Polski plakat podbija świat. Za co najbardziej ceni się prace rodzimych artystów?

Sztuka polskiego plakatu
Źródło: Dzień Dobry TVN
Plakaty tworzone przez polskich artystów cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Prace rodzimych twórców mają w swoich kolekcjach m.in. Martin Scorsese czy Leonardo DiCaprio. Czym wsławiła się polska sztuka plakatu? Dowiecie się tego z naszego materiału.

Sztuka polskiego plakatu - co warto wiedzieć?

Andrzej Pągowski jest jednym z najlepszych i najbardziej cenionych plakacistów. Specjalnie dla nas z artysty zmienił się w przewodnika i opowiedziała nam o polskiej szkole plakatu. Na początek zabrał nas do Muzeum Plakatu w Wilanowie, gdzie można oglądać wystawę prac Ryszarda Kai. - To dzieła stworzone w ramach projektu "Polska". Plakaty powstawały przez siedem lat i ukazują nasz kraj w różnym wymiarze. Czasem humorystycznie, a czasem groteskowo - wyjaśniał w rozmowie z Andrzejem Pągowskim Mariusz Knorowski, kustosz Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Zainteresowanie sztuką plakatu zaczęło się w latach 60.-70. XX wieku. To właśnie wtedy narodziła się tzw. polska szkoła plakatu. - Termin ten nie odnosi do budynku, a do fenomenalnego zbiegu okoliczności. W jednym czasie swoje prace pokazało kilkunastu wybitnych artystów - mówił Mariusz Kustosz. W tym gronie znaleźli się m.in. Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Julian Pałka czy Franciszek Starowieyski.

Jakie plakaty cieszy się największą popularnością?

Mimo upływu lat popularność plakatów nie spada. - Największym zainteresowaniem cieszą się plakaty filmowe, ale pamiętajmy, że one nie były jedyne. Artyści tworzyli także plakaty cyrkowe, teatralne czy sportowe - wyliczała Magdalena Sosenko, historyk sztuki. Powstawały też plakaty, które miały zwracać uwagę na ważne sprawy społeczne. - Takie dzieła tworzył wybitny artysta Waldemar Świerzy - dodała.

Dzieła polskich plakacistów najbardziej cenione poza granicami naszego kraju. - Pracami polskich artystów interesują się kupcy z Europy Zachodniej czy Wielkiej Brytanii. Jednak zdecydowanie największym odbiorcą są Stany Zjednoczone. Takie osoby jak Martin Scorsese czy Leonardo DiCaprio mają swoje własne kolekcje polskiego plakatu - podkreślała Magdalena Sosenko. W jej ocenie prace stworzone przez rodzimych artystów są cenione przede wszystkim ze względu na niepowtarzalny design, projekt, kolory, ale i swobodę. - Docenia się także to, że nie są dosłowną ilustracją np. do filmu - powiedziała ekspertka.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl.

Zobacz także:

Autor: Katarzyna Oleksik

Reporter: Miłka Fijałkowska

podziel się:

Pozostałe wiadomości