być samodzielnie przygotowywane zdrowe przekąski, które zastąpią dzieciom czekoladowe batoniki kupowane w osiedlowych sklepikach. Fit słodycze można zabrać ze sobą do szkoły i bez obaw spożywać w trakcie przerwy międzylekcyjnej. Szczególnie popularne są owsiane batoniki. Pomimo tego, że w sklepach często znajdziemy podobne produkty, zazwyczaj zawierają one syrop glukozowo-fruktozowy i mnóstwo innych, szkodliwych substancji. Z tego powodu, najlepiej przygotować batoniki samodzielnie w domu. Będziemy potrzebować 1,5 szklanki płatków owsianych wymieszanych z otrębami, 3 łyżki żurawiny lub rodzynek (najlepiej bez dodatku cukru), 2 łyżki masła i 2 łyżki miodu. Opcjonalnie możemy dodać również orzechy, słonecznik i siemię lniane.

Płatki prażymy na patelni (dodatkowo orzechy i słonecznik, jeśli również je dodajemy). Tymczasem w garnuszku rozpuszczamy masło oraz miód, nie dopuszczając do wrzenia. Uprażone płatki łączymy z żurawiną i płynnym masłem oraz miodem. Następnie mieszankę przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia i wkładamy do piekarnika nagrzanego do 160 stopni Celsjusza na około 25 minut. Bardzo ważne jest, aby masa była mocno ubita. Po upływie zalecanego czasu, wyjmujemy ciasto z piekarnika i zostawiamy do przestudzenia. Tego typu zdrowe przekąski są przeznaczone nie tylko dla dzieci , ale również dla dorosłych, którzy lubią przekąsić coś słodkiego w ciągu dnia. Ciasto po przestygnięciu wystarczy pokroić na równe paski, schować do pojemnika i zabrać ze sobą do szkoły lub pracy. Batoniki najlepiej smakują na świeżo, jednak bez obaw możemy je przechowywać ponad tydzień. Opcjonalnie, jeśli zdecydujemy się przygotować większą porcję, warto zamrozić upieczone i przestudzone ciasto, wcześniej krojąc je na paski.

Zobacz wideo:

Pyszne, ale takie… uzależniające
Pyszne, ale takie… uzależniające
Dzień Dobry TVN

Zobacz także:

Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto

Pozostałe wiadomości