Sport i fitness

Rowerek stacjonarny – co daje i jak na nim ćwiczyć?

Sport i fitness

Aktualizacja:
Rower stacjonarny w domu

Rowerek stacjonarny to jeden z najchętniej wybieranych sprzętów fitness. Ćwiczenia na nim nie są trudne, a mogą wspomóc odchudzanie oraz znacznie poprawić naszą kondycję. Dowiedz się, jak na nim ćwiczyć oraz jakie efekty daje.

Rowerek stacjonarny to sprzęt posiadający wiele praktycznych zalet oraz niosący liczne korzyści dla naszego organizmu. Z tradycyjnym rowerem często wygrywa dlatego, że łatwiej nim jeździć niezależnie od pogody, w cieple naszego salonu, nawet podczas oglądania ulubionego serialu. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom na stacjonarnym rowerze można schudnąć. Regularne jeżdżenie na nim rzeźbi mięśnie ud, łydek i brzucha, pomaga w walce z cellulitem oraz poprawia wydolność krążeniowo-oddechową. Dodatkowo jazda na nim, jak każdy z resztą sport, poprawia samopoczucie i obniża stres.

Co wybrać - bieżnia czy rowerek stacjonarny?

Zastanawiasz się, jaki sprzęt kupić do domu lub który wybrać podczas treningu na siłowni? Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z ćwiczeniami i odchudzaniem, to zdecydowanie warto wybrać rower stacjonarny. Choć nie wymaga on od nas dużego wysiłku czy żelaznej kondycji, podczas 20 minut intensywnej jazdy możemy spalić aż 200 kalorii (czyli jeden czekoladowy batonik)! Tymczasem bieganie na bieżni wiąże się z dosyć sporym wysiłkiem oraz koniecznością kontrolowania swoich ruchów.

Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportu
Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportuDzień Dobry TVN
wideo 2/14

Jazda na rowerku jest dużo mniej wymagająca i obciążająca dla stawów, co jest ważne przy otyłości i znacznej nadwadze. Jedyną wadą jest możliwość znużenia wykonywanymi ćwiczeniami. Często osoby, które łatwo się nudzą oglądają filmy lub seriale lub czytają książki podczas ćwiczeń - właśnie w celu uniknięcia nudy.

Jak ćwiczyć na rowerze stacjonarnym, żeby schudnąć?

Rower stacjonarny, jak każdy dodatkowy ruch, sprzyja gubieniu kalorii, nawet jeśli wydaje nam się, że jest odwrotnie. Jednak, aby jazda na nim przyniosła oczekiwane rezultaty, czyli chudnięcie, konieczna jest przede wszystkim systematyczność. Najlepiej, w miarę możliwości, trenować codziennie. Dwa do trzech dni lepiej przeznaczyć na tzw. intensywny trening interwałowy, a pozostałe na swobodną jazdę we własnym tempie.

Na czym polega taki trening interwałowy na rowerku? Zaczyna się od 5-minutowej rozgrzewki polegającej na powolnym pedałowaniu. Następnie przez 60 sekund pedałuje się jak najszybciej, by po minucie przejść w szybkie, ale stabilne pedałowanie. Taką serię ćwiczeń powtarza się 6-8 razy. Można również skorzystać z gotowych planów ćwiczeń, które dostępne są w Internecie

Jeśli głównym celem jest właśnie spalanie tłuszczu, pamiętać trzeba, że ćwiczenie to tylko część całego procesu odchudzania. Niezbędnym czynnikiem jest także przemyślana i zbilansowana dieta. Po przestrzeganiu zarówno planu treningowego, jak i diety, zobaczyć można pierwsze efekty po miesiącu.

Rowerek stacjonarny - efekty ćwiczeń

Ćwiczenia na rowerze stacjonarnym pozwalają nie tylko spalać tkankę tłuszczową, ale również budować mięśnie i wzmacniać wytrzymałość. Regularne ćwiczenia fizyczne wzmacniają nie tylko ciało, ale także odporność. Regularne korzystanie z tego urządzenia pozwala budować mięśnie nóg: ud i łydek, a także mięśnie brzucha. Warto pamiętać, że każdy ruch korzystnie wpływa na przemianę materii naszego organizmu.

Na co jeszcze pomaga rowerek stacjonarny i jakie inne korzyści przynosi dla zdrowia? Ćwiczenia na rowerku zwiększają wytrzymałość organizmu oraz pomagają w walce z wieloma chorobami. Nawet delikatny trening wpływa na pracę naszego serca i całego układu krążenia, a tym samym zmniejsza poziom cholesterolu oraz zapobiega cukrzycy i nadciśnieniu.

Co więcej, każdy rodzaj ćwiczeń wpływa także na nasze samopoczucie. Ujmując to w proste słowa, można powiedzieć, że gdy pracują mięśnie – odpoczywa głowa. Jazda na rowerze pomoże w radzeniu sobie ze stresem oraz pozwoli na chwilę aktywnego relaksu.

Co jednak najważniejsze - jest to bardzo bezpieczna forma wysiłku, dlatego też rowerek stacjonarny zarówno dla seniora, jak i dla osób z ograniczoną sprawnością lub znaczną otyłością.

Jaki model roweru stacjonarnego wybrać?

Istnieje wiele modeli rowerów stacjonarnych. Przy jego wyborze kierować się powinno przede wszystkim swoją wygodą. Pamiętać trzeba również, że warto by rower wyposażony był w regulator oporu. Dzięki niemu będzie można sprawniej kontrolować intensywność swojego treningu. Dobrym pomysłem jest zakup roweru wyposażonego w różnorodne gadżety np. monitor pokazujący ilość przejechanych kilometrów oraz ilość spalonych podczas treningu kalorii. Spoglądanie na niego może wpływać na motywację.

W sklepach ze sprzętem treningowym znaleźć można rowery wyposażone w uchwyty na butelkę, miejsce na telefon, stoper, radio czy paski przytrzymujące stopy na pedałach. Mini rowerki stacjonarne bez siodełka są to tzw. rotory rehabilitacyjne dla osób z zanikiem siły mięśniowej. Jednak zyskały one dużą popularność także wśród zwykłych użytkowników.

Ciekawą opcją jest rowerek stacjonarny mały, który postawić można np. pod biurkiem i ćwiczyć na nim nawet podczas pracy przy komputerze. Swobodne pedałowanie przez kilka godzin dziennie znacznie wpłynie nie tylko na nasze odchudzenie, ale i na ogólną pracę mięśni całego ciała.

Zobacz także:

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Fot. RichLegg / Getty Images

Pozostałe wiadomości