Wartości odżywcze i zalety zdrowotne jedzenia nabiału

Zdrowie

Aktualizacja:
spons WP

Zdania na temat wartości nabiału są podzielone. Niektórzy zachwalają go jako świetne źródło makro- i mikroelementów. Inni przestrzegają, że uczula, tuczy i osłabia kości. Jak to wygląda w rzeczywistości? Warto odwiedzać sklep z produktami mlecznymi, czy lepiej omijać go szerokim łukiem?

Czym jest nabiał?

Nabiał to mleko oraz jego przetwory, czyli jogurty, kefiry, maślanki i sery. Największy udział w tej grupie artykułów spożywczych mają produkty „od krowy”, ale coraz większą popularnością cieszą się też wyroby z mleka koziego czy owczego.

Czy kupowanie nabiału przez Internet jest bezpieczne?

Na pewno dobrze wiesz, że sklep z nabiałem to praktycznie każdy dyskont, supermarket czy osiedlowy „spożywczak”. Pojawiają się dla nich jednak alternatywy. Sklep online, taki jak np. Zakupyw24h.pl, w którym możesz kupić nabiał, umożliwia połączenie wygody zakupów z własnego domu i bezpieczeństwa dostawy! Takie sklepy zapewniają ciągłość warunków chłodniczych - nawet dla najbardziej wrażliwych produktów.

Jakich wartości odżywczych dostarcza nabiał?

Produkty mleczne są bogate w wapń, fosfor, potas i witaminy (np. witaminę D i A oraz te z grupy B). Poza tym dostarczają pełnowartościowego i dobrze przyswajalnego białka oraz aminokwasów niezbędnych do produkcji enzymów i hormonów. Warto też pamiętać, że w mleku i jego przetworach, wapń występuje w optymalnym stosunku do fosforu, dzięki czemu nasz organizm rzeczywiście może właściwie spożytkować ten pierwiastek.

Jedzenie nabiału ma również inne zalety. Produkty fermentacji mlecznej (jogurty, kefiry, zsiadłe mleko) to naturalne probiotyki, które dobrze wpływają na naturalną florę bakteryjną jelit. Poza tym, ze względu na wysoką zawartość białka, produkty mleczne zapewniają większe uczucie sytości po posiłku, co sprzyja chudnięciu.

Kiedy nabiał szkodzi

To fakt, że białka mleka znajdują się na liście 14 największych alergenów pokarmowych. Niekoniecznie dobrze tolerowanym składnikiem w nabiale jest również laktoza, czyli cukier mleczny. Pamiętaj jednak, że samo spożywanie nabiału nie sprawi, że rozwinie się u Ciebie alergia albo nietolerancja laktozy.

Niestety, jeśli występują u Ciebie objawy alergii lub nietolerancji pokarmowej po spożyciu produktów mlecznych, zdecydowanie można powiedzieć, że nabiał Ci szkodzi. W takim wypadku musisz poszukać innych źródeł wartościowych składników odżywczych, które występują w nabiale.

Czy sklep z produktami wege oferuje zastępniki nabiału odpowiednie dla wegan?

Wege sklep to odpowiednie miejsce do zakupu wartościowych zastępników nabiału. Do najlepszych należą wzbogacane mleka roślinne (sojowe, owsiane, ryżowe), tofu, zielone warzywa, orzechy, rośliny strączkowe, kasze i kiszonki. Jeśli interesują Cię tego rodzaju produkty, sklep online dla wegetarian z pewnością trafi w Twoje potrzeby ze swoją ofertą.

Nabiał — jeść czy nie jeść? Podsumowanie

Jak widzisz, nabiał jest źródłem wielu niezbędnych składników odżywczych i pozytywnie wpływa nie tylko na układ pokarmowy, ale również cały organizm. Jeżeli więc nie musisz wyeliminować z diety produktów mlecznych z powodu nietolerancji i alergii pokarmowych, warto jeść nabiał codziennie.

Oczywiście możesz świadomie zrezygnować z wszelkich pokarmów pochodzenia zwierzęcego, w tym nabiału. Każda, właściwie zbilansowana dieta, również wegańska, zapewni Twojemu organizmowi wszystkiego, co mu potrzeba do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Największa wpadka Andrzeja Polana? „Zapomniałem dodać sera do sernika, nikt się nie zorientował”

Autor: Adrianna Kowalczyk