Diety i odchudzanie

Jak przejść na weganizm? Poznaj porady dietetyczki

Diety i odchudzanie

Autor:
Aleksandra
Fenikowska
Tomasz Urbanek/East NewsJak przejść na weganizm? 

Weganizm polega na całkowitej rezygnacji z produktów odzwierzęcych, w tym nabiału oraz miodu. Przechodząc na dietę roślinną wiele osób ma wątpliwości, czy są w stanie dostarczyć organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje. Jak zrobić to w bezpieczny, zdrowy i smaczny sposób? O tym rozmawialiśmy z dietetyczką Ulą Różalską.

Jak przejść na weganizm?

Aleksandra Fenikowska, dziendobry.tvn.pl: Czy przejście na dietę roślinną powinno być stopniowym czy szybkim procesem? 

Ula Różalska, dietetyczka: - Nie ma na to reguły. Są osoby, które decydują się na rezygnację z produktów odzwierzęcych z dnia na dzień. Inni natomiast na przestrzeni kilku miesięcy, a nawet kilku lat zmniejszają stopniowo ilość spożywanego mięsa i nabiału, żeby z czasem odżywiać się całkowicie roślinnie. Oba sposoby są równie dobre i nie ma przeciwwskazań do szybkiego przejścia na dietę roślinną, o ile w momencie rozpoczęcia zaznajomimy się z zasadami jej bilansowania.

Czy dieta wegańska zagraża naszemu zdrowiu?

- Dobrze skomponowana dieta roślinna nie zagraża naszemu zdrowiu, a nawet może przynieść korzyści zdrowotne. Należy jednak mieć na uwadze, że nie polega ona wyłącznie na wykluczeniu mięsa, ryb, nabiału, ale również na zastąpieniu tych produktów innymi, roślinnymi, które będą miały porównywalną wartość odżywczą. Musimy zadbać m. in. o odpowiednie źródła białka, wapnia, żelaza, cynku, selenu oraz stosować metody zwiększające biodostępność tych makro i mikroskładników.

Suplementy w diecie wegańskiej

Czym należy uzupełniać dietę roślinną?

- Jedynym składnikiem, którego brakuje w produktach roślinnych i które należy uzupełniać poprzez suplementację, jest witamina B12. Na jej temat narosło wiele mitów, kwestionuje się zasadność jej suplementowania oraz wskazuje na jej roślinne źródła. Chciałabym jednak podkreślić, że w roślinach występują głównie analogi witaminy B12, które są nieaktywne w organizmie człowieka, a suplementacja jest niezbędna. Warto również wziąć pod uwagę suplementację kwasów z rodziny omega-3: EPA i DHA, gdyż ich źródła w diecie roślinnej są niewystarczające. Inne makro- i mikroskładniki zapewnia dobrze zbilansowana dieta.

Korzystanie z pomocy specjalisty czy samodzielne bilansowanie swojej diety - co wybrać? 

- Można samodzielnie zbilansować taką dietę, ale nie jest to zadanie łatwe. Głównie dlatego, że nikt nas tego nie uczy. O zasadach prawidłowego odżywiania mówi się ciągle za mało, a jeśli już poruszany jest ten temat, to opiera się na założeniach diety tradycyjnej, ponieważ jest to sposób żywienia większości naszego społeczeństwa. Jednak jeśli poznamy zasady, jakimi należy się kierować przy komponowaniu posiłków roślinnych, to możemy poradzić sobie samodzielnie. Wiedzę możemy czerpać z książek, rzetelnych stron internetowych i blogów oraz kursów. Jeśli jednak nie czujemy się pewnie w tym temacie i mamy jakieś wątpliwości, to zalecany jest kontakt z dietetykiem specjalizującym się w dietach wegetariańskich i wegańskiej.

Czy weganizm jest pracochłonny i drogi?

- Weganizm może opierać się na naszych rodzimych produktach, takich jak strączki, kasze, warzywa, owoce, orzechy i nasiona, które są dostępne cenowo. Dieta roślinna jest czasowo porównywalna do tradycyjnej. Możemy przygotować bardzo szybkie posiłki, które będą smaczne i dobrze zbilansowane. Natomiast jeśli lubimy długie gotowanie, to takie potrawy i przepisy również znajdziemy.

Autor:Aleksandra Fenikowska

Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Urbanek/East News

Pozostałe wiadomości