Sport i fitness

Cesarskie cięcie a trening brzucha. Kiedy po narodzinach dziecka wrócić bezpiecznie do ćwiczeń? 

Sport i fitness

Autor:
Berenika
Olesińska
Ćwiczenia na mięśnie brzucha

Jak szybko wrócić do formy sprzed ciąży i jednocześnie z miłością potraktować ciało, które wydało na świat małą istotę? To pytanie zadaje sobie gros mam, a odpowiedź nie jest wcale taka prosta. Wiele kobiet zaledwie kilka tygodni po porodzie marzy o smukłej sylwetce. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość i przestrzegać kilku zasad, które pomogą wzmocnić mięśnie brzucha, ale w bezpieczny i zdrowy sposób. 

Treningi po cesarskim cięciu – bez fizjoterapeuty ani rusz

Pierwszym krokiem w walce kobiet o powrót do figury sprzed ciąży powinna być konsultacja lekarska lub wizyta u fizjoterapeuty. Decyzja o rozpoczęciu przygody z ćwiczeniami podjęta na własne ryzyko, bez wcześniejszego ustalenia planu treningowego z profesjonalistą, może nieść za sobą bardzo negatywne skutki. 

Ciało każdej kobiety regeneruje się w innym tempie, dlatego też niektóre z młodych mam odwiedzą siłownię już sześć miesięcy po porodzie, inne natomiast będę musiały poczekać na wylewanie siódmych potów nieco dłużej. To kwestia indywidualna, ale bardzo istotna. Ważne, by nie poddawać się presji otoczenia, o czym przypominają również znawcy tematu. Olga Mondrzejewska, trenerka fitness, jest mamą dwóch chłopców. W wywiadzie dla serwisu kobieta.gazeta.pl ujawnia, które ćwiczenia stabilizujące postawę pomagają spalić nadmiar kalorii. Co ciekawe, odradza wykonywanie klasycznych brzuszków. Mogą być one niebezpieczne, szczególnie po cesarskim cięciu. 

Sport to zdrowie

Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportu
Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportuDzień Dobry TVN
wideo 2/14

- Powrót do formy po porodzie, niezależnie, czy rodziłyśmy naturalnie, czy za sprawą cięcia cesarskiego, nie powinien być gwałtowny. W pierwszej kolejności należy przywrócić funkcje mięśni dna miednicy, zająć się mobilizacją blizny po cięciu etc. Opieka fizjoterapeutyczna jest moim zdaniem koniecznością. (…) Na początku odradzam wykonywanie klasycznych brzuszków, mogą pogłębić ewentualny rozstęp mięśnia prostego – tłumaczy trenerka.

Ćwiczenia na płaski brzuch po porodzie

Liczba powtórzeń nie jest istotna tak bardzo, jak poprawność wykonywanych ćwiczeń. Olga Mondrzewska zarekomendowała zestaw pięciu przydatnych ruchów, które wzmacniają mięśnie głębokie. Są to między innymi: wznos bioder w leżeniu na plecach (ze zgiętymi kolanami i opartymi o podłogę stopami), unoszenie rąk i nóg w klęku podpartym (pośladki i plecy powinny pozostać na jednym poziomie) czy analogiczne opuszczanie rąk i nóg w leżeniu na plecach. Warto pamiętać również o, z pozoru niewinnych, przysiadach i izometrycznych spięciach brzucha, które można wykonać zarówno w klęku podpartym, jak i w leżeniu na plecach. To naprzemienne spięcie i rozluźnianie mięśni inicjowane w odstępie od 5 do 10 sekund. 

Na bardziej angażujące ćwiczenia z użyciem ciężarów jeszcze przyjdzie czas. Najsłodszym „ciężarem” dla mam i tak zapewne przez wiele miesięcy będzie ich maluch.

Zobacz także:

Autor:Berenika Olesińska

kobieta.gazeta.pl

Źródło zdjęcia głównego: gettyimages/Thomas Barwick

Pozostałe wiadomości