Styl życia

Zaczynamy fotografować. Co musimy zrobić, by zarejestrować naszą nową firmę?

Styl życia

Autor:
Adrian
Adamczyk
Fot. Hero Images / Getty Images

Na początku traktujemy fotografowanie jako pasję. Robimy coraz więcej zdjęć, pojawiają się pierwsze zlecenia, z czasem coraz lepsze pieniądze i jeszcze więcej pracy. Wreszcie nadchodzi czas na decyzję - chcę założyć firmę i pracować na własny rachunek. Podpowiadamy, jak zacząć świadczyć usługi fotograficzne.

W praktyce zakładanie własnej firmy nie jest w naszym kraju takie trudne. Nie jest także obarczone przesadną biurokracją i formalnościami. Większość spraw można załatwić w jednym urzędowym okienku. Więc jeśli startujesz na rynku pracy, a brakuje Ci doświadczenia i wiedzy, podpowiemy, jak zacząć działać, aby świadczyć usługi fotograficzne

Usługi fotograficzne - jak zarejestrować firmę

Dobrym pomysłem na rozwój będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Plusy takiego rozwiązania, to fakt, że oferta rynkowa i kierunek rozwoju firmy zależy od właściciela. Również właściciel decyduje o swoim czasie pracy, dniach wolnych i urlopach. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w związku z pełnym zakresem odpowiedzialności, tempem rozwoju, dostosowaniem do wymogów rynku, szybko może zacząć brakować czasu na odpoczynek. Odpowiedzialność dotyczy także zobowiązań finansowych – przedsiębiorca odpowiada swoim majątkiem. Niemniej z powodu formalności księgowych nie musi przybywać Ci siwych włosów na głowie. Świadczenie usług fotograficznych jako jednoosobowa działalność gospodarcza daje możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości (kiedy obroty z działalności nie przekroczą w danym roku podatkowym 2 000 000 euro). Nowy przedsiębiorca, otwierający jednoosobową działalność gospodarczą, może skorzystać z ulg z tytułu składek ZUS i płacić je w niższej wysokości.

Niezwykłe kadry, fotografia ciążowa i noworodkowa
Niezwykłe kadry, fotografia ciążowa i noworodkowa
Dzień Dobry TVN

Jak założyć firmę - formalności

Powstanie Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej pozwoliło na uproszczenie procedury dotyczącej zarejestrowania firmy. W tym celu, by wreszcie zacząć świadczyć usługi fotograficzne , można złożyć odpowiednie dokumenty w każdym urzędzie gminy (nie tylko w przypadającym na miejsce zameldowania) oraz przez internet (w tym przypadku konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego). Zdecydowana większość formalności sprowadzona została do jednego formularza – CEIDG-1. Tu wpisujemy wszystkie swoje dane, dane firmy oraz wybieramy formę opodatkowania podatkiem dochodowym. Pod dokonaniu wszelkich formalności i zarejestrowaniu formularza CEIDG-1 w systemie możemy cieszyć się z zarejestrowanej firmy. Zostają jeszcze drobne formalności w urzędzie skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. W urzędzie skarbowym dokonuje się rejestracji jako podatnik VAT. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych składamy druk zgłoszeniowy ZUS ZUA.

Usługi fotograficzne - PKD

Przy rejestracji firmy niezbędne będzie podanie obszaru działalności, w jakiej ma funkcjonować Twoja firma. Skąd możemy się tego dowiedzieć? By podać zakres działalności, należy odnaleźć właściwy kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Taki kod jest niezbędny, ponieważ od różnego rodzaju działalności mogą zależeć różne obowiązki, np. rodzaj podatku, jaki przyjdzie Ci płacić, obowiązek stosowania kas fiskalnych czy rejestracji VAT. Kiedy należy podać taki kod? Już na etapie składania wniosku – kody PKD podaje się podczas jego wypełniania. W przypadku Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej we wniosku najważniejszy jest kod głównej działalności (która dominuje u przedsiębiorcy) oraz kody pozostałe (inne czynności, które wykonuje przedsiębiorca, a które nie są główną działalnością).

Według zapisów w Polskiej Klasyfikacji Działalności, (www.biznes.gov.pl/pl/klasyfikacja-pkd) usługi fotograficzne sklasyfikowane są:

Usługi fotograficzne: podstawowy kod PKD dla działalności fotograficznej: 74.20.Z

PKD 74.20.Z - Działalność fotograficzna

Podklasa ta obejmuje usługi fotograficzne w zakresie:

  • fotografii portretowej, zdjęć paszportowych, zdjęć do legitymacji, zdjęć z uroczystości ślubnych itp.,
  • fotografii komercyjnej, dla wydawców, dla potrzeb kreatorów mody, dla agentów handlu nieruchomościami lub dla celów turystyki,
  • fotografii lotniczej,
  • fotografii obiektów w ruchu, takiej jak: nagrywanie wideokaset z wydarzeń, takich jak: śluby, spotkania, pokazy mody itp.,
  • obróbkę materiałów fotograficznych, taką jak:
  • wywoływanie klisz, wykonywanie odbitek zdjęć, drukowanie i powiększanie z negatywów i taśm filmowych przyjętych od klienta,
  • wywoływanie i wykonywanie odbitek zdjęć przez laboratoria fotograficzne,
  • wywoływanie zdjęć (w godzinę) przez punkty zajmujące się ich ekspresowym wywoływaniem, z wyłączeniem sklepów sprzedających sprzęt fotograficzny,
  • oprawianie slajdów,
  • kopiowanie, restaurowanie i retuszowanie fotografii,
  • działalność fotoreporterów,
  • mikrofilmowanie dokumentów

Podklasa ta nie obejmuje:

  • obróbki taśm filmowych związanej z przemysłem filmowym i telewizją, sklasyfikowanej w 59.12.Z,
  • działalności kartograficznej, sklasyfikowanej w 71.12.Z,
  • działalności samoobsługowych automatów fotograficznych na monety, sklasyfikowanej w 96.09.Z.
  • Inne kody PKD powiązane z działalnością fotograficzną:
  • PKD 18.12.Z – Pozostałe drukowanie
  • PKD 63.12.Z – Działalność portali internetowych
  • PKD 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
  • PKD 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych
  • PKD 82.19.Z – Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała działalność specjalistyczna

Bibliografia:

www.biznes.gov.pl/pl/klasyfikacja-pkd

www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd

www.prod.ceidg.gov.pl

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Pozostałe wiadomości