Profilaktyka zdrowia

Co wpływa na pamięć i koncentrację? Naturalne sposoby

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Adrian
Adamczyk
Steven Errico/Getty Images

Ćwiczenia na pamięć i koncentrację są zalecane osobom w każdym wieku. Oprócz tego można wspomagać się suplementami oraz odpowiednią dietą. Koncentracja, tak jak każda inna umiejętność, może się rozwijać, jednak aby się tak stało, należy regularnie przeprowadzać odpowiednie treningi. Ćwiczenie koncentracji niesie ze sobą wiele pozytywnych aspektów – polepszenie pamięci, lepszą efektywność w codziennych zajęciach oraz poprawę stanu zdrowia psychicznego.

Umiejętność sterowania uwagą jest niezwykle przydatna w codziennym życiu, ponieważ ułatwia osiąganie zamierzonych celów i szybsze wykonywanie określonych zadań. Ćwiczenia na koncentrację są przeznaczone również dla dzieci, które dzięki nim mogą poprawić efektywność nauki. W jaki sposób ćwiczyć tę umiejętność i jakie czynniki wpływają na jej rozwój?

Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?
Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?Sylwia Sitkowska, psycholożka i terapeutka mówiła w Dzień Dobry TVN jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach i co zrobić, gdy dziecko mocno je manifestuje.
Dzień Dobry TVN

Jak poprawić pamięć i koncentrację?

Koncentrację można określić jako umiejętność świadomego skupiania uwagi na danej rzeczy. Należy zauważyć, że czasowe rozproszenie uwagi jest normalnym zjawiskiem związanym z funkcjonowaniem mózgu. Trening koncentracji wpływa na szybki powrót do wykonywania określonego zadania. Człowiek podatny jest na różnego rodzaju bodźce, tzw. dystraktory, które utrudniają zachowanie koncentracji. Zalicza się do nich m.in. hałas, aktywność na portalach społecznościowych lub brak wygody. Brak umiejętności skupiania uwagi może wynikać również z przemęczenia, niewyspania, głodu lub problemów zdrowotnych. Jakie są sposoby na koncentrację?

  1. 1Dieta – poprawa pamięci i koncentracji w dużej mierze zależy od nawyków żywieniowych. Przetworzona żywność i niewystarczająca ilość witamin oraz minerałów przekładają się na słabsze funkcjonowanie układu nerwowego i wolniejszą pracę mózgu. Niezwykle ważną kwestią jest również spożywanie dobrze zbilansowanego śniadania, bogatego w błonnik i białko. Co jeszcze poprawia koncentrację? Kwasy omega-3 oraz omega-6 zawarte w rybach w dużej mierze polepszają funkcjonowanie mózgu. Inne produkty wpływające na dobrą pamięć to orzechy włoskie i kakao. Zalecane jest spożywanie węglowodanów złożonych, które stanowią źródło energii dla komórek mózgowych.
  2. 2Suplementy i witaminy na koncentrację – może się okazać, że ilość mikro- i makroskładników przyjmowanych w diecie będzie niewystarczająca. W takim przypadku warto postawić na suplementy, a zwłaszcza witaminy z grupy B, D, E, żelazo, potas i magnez. Wiele suplementów jest przeznaczonych dla seniorów – ułatwiają utrzymanie sprawności intelektualnej. Należy pamiętać, że tabletki stanowią jedynie uzupełnienie codziennej diety. Większość mikro- i makroskładników powinna być przyjmowana w posiłkach.
  3. 3Aktywność fizyczna – ćwiczenia, zwłaszcza te na świeżym powietrzu, umożliwiają dotlenienie mózgu, dzięki czemu zwiększa się koncentracja i poprawia praca narządu. Niezwykle ważna jest regularność, która nie tylko pozwala utrzymać lepsze samopoczucie, ale również zwiększyć zdolność skupiania uwagi. W sytuacji, gdy odczuwa się problemy z koncentracją, warto wykonać najprostsze ćwiczenia aerobowe np. krótki bieg lub skoki na skakance. W trakcie wielogodzinnej pracy utrata koncentracji jest normalnym zjawiskiem. Należy pamiętać o przerwach, w trakcie których można wykonać kilka ćwiczeń.
  4. 4Zioła – zastanawiając się, co jest dobre na pamięć i koncentrację, warto wypróbować także domowe sposoby. Zioła, które działają stymulująco na mózg, to m.in. miłorząb japoński oraz korzeń żeń-szenia. W aptekach można kupić gotowe mieszanki, które należy spożywać w formie naparu. Fitoterapia wymaga jednak regularności i przede wszystkim czasu.

Jak nauczyć dziecko koncentracji?

Gdy dostrzeże się zaburzenia koncentracji u dzieci, zalecane jest jak najszybsze leczenie. Problemy pojawiają się najczęściej w wieku szkolnym, kiedy dziecko musi radzić sobie z nowymi obowiązkami i zadaniami. Trening koncentracji uwagi jest niezbędny, aby zapobiec późniejszym problemom z nauką i przyswajaniem nowego materiału. W niektórych przypadkach niezbędna może być pomoc psychologa, który ustali odpowiednią formę terapii. Jak poprawić pamięć i koncentrację u dziecka?

  • Organizery – dobrym pomysłem będzie wykorzystywanie tablic oraz różnego typu karteczek, na których będą zapisywanie poszczególne zadania, które ma wykonać dziecko.
  • Rutyna – niezwykle ważne jest ustalenie stałego rytmu dnia i regularne powtarzanie czynności.
  • Wyeliminowanie rozpraszaczy – podobnie jak w przypadku dorosłych dzieci również są podatne na bodźce, które rozpraszają ich uwagę. Nauka musi przebiegać w spokoju i w uporządkowanym pomieszczeniu. Warto również przewietrzyć pokój, co pozwoli dotlenić mózg.
  • Witaminy na koncentrację dla dzieci – mogą stanowić uzupełnienie zbilansowanej diety. Są to witaminy z grupy B, D i E oraz pierwiastki takie jak selen, magnez czy żelazo.

Jak ćwiczyć koncentrację u dziecka i osoby dorosłej?

Oprócz powyższych wskazówek warto wykonywać specjalne ćwiczenia na koncentrację i pamięć, które wpłyną na ich poprawę i rozwój. Na początek treningi powinny trwać kilka sekund, należy jednak stopniowo zwiększać ich czas. Jakie metody można przetestować? Oto kilka przykładów:

  • wyobrażanie sobie danego przedmiotu,
  • wpatrywanie się w określony punkt,
  • kolorowanie mandali,
  • liczenie wstecz,
  • medytacja,
  • gra w skojarzenia.

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Steven Errico/Getty Images

Pozostałe wiadomości