Profilaktyka zdrowia

Jedzenie skórki od banana wspomaga odchudzanie. Owoce tropikalne – charakterystyka i właściwości

Profilaktyka zdrowia

Aktualizacja:

Jedzenie skórki od banana korzystnie wpływa na nasz organizm - badania na ten temat przeprowadziła dietetyk Susie Burrell. Jakie właściwości mają inne owoce tropikalne? Wiele z nich swoim wyglądem odstrasza, inne zaś wyglądają na tyle smakowicie, że nie sposób im się oprzeć. Owoce tropikalne to dla jednych zagadka, dla innych kulinarna inspiracja, a dla jeszcze innych prawdziwe wyzwanie czy rarytas.

Co chwilę dowiadujemy się o nowościach z dziedziny nauki. Ostatnio odkrycia dokonała dietetyk Susie Burrell, która twierdzi, że jedzenie skórki od banana ma niesamowite korzyści zdrowotne . Spożywanie zewnętrznej warstwy owocu może nawet pomóc zgubić zbędne kilogramy. Dodatkowo poprawia wygląd skóry i wpływa na jakość snu. Według Burrell kolor skórki ma znaczenie. Co jeszcze wiemy o owocach tropikalnych? Które z nich mogą gościć na naszych stołach i jakie wykazują działanie na nasz organizm?

Popularne owoce tropikalne i ich właściwości

Owoce tropikalne królują w menu każdego z nas. Bez problemu można je znaleźć w polskich sklepach i wielu z nich nie trzeba nikomu opisywać. Nie każdy jednak wie, jakie mają działanie odżywcze.

Banany – są cennym źródłem potasu, a do tego zawierają witaminy A, C, E i K. Pomagają obniżać poziom cholesterolu, chronią układ krążenia, regulują ciśnienie i odkwaszają organizm. Mają jednak wysoki indeks glikemiczny, więc nie nadają się dla diabetyków. Dzięki zawartości magnezu wspomagają układ nerwowy.

Figi – zawierają witaminy z grupy B, a także witaminy A, K, C i E oraz wapń, żelazo, magnez, cynk i fosfor. Regulują działanie przewodu pokarmowego, wątroby i naczyń krwionośnych. Ten fioletowy owoc tropikalny gotowany w mleku może także sprawdzić się jako skuteczny lek na gardło. Suszone figi regulują perystaltykę jelit oraz chronią przed miażdżycą i chorobami serca. Polecane są także w leczeniu anemii.

Ananasy – zawierają witaminy z grupy B, witaminę C i PP, a także miedź, mangan, potas, żelazo i cynk. Ten owoc tropikalny ułatwia trawienie, wspomaga metabolizm, ale także wzmacnia układ odpornościowy, działa przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo oraz wspomaga leczenie dny moczanowej.

Granat – ma w swoim składzie witaminę C i niacynę oraz krzem, wapń, jod, potas, cynk, mangan i żelazo. Znany jest z tego, że zapobiega chorobom nowotworowym, wspomaga układ krążenia, przyspiesza leczenie infekcji, reguluje trawienie, ale także obniża poziom cholesterolu, wykazuje właściwości antynowotworowe i jest polecany nadciśnieniowcom.

Papaja – ten żółty owoc tropikalny ma w swoim składzie witaminy A, C i te z grupy B, a ponadto magnez, potas, miedź czy żelazo. Papaja pomaga w wyeliminowaniu toksyn z organizmu, wspomaga trawienie, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu, korzystnie działa na wzrok, przyspiesza gojenie ran, a także zapobiega zawałom i wylewom.

Mango – zawiera witaminy A, E, C i te z grupy B, magnez, potas i miedź. Wspomaga leczenie zakażeń dróg moczowych, zapobiega rozwojowi nowotworów i chorobom sercowo-naczyniowym, korzystnie wpływa na układ nerwowy oraz ma działanie przeciwzapalne.

Owoce tropikalne mniej znane

Są dostępne w wielu marketach, więc można po nie sięgać, nawet nie wybierając się w dalekie podróże. Po czym poznać owoce tropikalne? Nazwy niektórych z nich na pewno niejednego zaskoczą, a wygląd może wywołać czasem niemałe zdziwienie na twarzy niewprawnych w znajomości egzotycznych rarytasów ze świata. Przedstawiamy kilka typów:

Pitaja – wiele osób nazywa ją „truskawkową gruszką”. Bardziej popularne określenie to „smoczy owoc”, czyli dragonfruit. Budowa jego skórki przypomina bowiem łuski smoka. Mało kto wie, że pitaja rośnie na… kaktusach, a kwiaty tej rośliny kwitną tylko nocą. Rejonem jej pochodzenia jest Meksyk i Ameryka Środkowa. Uprawiana jest także w Azji Południowo-Wschodniej. Występuje w kolorach żółtym, czerwonym i różowo-fioletowym. Miąższ z czarnymi jadalnymi pestkami przypomina nieco nasiona chia, zaś smak owocu jest słodki. Pitaja dzięki niskiej kaloryczności (w 100 g jest ok. 50 kcal) sprawdza się w walce z otyłością, cukrzycą, a także chroni przed stłuszczeniem wątroby i chorobami serca. Ten owoc tropikalny zawiera witaminę C, B6, niacynę czy ryboflawinę, a także zaopatruje organizm w fosfor, żelazo i wapń. Do tego naturalne barwniki w nim zawarte zapobiegają kardiotoksyczności, a błonnik przyspiesza trawienie.

Kiwano – występuje w Afryce, a jego nazwa pochodzi od połączenia kiwi i banana i faktycznie owoc smakuje podobnie. Często nazywa się go „afrykańskim ogórkiem” lub „kolczastym ogórkiem”. Ma owalny kształt i żółto-zielony miąższ. Zawiera witaminę A, C, witaminy z grupy B i kwas foliowy, a także magnez, cynk, sód, mangan czy żelazo. Wspomaga funkcjonowanie wątroby i nerek, pracę serca i chroni przed miażdżycą.

Jagodzian rambutan – rośnie w Malezji, Chinach i Indonezji na wysokich drzewach dochodzących do 30 metrów wysokości. Owoce mają kształt jajowaty i pokryte są skórzastą skórką z włoskami. Kremowy miąższ jest soczysty, orzeźwiający i dość słodki. Ten czerwony owoc tropikalny zawiera sporo witaminy C, a także żelazo, fosfor i miedź, przez co wzmacnia i oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie kości i stawów oraz usprawnia działanie nerek.

Liczi chińskie – zwane często „śliwką chińską”. Pochodzi z Wietnamu i Filipin i rośnie na długowiecznych drzewach o pierzastych liściach. Te owoce tropikalne są zebrane w grona i kształtem nieco przypominają truskawki. Skórka ma kolor brązowo-czerwony z małymi twardymi wypustkami. Z galaretowatego miąższu często robi się syropy, konfitury i kompoty. Liczi są źródłem witaminy C, więc wpływają korzystnie na odporność.

Wśród innych nazw owoców tropikalnych warto wymienić także: salak, timarillo, durian, nashi, cytron czy yangmei.

>>> Zobacz też:

Paco Pérez. Katalończyk zakochany w Gdańsku. W polskiej kuchni ceni kiszonki

Pozostałe wiadomości