Zdrowie

Margaryna, masło czy olej kokosowy? Które tłuszcze są najzdrowsze?

Zdrowie

Autor:
Teofila
Siewko
Źródło:
EkoBosacka
Chleb smarowany masłem

Za czasów PRL-u ciężko było o masło, znacznie bardziej popularne były wszelkiego rodzaju margaryny i tłuszcze roślinne. Kiedy przeminął ten czas, wiele osób wróciło do tradycyjnego masła, jednak czy jest to zdrowy wybór? Co jest zdrowsze?

Ostatnim hitem wśród tłuszczy, zarówno do smażenia jak i smarowania, był olej kokosowy. Czy jest on tak zdrowy i czy powinno się go jeść zamiast masła czy margaryny?

Co sprawia, że tłuszcz jest niezdrowy?

W tłuszczach, zarówno roślinnych jak i odzwierzęcych znajdują się przede wszystkie kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Tych pierwszych jest zdecydowanie najwięcej w produktach pochodzenia zwierzęcego i uznawane są za niezdrowe. Nie są one rozpuszczalne w wodzie, a w wyglądzie są białym ciałem stałym. Zaleca się, aby takich tłuszczów w diecie było tylko 6% spośród całościowego zapotrzebowania na energię. Spożywanie ich w nadmiarze może prowadzić do rozwoju miażdżycy, zespołów naczyniowych, zatorów, choroby niedokrwiennej serca, a nawet udaru mózgu, poprzez podnoszenie poziomu cholesterolu LDL, który uznawany jest za zły.

Zobacz wideo: Olej rzepakowy skarbem Europy

Olej rzepakowy skarbem Europy
Olej rzepakowy skarbem Europy Źródło: Dzień Dobry TVN

Nienasycone kwasy tłuszczowe uznawane są za dobre. Tych tłuszczy organizm ludzki nie produkuje, a są one potrzebne do poprawnego funkcjonowania. Niedobory mogą powodować zaburzenia gospodarki cholesterolowej, hormonalnej, powstawanie zmian skórnych oraz wolne gojenie się ran, kruchość naczyń włosowatych i wiele innych. Kwasów tłuszczowych nienasyconych najwięcej znajduje się w tłuszczach roślinnych i pochodzących z ryb, np. w tranie. 

Które tłuszcze warto jeść?

Najlepiej kierować się płynnością tłuszczu - im bardziej płynny, tym mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, które odpowiadają za choroby układu krążenia. Zatem, które oleje i tłuszcze będą najlepsze? Te o dużej ilości kwasów tłuszczowych nienasyconych, a niskiej nasyconych, a zatem im bardziej płynne - tym lepiej.

Ilość kwasów nasyconych w wybranych tłuszczach:

  • olej rzepakowy - 4%,
  • olej lniany - 6%,
  • oliwa z oliwek (z pierwszego tłoczenia) - od 10 do 14%,
  • smalec - 40%,
  • margaryna - 50%,
  • masło - 60%,
  • olej kokosowy - 90%.

Tłuszcze warto jeść pod postacią orzechów lub ryb, gdyż te produkty bogate są nie tylko w nienasycone kwasy tłuszczowe, ale również kwasy Omega-3-6-9, niezbędne do poprawnego funkcjonowania naszego układu odpornościowego i całego organizmu.

Zobacz także:

Autor:Teofila Siewko

Źródło: EkoBosacka

Źródło zdjęcia głównego: HeikeRau/Getty Images

Pozostałe wiadomości