Sport i fitness

Pilates na maszynach - oryginalna forma gimnastyki, która przynosi wiele dobrego. "To coś więcej, niż zwykły stretching"

Sport i fitness

Archiwum prywatne Aleksandry Wilk

Jeszcze do niedawna pilates kojarzył się przede wszystkim z prostymi ćwiczeniami wykonywanymi na macie. Okazuje się jednak, że ta wyjątkowa forma aktywności może być praktykowana w znacznie bardziej zróżnicowany sposób. Gimnastyka na maszynach pozwala zaangażować do pracy niemal wszystkie mięśnie, rozwinąć elastyczność ciała, poprawić ogólną kondycję, a nawet pozbyć się problemów związanych z kręgosłupem.

Pilates na maszynach zyskuje w naszym kraju coraz większą popularność. Nic w tym dziwnego, ta oryginalna forma gimnastyki wzmacnia i wysmukla ciało, a przy okazji istotnie wpływa na zwiększenie jego elastyczności. Chętnie decydują się na nią zwłaszcza kobiety, ponieważ efekty takich ćwiczeń mogą być naprawdę spektakularne. O zaletach tego unikatowego spotu rozmawialiśmy z Aleksandrą Wilk, która prowadzi własne studio pilatesu i na co dzień zajmuje się prowadzeniem treningów na specjalistycznym sprzęcie.

Na czym polega pilates na maszynach i jakie daje efekty?

Ćwiczenie pilatesu na specjalnych urządzeniach niesie za sobą mnóstwo korzyści. Szczególna forma aktywności łączy w sobie elementy stretchingu, baletu, jogi oraz fizjoterapii, dlatego coraz częściej zwraca uwagę kobiet, które pragną przełamać sportową rutynę, opartą na treningach wykonywanych na siłowni.

Pilates wykonywany na maszynach skutecznie zwiększa zakres ruchu naszego ciała, buduje elastyczność, mobilność. Może także poprawiać sprawność kręgosłupa. Nie jestem fizjoterapeutką, jednak zdarza mi się pracować z osobami, które narzekają na rozmaite schorzenia ruchu. Dzięki odpowiednio dopasowanym treningom jestem w stanie im pomóc, wspierać terapię dolegliwości związanych właśnie z kręgosłupem, ale też kolanami czy obręczą biodrową

- tłumaczy Aleksandra Wilk. Dodaje też, że pilates niesłusznie uważany jest za formę stretchingu. Zdaniem trenerki to krzywdzący mit, ponieważ gimnastyka wykonywana na maszynach ma wiele zalet, których nie można przypisać klasycznym ćwiczeniom rozciągającym. Stretching w pilatesie jest dodatkową korzyścią, nie głównym założeniem aktywności.

Gimnastyka na maszynach angażuje do pracy niemal wszystkie mięśnie. Trening może odbywać się powoli, ale czasem trzeba też wykonywać bardziej dynamiczne ruchy. Zależy to od efektu, jaki chcemy osiągnąć, ale także od ogólnej sprawności.

To wyjątkowy system ćwiczeń, który powinno się dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości danej osoby. Podczas treningu dobieramy sprzęt w taki sposób, by sprostać wyzwaniu i celom, jakie sobie założyliśmy. Pojedyncza sesja trwa zwykle 55-60 minut. Może odbywać się na jednej maszynie bądź przybrać formę obwodu, podczas którego używamy reformera, krzesła, cadillaca, ale także i maty. W trakcie ćwiczeń często trzeba coś zmodyfikować, przepracować, a nawet zrozumieć. W pilatesie najważniejsza jest świadomość ciała

- opisuje kulisy swojej pracy ekspertka. Podkreśla też, że każde napięcie mięśni i ich ruch mają tutaj ogromne znaczenie. Przekłada się to na efekty ćwiczeń i idące z nimi w parze korzyści. Zauważymy je na wielu płaszczyznach życia, ponieważ mają istotny wpływ na sportową, ale także codzienną aktywność.

Reformer, caddilac i wunda chair

Sprzęt do pilatesu nie przypomina tradycyjnych urządzeń i akcesoriów, które zwykle wykorzystujemy podczas treningu na siłowni. Na pierwszy rzut oka może on budzić niepokój, jednak już po pierwszej serii ćwiczeń można przekonać się o jego zaletach. Pierwszy reformer do pilatesu został zaprojektowany przez niemieckiego trenera i cyrkowca, który jest jednocześnie uważany za twórcę modnego systemu gimnastyki korekcyjno-wzmacniającej. Joseph Pilates założył własne studio ćwiczeń jeszcze przed wybuchem II wojny światowej, już wtedy wypełniał je pierwowzorami współczesnych maszyn i tym samym zachęcał ludzi do prowadzenia aktywnego trybu życia.

Obecnie najbardziej popularny sprzęt do pilatesu to właśnie reformer z elementami dostawnymi. Wymyślone przez niemieckiego sportowca urządzenie z biegiem lat zmieniło swój wygląd, dzięki czemu pozwala w skupieniu wykonywać efektywny, a zarazem bezpieczny trening. Reformer przypomina ruchomą leżankę, do której przymocowane są sprężyny oraz linki z bloczkami. Wykorzystywane podczas treningu elementy dostawne to na przykład skrzynie, pryzmy i wieże. Ćwiczenia na reformerze wykonuje się w pozycji leżącej, siedzącej, klęczącej lub stojącej. Inne, równie często wykorzystywane w studiach pilatesu urządzenia, to cadillac, wunda chair oraz beczki. One także zaprojektowane zostały przez słynnego trenera z Niemiec, a dziś chętnie wykorzystywane są przez kobiety do wzmacniania sprawności i elastyczności ciała.

Pilates na maszynach cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Zauważyła to Aleksandra Wilk, której studio w ostatnim czasie odwiedza znacznie więcej kobiet, niż w poprzednich latach.

Zainteresowanie ćwiczeniami na sprzęcie jest wyraźnie większe. Do niedawna większość kobiet, nawet tych bardzo aktywnych, nie miała pojęcia o możliwości wykonywania takiego treningu. Obecnie zgłaszają się do mnie panie, które słyszały o jego zaletach i pragną spróbować swoich sił w tej formie pilatesu

- podsumowuje trenerka. Zajęcia pilatsu na maszynach często odbywają się w grupach, ale można też zaplanować indywidualną sesję, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał własnego ciała, a przy okazji przekonać się osobiście, czy modna gimnastyka rzeczywiście przynosi tak spektakularne efekty.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Wszystko co musisz wiedzieć o stretchingu

Autor: Magdalena Brzezińska

Pozostałe wiadomości