Profilaktyka zdrowia

Kiedy zasypiać, żeby mieć zdrowe serce? "Bardzo ważne jest, aby sen wpisał się w nasz naturalny zegar biologiczny"

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Katarzyna
Oleksik
Kiedy zasypiać, by mieć zdrowe serce?
Dzień Dobry TVNKiedy zasypiać, by mieć zdrowe serce?

Sen ma ogromny wpływ na działanie całego naszego organizmu. Najnowsze badania sugerują, że pora, o której kładziemy się do łóżka, ma bezpośrednie przełożenie na działanie serca. W jaki sposób? Na ten temat w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z dr. Michałem Skalskim, psychiatrą i specjalistą od zaburzeń snu.

Jak sen wpływa na nasze serce?

O tym, że sen ma ogromny wpływ na działanie naszego organizmu, naukowcy informują już od dawna. Najnowsze badania pokazują, że od pory, o której chodzimy spać, zależy czy będziemy mieli problemy z sercem, czy nie. - Badanie zostało przeprowadzone na niemal 80-tysięcznej grupie, którą obserwowano przez 5-6 lat. Okazało się, że u ok. 3 proc. badanych rozwinęła się choroba układu krążenia. Dowiedziono, że pojawienie się problemów ze zdrowiem było zależne od tego, o której uczestnicy kładli się spać - mówił w Dzień Dobry TVN dr Michał Skalski, psychiatra, specjalista od zaburzeń snu.

Zdaniem naukowców, aby mieć zdrowe serce najlepiej jest położyć się spać między 22.00 a 23.00. - Najbardziej wartościowy sen to ten, który trwa 7-8 godzin. Jeśli ktoś spał 1-2 krócej lub dłużej, był o 20-30 proc. bardziej narażony na wystąpienie choroby układu krążenia - mówił psychiatra. W ocenie specjalisty zależność między długością snu a chorobami serca zależy od wielu czynników. Jednym z nich może być to, że nasz rytm okołodobowy wpływa na wydzielanie hormonów, które regulują ciśnienie krwi.

Co zrobić, aby dobrze spać i być zdrowym?

- Bardzo ważne jest, aby sen wpisał się w nasz naturalny zegar biologiczny. Niestety wiele osób go nie słucha i kładzie się spać, wtedy kiedy chce, a wstaje wtedy, kiedy musi. To może prowadzić do zaburzeń snu - mówił specjalista. Warto dodać, że znaczenie ma także to, jak wstajemy. - Powinniśmy wstawać zgodnie z zegarem biologicznym, bo to on decyduje o tym kiedy aktywuje się nasz mózg - dodał specjalista.

Co ciekawe, w ocenie dr. Michała Skalskiego sen jest swego rodzaju wyuczonym zachowaniem i dzięki odpowiedniemu treningowi można sprawić, że będzie on bardziej wartościowy. Co można zrobić, aby poprawić jakość snu? Dowiecie się tego z dalszej części rozmowy.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl.

Zobacz także:

Autor:Katarzyna Oleksik

Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Jagielski/East News

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości