Diety i odchudzanie

Dieta przy nadciśnieniu - co jeść, czego unikać?

Diety i odchudzanie

spons WP

Dieta ma wpływ na wiele aspektów naszego życia, w tym na poziom ciśnienia tętniczego krwi. Nadciśnienie tętnicze należy do grupy chorób układu sercowo-naczyniowego i dotyka coraz więcej Polaków. Jak uregulować ciśnienie dietą? Co jeść, a czego unikać w codziennym jadłospisie?

Nadciśnienie tętnicze - przyczyny i skutki

Ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego krwi zwiększają takie czynniki jak: nadwaga, otyłość, niska aktywność fizyczna, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu i nieprawidłowa dieta. Spożywanie nadmiernej ilości soli, zbyt niska podaż warzyw i owoców oraz jedzenie produktów wysokotłuszczowych i wysokowęglowodanowych mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Przewlekłe wysokie ciśnienie krwi związane jest z występowaniem miażdżycy oraz pogorszeniem wzroku i czynności nerek. Może też powodować zawał serca oraz udar mózgu. Dlatego nadciśnienia tętniczego nie należy lekceważyć. Zmiana diety i stylu życia pozwoli zredukować masę ciała, obniżyć ciśnienie krwi i zadbać o lepsze zdrowie oraz samopoczucie.

Dieta na nadciśnienie - co jeść?

W diecie na nadciśnienie nie może zabraknąć świeżych warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych i niskotłuszczowych. Warto zadbać o odpowiednią podaż potasu - ten pierwiastek naturalnie obniża ciśnienie tętnicze. Źródłem potasu są przede wszystkim pomidory, ziemniaki, brokuły, groch, fasola i dynia oraz banany, kiwi, śliwki i suszone morele.

Dieta przy nadciśnieniu - lista produktów rekomendowanych:

  • produkty zbożowe z pełnego ziarna;
  • warzywa i owoce;
  • nasiona roślin strączkowych;
  • ryby morskie;
  • chude mięso;
  • odtłuszczone mleko, kefir, maślanka, jogurt naturalny;
  • orzechy, pestki, nasiona;
  • świeże oleje roślinne.

Nadciśnienie tętnicze - uważaj na sól

Jedną z przyczyn występowania nadciśnienia tętniczego jest nadmierne spożycie soli. W diecie na obniżenie ciśnienia należy zrezygnować z dosalania potraw. Alternatywą są świeże zioła i mieszanki ziół. Podczas zakupów warto uważnie czytać etykiety i sprawdzać skład produktów. Sól znajduje się w wielu wysoko przetworzonych artykułach spożywczych, takich jak konserwy, wędliny, przyprawy i przekąski.

Dieta przy nadciśnieniu - lista produktów, których należy unikać:

  • słone przekąski (chipsy, krakersy, paluszki);
  • fast foody;
  • żywność wysoko przetworzona, konserwowa, wędzona;
  • słodkie przekąski i napoje;
  • tłuste mięso i przetwory mięsne;
  • tłusty nabiał;
  • dania smażone.

Dieta pudełkowa DASH - zdrowo i smacznie

Na podstawie powyższych założeń powstała dieta DASH (z angielskiego Dietary Approaches to Stop Hypertension - plan żywieniowy chroniący przed nadciśnieniem). Dieta DASH uznawana jest obecnie za jedną z najzdrowszych na świecie. Nie tylko pomaga regulować ciśnienie tętnicze, ale także pozwala utrzymać dobre zdrowie i formę. Dietę DASH znajdziesz w ofercie dobrych firm cateringowych. Dieta pudełkowa DASH oferowana przez Maczfit, oparta jest na produktach pełnoziarnistych, warzywach i owocach, nasionach roślin strączkowych, chudym mięsie i nabiale. Z menu wykluczono produkty o wysokiej zawartości sodu. Dieta pudełkowa DASH to dobre rozwiązanie dla osób zmagających się z wysokim ciśnieniem oraz wszystkich tych, którzy chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe na lepsze.

Autor: Adrianna Kowalczyk

Pozostałe wiadomości