Styl życia

Transport towarów z Chin — główne przewagi kolei nad frachtem morskim

Styl życia

ransport towarów z Chin

Transport ekspresowymi pociągami z Chin realizowany Nowym Jedwabnym Szlakiem prowadzony jest od 2013 r. Od tego czasu zdobył uznanie klientów zarówno z Europy, jak i Państwa Środka. Od pierwszych spedycji systematycznie zyskuje na znaczeniu, a jego potencjał stale wzrasta. Od czasu powstania notuje się wzrost wolumenu przewożonych towarów i kontenerów w postępie od kilkudziesięciu do kilku tysięcy procent rok do roku. Z czego wynika popularność frachtu kolejowego w transporcie towarów z Chin?

Transport morski — problemy wynikające z przeciążenia systemu

Do 2013 roku import towarów z ChRL był realizowany głównie za pomocą transportu morskiego, rzadziej lotniczego. Kontenerowce pozwalały przewieźć ogromną ilość towarów wytwarzanych w Chinach, na które dynamicznie wzrastało zapotrzebowanie w krajach europejskich. Transport drogą morską ma jednak swoje ograniczenia i wady. 

Pierwszym mankamentem jest transit time — czyli czas dostawy. W przypadku frachtu morskiego przewóz towarów z Chin do Polski trwa około 3 miesiące, uwzględniając odbiór towaru od producenta i jego dostarczenie do odbiorcy. Tak długi okres sprawiał, że część towarów o krótkim czasie przydatności — na przykład niektóre produkty żywnościowe, nie mogła być przewożona morzem. Ponadto wraz ze wzrastającymi obrotami handlowymi z Państwem Środka fracht morski zaczął borykać się z problemem nadpodaży ładunków względem możliwości transportowych. Efektem stało się powszechne rolowanie kontenerów — czyli przeładunek wybranych towarów dla zwolnienia miejsca dla ładunków pochodzących od innych klientów czy ważniejszych przesyłek. Takie procedury powodowały, że trudno było przewidzieć dostarczenie ładunku do odbiorców. 

Ograniczenia związane z pandemią w całości ujawniły wszystkie problemy frachtu morskiego — korki, blokady w portach oraz nadmierną podaż w stosunku do możliwości systemu. Wskazówką pokazującą zależność ciągłości dostaw dla świata także od jednostkowych wydarzeń była 6-dniowa blokada Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given w 2021 roku. Wydarzenie to unaoczniło, jak krótkotrwałe wstrzymanie dowodu towarów może negatywnie wpływać na ciągłość łańcucha dostaw. 

Czas i pewność realizacji dostawy towarów grają kluczową rolę w handlu. W okresie pandemicznym przedsiębiorcy zdali sobie sprawę, że istotniejszy niż cena transportu jest krótki przewóz i pewność dostawy. Na problemach spedycji morskiej zyskał transport kolejowy z Chin (więcej informacji na symlog.eu )— a dokładniej mówiąc ekspresowe pociągi towarowe realizowane na trasie Chiny-Polska. Obecnie przewóz ładunków z terminali przeładunkowych w ChRL do Małaszewicz zajmuje 10-14 dni. Cały przewóz zorganizowany na zasadzie door-to-door - czyli odbioru od producenta i dostarczeniu bezpośrednio do odbiorcy zamyka się w jednym miesiącu (zazwyczaj jest to 24-26 dni). Zatem jest 3 razy krótszy, niż transport drogą morską. Nowy Jedwabny Szlak wciąż ma zachowaną pełną przepustowość, mimo stale wzrastającego wolumenu przewożonych kontenerów. Jasno określony rozkład jazdy wskazujący na kilka wyjazdów pociągu dziennie (w obu kierunkach z Chin do Polski i z Polski do Chin) pozwala racjonalnie planować dostawy. W przypadku transportu kolejowego nie ma zagrożenia rolowania kontenerów — zabookowane miejsce w składzie zawsze jest dostępne. O pewności dostawy niech świadczy fakt, że z transportu kolejowego obecnie korzystają nawet duże przedsiębiorstwa z branży elektronicznej, które przewożą rocznie tysiące kontenerów z Chin do Europy. 

Cena gra rolę

Wraz ze wzrostem problemów związanych z ograniczeniami w transporcie morskim wzrosła także cena usług. Jeszcze 2 lata temu za przewóz kontenerowcem 40-stopowego kontenera trzeba było zapłacić od 1000 do 1500 USD. Po wybuchu pandemii koszty transportu morskiego poszybowały w górę zaskakując importerów i osiągnęły w lipcu 2021 roku niebagatelną kwotę 20.000 USD. 

Fracht kolejowy w tym czasie okazał się znacznie bardziej przewidywalny. Przed pandemią transport pociągiem ładunku w takim samym kontenerze wyceniony był na 4000 do 6000 USD. W czasie pandemii koszty tym rodzajem przewozu także wzrosły do kwoty ok. 15.000 USD sprawiając, że stały się nie tylko krótsze, bardziej przewidywalne, ale również znacząco tańsze niż statkiem. 

Co ważne, tendencja ta utrzymuje się do dzisiaj. Obecnie za przewóz kontenera transportowcem trzeba zapłacić kwotę od 9.000 do 11.000 USD, natomiast ekspresowymi pociągami kolejowymi jedynie 7.000 - 9.000 USD. 

Prowadząc biznes warto być elastycznym i dostosowywać realizację działań do zmieniających się warunków. Importując towary z Chin lub eksportując je do ChRL opłaca się korzystać z nadarzających się okazji i zmieniać stare przyzwyczajenia na rzecz nowych, szybszych, bezpieczniejszych i tańszych rozwiązań.

Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe

Pozostałe wiadomości