Sport i fitness

Aktywność fizyczna przy wysokich temperaturach. Ekspert: "Upały to nie czas na bicie rekordów"

Sport i fitness

Aktualizacja:
E+RichVintage/Getty Images

Piękna pogoda zachęca do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Niestety uprawianie sportu, gdy termometry wskazują więcej niż trzydzieści kresek, może być bardzo niebezpieczne. Czy to oznacza, że z aktywności fizycznej w okresie letnich upałów powinniśmy w ogóle zrezygnować? Zapytaliśmy oto Joannę Pietroń, specjalistkę medycyny rodzinnej.

Czy można trenować w upały?

Lato i gorące dni nie są wskazaniem do tego, aby zrezygnować z aktywności fizycznej. Mimo to upał może być dla nas bardzo niebezpieczny. - Uprawienie sportu przy wysokich temperaturach grozi odwodnieniem lub przegrzaniem. Aby do tego nie doszło, do biegania czy jazdy na rowerze trzeba się odpowiednio przygotować - mówiła w rozmowie z serwisem dziendobry.tvn.pl Joanna Pietroń, specjalistka medycyn rodzinnej.

Idąc na trening musimy zadbać o odpowiedni strój. Najlepsze będzie przewiewne ubranie, które nie będzie zbytnio przylegało do ciała. - Należy zrezygnować z bawełny i wybierać ubrania - najlepiej w jasnych kolorach - wykonane ze specjalnych materiałów, które nie pochłaniają wody i ułatwiają chłodzenie. Warto także zadbać o skarpetki. Jeśli będą wykonane, np. z bawełny szybko zrobią się mokre, a to może sprzyjać otarciom i podrażnieniom stopy - mówiła specjalistka.

Na tym jednak na koniec. Przed wyjściem z domu warto posmarować się kremem z filtrem, a podczas treningu mieć nakrycie głowy oraz okulary przeciwsłoneczne. Koniecznie trzeba ze sobą zabrać wodę lub napój izotoniczny (nawet przyrządzony samodzielnie) i popijać małymi łykami co jakiś czas. Dlaczego to takie ważne? Podczas wysiłku mocno się pocimy i tracimy nie tylko wodę, ale i elektrolity (sód, potas, magnez, chlor). Ich utrata bywa niebezpieczna dla naszego zdrowia, a przy wysokich temperaturach te straty są jeszcze większe.

A co z długością treningu? – Upały to nie czas na bicie rekordów. W tym czasie nastawiamy się raczej na krótką przebieżkę niż dłuższy trening. Jeśli normalnie ćwiczymy godzinę, to przy wysokich temperaturach skróćmy ten czas do 30-40 minut – dodała lekarka.

Jeśli zdecydujemy się trening w bardzo gorący dzień, to najlepiej zrobić go rano lub wieczorem w zacienionych miejscach. – Innym rozwiązaniem może być pójście na siłownię lub na basen – dodała.

Kiedy zrezygnować z treningu?

Osoby, które regularnie trenują – zwłaszcza w upały – powinny baczniej obserwować swoje ciało. – Jeśli boli nas głowa, mamy duszności lub nasze tętno jest podwyższone lepiej zrezygnować z aktywności. Takie objawy mogą świadczyć o przegrzaniu – mówiła specjalistka. W sytuacji, gdy podczas treningu poczujemy się gorzej, że męczymy się szybciej niż zwykle lub serce zaczyna bardzo mocno bić – lepiej sobie odpuścić. Jeśli takie sytuacje będą się powtarzać, należy skonsultować się z lekarzem.

Przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej w czasie upałów są też niektóre choroby. Z uprawiania sportu powinny zrezygnować osoby, które mają problemy z ciśnieniem, a także z sercem, np. arytmię czy niewydolność krążenia. Uważać też powinny osoby przyjmujące leki, szczególnie moczopędne.

Jak się zachować po treningu?

Po powrocie z treningu należy zadbać o odpowiednie nawodnienie. – W czasie upałów powinniśmy wypijać nawet dwa razy więcej płynów niż normalnie. Przy wysiłku w wysokich temperaturach dużo mocniej się pocimy, dlatego po powrocie do domu trzeba uzupełnić płyny i wyrównać poziom elektrolitów. W tym celu możemy sięgnąć po wodę lub napój izotoniczny- mówiła specjalistka. Po treningu warto też wziąć chłodny prysznic i, przede wszystkim, odpocząć.

Tak się trzeba chłodzić w upały

Zobacz także:

Autor: Katarzyna Oleksik

Źródło zdjęcia głównego: E+

Pozostałe wiadomości