Styl życia

Panowie czy panie - kto współcześnie częściej i więcej zamawia online?

Styl życia

Strategia SEO dla biznesu

Pytanie postawione w tytule brzmi intrygująco? Zdecydowanie! Warto więc sprawdzić, czy od dawna przyjęte założenia dotyczące zakupów wciąż są prawdziwe. Jak wygląda proces zakupowy kobiet, a jak mężczyzn? Czy więcej w tym rozbieżności, czy cech wspólnych? Na podstawie raportu z 2022 r. odpowiemy na te pytania.

Odmienne czy podobne zachowania zakupowe?

Raport nawyków zakupowych w sieci - Mr. & Mrs E-commerce - został opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. W badaniach wzięli udział kobiety, mężczyźni oraz seniorzy. Raport dotyka kwestii zakupowych, które można uznać bardziej za stereotypy niż rzeczywiste zachowania. Dane wyraźnie przedstawiają, że różnice nawyków konsumpcyjnych między przedstawicielami obu płci zdecydowanie ulegają zatarciu, a wśród statystyk nie ma zbyt dużych rozbieżności. Obie grupy wydają niemal takie same sumy i z podobną częstotliwością robią zakupy online. Zdecydowanie należy więc porzucić powszechne stwierdzenie, że zakupy to tylko świat kobiet, a przy tym, że są one bardziej rozrzutne od mężczyzn.

Czy e-klienci szukają wsparcia podczas decyzji zakupowych? 

Klienci kupujący online chętnie sprawdzają wszelkie informacje i opinie o danych produktach, a także korzystają z porównywarek cen. To dla 66% potencjalnych e-klientów pierwszy krok na ścieżce zakupowej. Jest to więc argument za tym, aby zadbać o opisy (produktów, kategorii) oraz sekcję blog i recenzje na swojej stronie. Dlaczego? Otóż można w ten sposób poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jak również dostarczyć odpowiedzi na pytania lub potencjalne wątpliwości klientów. 

Zgodnie z opublikowanymi danymi w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce 16% ankietowanych kobiet zdaje się na rekomendacje bliskich, 15% z nich sprawdza także sekcje blogowe i vlogi, aby dotrzeć do wiarygodnych opinii na temat konkretnego artykułu. Ankietowani mężczyźni w 14% z reguły odwiedza forum internetowe, a decyzje zakupowe wspiera poprzez cenowe porównywarki. 33% ankietowanych seniorów z kolei zasięga opinii rodziny, a także liczy się z rekomendacją sprzedawców. Z racji, że wolą rzeczywistą rozmowę od czytania blogów itp., warto na swojej stronie założyć sekcję czatu, a także dostęp do infolinii.

Jako właściciel e-commerce powinieneś zatem inwestować w sekcje blogowe, poradnikowe czy właśnie recenzje produktowe, udostępniane na swojej stronie. Wbrew pozorom dość silnie tego typu treści wspierają konsumentów w podejmowaniu decyzji zakupowych. 

E-zakupy pań, a panów

Podobieństwo możemy zauważyć w tym, w jaki sposób kupują kobiety i mężczyźni, a także, jakie sumy przeznaczają na e-zakupy. Z kolei różnice widać w docelowych kategoriach produktów. Otóż kobiety najczęściej dokonują zakupu rzeczy z sekcji: moda, kosmetyki, akcesoria dla dzieci. U mężczyzn są to sekcje: sprzęt elektroniczny, gadżety oraz - co zaskakujące - moda i uroda. 

Wniosek jest prosty - branża modowa oraz tzw. beauty nie są wyłącznie domeną kobiet. Warto mieć to na uwadze, planując strategię marketingową, zwłaszcza jeśli działasz właśnie w takich sektorach e-commerce.

Polscy e-konsumenci coraz śmielej wykorzystują możliwości, jakie dają zakupy w sieci. Na przykład decydują się na zakup kilku produktów w celu doboru najlepszego dla siebie. Nie mają już obaw przed tym, by odesłać pozostałe, tym bardziej że w wielu przypadkach korzystają z opcji bezpłatnego zwrotu. Praktykuje to aż 44% ankietowanych klientek oraz 41% ankietowanych przedstawicieli płci męskiej.

Miejsca e-zakupów cieszące się największym zaufaniem

Zakupy internetowe są coraz częstsze w przypadku wszystkich grup wiekowych. Aż 8/10 internautów robi e-zakupy, według statystyk średnio raz, dwa razy w miesiącu. Co ważne, dane obejmują także grupę seniorów. Sklepy internetowe, portale zakupowe bądź aukcyjne to wybór 1/3 badanych internautek i w podobnej skali internautów. Ci z kolei dodatkowo wskazują na korzystanie z mobilnych aplikacji.

Jak e-konsumenci kupują?

Jeśli w grę wchodzą aplikacje mobilne, to nikogo nie zdziwi fakt, że ok. 40% transakcji zakupowych odbywa się za pomocą smartfonów (w obu grupach). Drugie tyle to zakupy poprzez laptopy. 

Dużo mniejsze podobieństwo jest w przypadku korzystania ze smartwatcha. Aż 10% panów zadeklarowało, że robi zakupy w Internecie właśnie przy jego wykorzystaniu, a wśród pań wskaźnik osiągnął jedynie 2%. W grupie seniorów prym wiodą laptopy - korzysta z nich 83% e-użytkowników, a 41% spośród nich ze stacjonarnych komputerów.

Komu szybciej uciekają pieniądze z konta?

Średnia kwota na miesięczne zakupy internetowe jest w przypadku obu grup bardzo zbliżona - wynosi 201-400 zł, co przyznała 1/3 ankietowanych. Jednorazowe zakupy mieszczą się w kwocie 51-100 zł. Obie grupy zgodnie też przyznają, że dużą zaletą zakupów online są: szybka realizacja zamówienia i proste metody płatności, a także darmowe dostawy.

Jeśli więc obie grupy wydają podobne sumy, założenia o skłonności kobiet do rozrzutności oraz wydawania większej ilości pieniędzy na zakupy w sieci, są błędne i już przestarzałe. Z pewnością ma na to wpływ dynamiczny rozwój branży e-commerce, a także zwrot konsumpcyjny w czasach pandemii COVID-19. 

Zadbaj o SEO

Jeżeli przygotowujesz strategię dla swojego e-biznesu, przyjrzyj się uważnie tym wszystkim danym. Dzięki temu trafisz do właściwej grupy docelowej. Zwróć uwagę na różnice w nawykach zakupowych między przedstawicielami obu płci, a także na odmienne lub tożsame zachowania zakupowe charakteryzujące konkretną grupę wiekową. 

Działania SEO najbezpieczniej zlecić profesjonalnej agencji SEO Boo.pl, która przeprowadzi audyt i przygotuje plan optymalizacji pod kątem pozycjonowania. Nie zapomni również o User Experience, czyli szeregu czynności związanych z wrażeniami użytkowników, chociażby o poprawnej nawigacji na stronie czy responsywności strony. Zapewni indywidualne podejście do rozwoju Twojego e-sklepu.

Jeśli funkcjonujesz i stacjonarnie, i online, warto powierzyć agencji również pozycjonowanie lokalne. Działania off-site, np. utworzenie wizytówki Google Twojego sklepu, pozwolą na zdobycie zaufanego grona klientów z Twojej okolicy.  

Jaki z tego morał?

Jak kobiety i mężczyźni kupują w Internecie? Bardzo podobnie! Dzięki badaniom mogliśmy przekonać się, że dotychczas obecne różnice zacierają się, ale uwzględnienie modeli zachowań zakupowych dla każdej z grup jest nadal bardzo ważne, szczególnie jeśli nastawiamy się na usługi skierowane konkretnie do kobiet lub mężczyzn. Większe rozbieżności zauważalne są przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego istotnym jest, aby dostosować swój sklep online do wieku klientów, a nie wyłącznie do ich płci. 

Dogłębna, szczegółowa analiza nawyków konsumpcyjnych z pewnością posłuży branżom ukierunkowanym na konkretną grupę e-konsumentów. Dzięki niej łatwiej będzie opracować skuteczną strategię marketingową i wynieść swój biznes w sektorze e-commerce na wyżyny.

Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe

Pozostałe wiadomości