Profilaktyka zdrowia

Epidemia COVID-19: jaki ma wpływ na serce?

Profilaktyka zdrowia

Zadbaj o serce w czasie pandemii
mat. prasowe Zadbaj o serce w czasie pandemii

COVID-19, choroba wywoływana przez wirusa SARS-CoV-2 jest nadal nie do końca zbadaną jednostką. Obserwuje się jednak, że ten koronawirus może wpływać negatywnie nie tylko na układ oddechowy, ale także na inne systemy organizmu, w tym sercowo-naczyniowy. A to nie jedyny sposób, w jaki pandemia wpływa na zdrowie serca. Zobacz, jak o nie dbać!

COVID-19 a serce – jak koronawirus wpływa na ten organ?

Pandemia koronawirusa trwa już ponad dwa lata. Z uwagi na jej skalę, możliwe jest już zaobserwowanie wpływu, jaki choroba nim wywołana wywiera na organizm. Naukowcy podejrzewają, że jednym ze skutków COVID-19 może być długofalowe uszkodzenie serca oraz naczyń krwionośnych.

Badania prowadzone przez epidemiologów klinicznych z Washington University, w których analizie poddano dane dotyczące aż 154 000 pacjentów, którzy przeszli COVID-19, pokazują możliwy związek między przebyciem choroby a zwiększonym ryzykiem dolegliwości sercowo-naczyniowych[1] . Mówi się m.in. o podniesieniu zagrożenia zawałem serca, arytmią, udarem, niewydolnością serca, chorobą zapalną mięśnia sercowego czy zakrzepicy żył głębokich.

Z czego może to wynikać? Podobnie jak wiele innych wirusów, tak i SARS-CoV-2 może wnikać do kardiomiocytów (komórek mięśnia sercowego) i replikować się tam. W efekcie może dojść do stanu zapalnego mięśnia sercowego, a w konsekwencji – do niewydolności serca [2].

Szczególnie narażone są osoby o obniżonej odporności, a także zmagające się z problemami kardiologicznymi i naczyniowymi. Taki stan może także zwiększać szanse na ciężki przebieg samej choroby COVID-19[3].

Z tego powodu osoby, które chorują przewlekle na serce lub też np. zmagają się z miażdżycą, powinny w szczególności zadbać o profilaktykę – tak, aby zminimalizować ryzyko infekcji.

Wpływ pandemii na serce – nie tylko infekcja jest groźna

Pandemia COVID-19 jest groźna dla serca nie tylko z uwagi na przebieg choroby. Ryzyko stanowi również sama sytuacja epidemiologiczna i wdrożone w związku z nią środki ochrony. O co dokładniej chodzi? Zagrożenie stwarzają m.in.:

  • ograniczenie aktywności fizycznej wynikające z lockdownów czy zastosowanych obostrzeń – zniechęcają one dużą grupę ludzi do wychodzenia z domu i spędzania czasu w ruchu. Czas spędzany w zamian np. na kanapie przed telewizorem może sprzyjać problemom z krążeniem czy otyłości, co odbije się również na stanie serca;
  • słabszy dostęp do opieki medycznej – obserwuje się, że w czasie pandemii wielu pacjentów zwleka z konsultacjami u lekarzy albo w ogóle z nich rezygnuje. Może być to m.in. efektem ograniczonej możliwości kontaktu ze specjalistą (teleporada nie zastąpi prawdziwej wizyty) czy też obaw przed wizytą w placówce ochrony zdrowia;
  • podwyższony poziom stresu związany z pandemią, który także może się odbić na stanie serca oraz naczyń krwionośnych.

Dlatego, zwłaszcza w tej sytuacji, tak istotne jest zadbanie o prowadzenie higienicznego trybu życia oraz zdrowe odżywianie się.

Zadbaj o serce w czasie pandemii!

Jak zadbać o zdrowie serca w czasie pandemii COVID-19? Istotne są dwa elementy. Po pierwsze – stosowanie się do zasad, które zmniejszają ryzyko infekcji, a wraz z nią zagrożenie uszkodzeniem serca. Warto więc:

  • zachować dystans społeczny i w miarę możliwości unikać tłumów,
  • nosić maseczkę ochronną zgodnie z zaleceniami,
  • dezynfekować dłonie, zwłaszcza podczas przebywania w miejscach publicznych.

Ochronę może zapewnić również przyjęcie szczepienia ochronnego przeciwko koronawirusowi.

Po drugie – zadbaj o prowadzenie zdrowego dla serca trybu życia. Istotne kwestie to:

  • codzienna dawka ruchu – wcale nie musisz ćwiczyć na siłowni czy wykonywać intensywnych, wielogodzinnych treningów. Wystarczą np. spacery, korzystanie ze schodów zamiast windy czy jazda na rowerze lub lekka sesja cardio,
  • zdrowe odżywianie się – ogranicz żywność wysoko przetworzoną, sól oraz cukier, a także spożycie tłuszczów zwierzęcych. Te ostatnie możesz zastąpić np. margaryną z grupy żywności funkcjonalnej, która zawiera sterole roślinne. To substancje, które pozwalają na obniżenie poziomu cholesterolu frakcji LDL (tzw. złego cholesterolu) o 7-10% w ciągu 2-3 tygodni, przy dziennym spożyciu 1,5-2,4 g, w połączeniu z prawidłowo zbilansowaną dietą i zdrowym stylem życia[4] . Zawiera je np. Optima Cardio;
  • ograniczenie poziomu stresu – staraj się żyć najspokojniej jak to możliwe. Postaraj się „odciąć” od złych wiadomości w mediach, aby zachować równowagę wewnętrzną.  

Pamiętaj, że o zdrowe serce warto się troszczyć nie tylko w czasie pandemii, ale każdego dnia. To sposób na dłuższe i szczęśliwsze życie.

[1] https://www.science.org/content/article/covid-19-takes-serious-toll-heart-health-full-year-after-recovery

[2] https://www.mp.pl/covid19/covid19-aktualnosci/265457,nie-tylko-koronawirus-jakie-wirusy-uszkadzaja-serce

[3] https://ptkardio.pl/covid_19_i_choroby_serca/koronawirus_uszkadza_serce

[4]  https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/blood-cholesterol-reduction-health-claiphytosterols-can

Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe

Pozostałe wiadomości