Profilaktyka zdrowia

Negatywne skutki spowodowane zmianą czasu. Czy mogą wywołać zawał?

Profilaktyka zdrowia

Aktualizacja:

"Podwójny czas" - czas letni i zimowy - obowiązuje w blisko siedemdziesięciu krajach na całym świecie. W nocy, z soboty na niedzielę będziemy spać krócej. O godzinie 2.00 wskazówki zegarków musimy przestawić na godzinę 3.00. Naukowcy twierdzą, że zmiana czasu na letni może negatywnie wpływać na nasze zdrowie!

  • Zmiana czasu z zimowego na letni zwiększa ryzyko zawału serca
  • Bezpieczniej na drogach, ale więcej wypadków w pracy
  • Krótszy sen może działać depresyjnie
  • Jak przygotować organizm na zmianę czasu? Kiedy zacząć?
  • Jak długo organizm przyzwyczaja się do nowego czasu?

Zobacz też: Pierwsze oznaki wiosny w przyrodzie – które kwiaty kwitną i które ptaki wiją gniazda?

Zmiana czasy powoduje wzrost ryzyka zawału serca

Z badań wynika, że z pozoru niewinne przesunięcie czasu o godzinę może nam poważnie zaszkodzić. Zdaniem naukowców ryzyko zawału serca wzrasta w tym czasie nawet o 10%! Kiedy zmiana czasu jest dla nas groźna? Zdaniem doktora Grzesiowskiego wcześniejsze wstawanie ma ogromny wpływ na nasze ciśnienie co z kolei prowadzi do problemów z krążeniem, zwłaszcza u osób znajdujących się w grupie podwyższonego ryzyka:

Jeśli wcześniej wstajemy, wcześniej dostajemy dawkę hormonów i to powoduje wzrost ciśnienia, którego bardzo się boimy. Osoby które mają chorobę niedokrwienną serca, czy przeszły już wcześniej zawał, zmieniając swój styl życia o tę jedną godzinę - RYZYKUJĄ!

Zmiana czasu - bezpieczniej na drogach, ale więcej wypadków w pracy

Dr Paweł Grzesiowski:

Co prawda obliczono, że jest trochę mniej wypadków drogowych, bo jest jaśniej przez godzinę, ale za to rośnie liczba wypadków w miejscach pracy. Ludzie przychodzą nieprzytomni do pracy, wcześniej - bo jest godzina snu mniej i są mniej uważni

Krótszy sen przez zmianę czasu może działać depresyjnie

Zdaniem doktora Pawła Grzesiowskiego jest to też okres kiedy w większym stopniu jesteśmy narażeni na depresję. Skrócenie czasu wypoczynku o godzinę może powodować większą skłonność do stanów depresyjnych.

Zwykle są to osoby, które mają kłopoty z zasypianiem, a jeszcze w wyniku zmiany czasu - mają mniej snu.

Jak przygotować organizm na zmianę czasu? Kiedy zacząć?

Dr Paweł Grzesiowski radzi, żeby przestawiać wskazówkę stopniowo pozwoli to uniknąć ostrego efektu porannego wybudzania się. Jeśli już tydzień wcześniej zaczniemy "trenować" organizm i przyzwyczajać do wcześniejszej pobudki.

Jak długo organizm przyzwyczaja się do nowego czasu?

Dr Ałbena Grabowska:

Mówi się, że to jest tydzień, ale tyle potrzebuje człowiek, który pracuje w ustabilizowanym trybie, który nie ma dodatkowych czynników takich jak choroby, nadciśnienie, cukrzyca - wtedy to zajmuje trochę więcej czasu

Zobacz wideo: Zmiana czasu a samopoczucie

Zobacz także:

Autor: Izabela Wodzińska

Źródło: Dzień Dobry TVN

Pozostałe wiadomości