Dieta oczyszczająca organizm. Co jeść po świętach?

Zdrowe odżywianie

Moment RFespkeywordtest/Getty Image

W Wielkanoc i inne kilkudniowe święta na naszych stołach i talerzach królują pyszne potrawy, które często niestety są ubogie w witaminy. Jeśli daleko nam było od zachowania umiaru w święta, warto zatroszczyć się o organizm i zrekompensować mu ciężką pracę, jaką wykonał w trakcie świątecznego ucztowania.

Świąteczne przejedzenie wiąże się często z uczuciem ciężkości, przesycenia, pojawiają się wzdęcia, zaparcia i inne problemy układu trawiennego. Jednocześnie zamiast czuć się wypoczętymi, ponieważ święta to czas relaksu, doświadczamy spadku energii. Dieta oczyszczająca organizm jest dobrym rozwiązaniem. Sprawdź, co jeść po świętach.

Dieta oczyszczająca organizm - na czym polega?

Oczyszczanie organizmu polega na dostarczeniu mu jak największej ilości wartościowych, uzupełniających braki składników odżywczych. Mają za zadanie również wspomagać proces usuwania toksyn oraz zbędnych złogów w jelitach. Czyli po prostu detoks. W zależności od dominującego składnika, istnieją różne rodzaje diet oczyszczających, jak np. cytrusowa, jabłkowa, koktajlowa, jogurtowa, itd.

Jednak najpopularniejsza i najskuteczniejsza dieta po świętach to ta oparta przede wszystkim na warzywach i owocach. To właśnie warzywa i owoce posiadają najwyższe właściwości oczyszczające. Są niezastąpionym źródłem licznych, wartościowych składników mineralnych, witamin. Dostarczają również antyoksydanty, których zadaniem jest ochrona komórek. Gdy już decydujemy się na dietę oczyszczającą, musimy dbać o to, aby była (mimo licznych ograniczeń) jak najbardziej zróżnicowana. Uwzięcie się na kilku tych samych składnikach jest nużące i spowalnia proces odzyskiwania energii.

Odciążenia układu trawiennego po świętach warto przeprowadzać etapami. Co najmniej dwoma.

Dieta oczyszczająca - etap pierwszy:

To intensywny detoks. Należy ograniczyć się do 1000 kcal dziennie - maksymalnie przez 3 dni. Po tym czasie do warzyw, owoców i napojów dodajemy kolejne produkty. Zbyt długi detoks może prowadzić do negatywnych skutków, w tym osłabienia, spowolnienia procesów życiowych, nawet jeśli w pełni tego nie odczuwamy. Ten wymagający etap zalecany jest wyłącznie osobom zdrowym.

Dieta oczyszczająca - etap drugi:

Organizm na każdym etapie życia potrzebuje licznych składników mineralnych. Dlatego do diety oczyszczającej należy stopniowo wprowadzać kolejne produkty: np. 2-3 kromki razowego pieczywa dziennie, owsianki, otręby, musli. Zawarty w nich błonnik wspomaga pracę jelit i skutecznie zwalcza zaparcia. Jeśli na co dzień spożywamy produkty pochodzenia zwierzęcego, można też dołączyć do diety dobrej jakości chude mięso, ryby i nabiał.

Ten etap należy stosować ok. 2-3 tygodnie. Zawsze istnieje szansa, że będzie początkiem zdrowego sposobu odżywiania.

Co jeść po świętach?

W pierwszym etapie diety oczyszczającej należy jeść przede wszystkim różnego typu zupy na bulionie warzywnym, zupy kremy, wielowarzywne potrawy typu leczo, koktajle, itd. Powinniśmy przede wszystkim gotować (w tym na parze) i piec nasze posiłki. Wówczas zachowają najwięcej właściwości.

Produkty o szczególnie wysokich właściwościach wspierania oczyszczania organizmu to m.in.: jabłka, cytrusy, awokado, brokuł, kalafior, burak, rukola, natka pietruszki, imbir, czosnek, dziki ryż, siemię lniane czy nawet kapusta. Ich spożywanie przynosi korzyści natury fizycznej, jak i psychicznej. Działają antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe, jednocześnie przywracając energię i ogólnie dobre samopoczucie.

Czego nie jeść w diecie oczyszczającej?

W trakcie "diety po świętach" należy unikać głównie tego, co nie służy nam i bez świątecznego przejedzenia. Mowa przede wszystkim o produktach wysoko przetworzonych, smażonych, fast foodach czy słodyczach. Jeśli jednak poczujemy silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, możemy z powodzeniem zastąpić je czymś innym, zdrowszym. Czym zastąpić słodycze? Podpowiadamy tutaj.

Poza wyżej wymienionymi kategoriami produktów, należy ograniczyć lub całkowicie wykluczyć czerwone mięso, białe pieczywo i makarony, cukier i nadmiar soli. Toksycznie na organizm działa również alkohol i nikotyna. O domowych sposobach odtruwania organizmu z tych substancji piszemy tutaj.

Pamiętajmy o nawadnianiu! Co pić na diecie oczyszczającej?

Poza tym, co trzeba jeść, warto też wiedzieć, co pić, aby pomóc organizmowi "stanąć na nogi". A pić trzeba! Co najmniej 2 l płynów każdego dnia. Poza czystą wodą czy wodą z cytryną, warto pić różnego typu herbaty: zieloną, białą i czerwoną. O oczyszczających i wspomagających trawienie właściwościach poszczególnych herbat więcej piszemy tutaj. Podobnie jest w przypadku ziół, które swoją wspierającą rolę spełniają w formie pitnej, ale i innych. Ponadto warto tez sięgać po różnego typu koktajle przygotowywane na bazie jogurtu naturalnego, kefiru czy samych tylko warzyw i owoców.

Oczyszczająca dieta po świętach lub jakimkolwiek innym kilkudniowym przejedzeniu może przynieść długotrwałe, pozytywne skutki w postaci częściowych lub całkowitych zmian nawyków żywieniowych. Każde wzbogacenie diety o wartościowe produkty jest dla nas korzystne. Rozpoczynająca się wiosna bardzo temu sprzyja. Warto sięgnąć po pyszne i bogate w tak ważne, cenne składniki odżywcze produkty. Zobacz: przepisy na lekkie dania na wiosnę.

I na koniec - jeżeli chcemy uniknąć poświątecznego detoksu, warto pomyśleć o tym, co właściwie jemy już w trakcie świąt. Inspiracją ku temu może być wielkanocny dekalog zdrowego jedzenia Anny Lewandowskiej.

Zobacz też:

Lekka kuchnia wegetariańska. Idealna po świętach!

Jak zastąpić słodycze zdrowszymi produktami, jak z nich zrezygnować?

Właściwości herbaty z pietruszki. Przepisy

Zioła na zdrowie. Pomysły na pyszne i pożywne śniadanie według Piotra Kucharskiego

Zobacz wideo: Świąteczna dieta może odbić się na naszym zdrowiu. Oto 10 produktów, które pomogą na wzdęcia

Autor: Diana Ryściuk

Źródło zdjęcia głównego: Moment RF