Odma olejowa – zasady działania

Korek oleju silnika samochodowego
Fot. MATJAZ SLANIC/ Getty Images
Odma olejowa to inaczej przewód odpowietrzania komory korbowej, czyli kadłuba silnika. Komora korbowa to przestrzeń w komorze silnika, w której obraca się wał korbowy. W skrzyni korbowej dochodzi do wstępnego sprężenia mieszanki paliwowo – powietrznej, która następnie, wraz z domieszką oleju, trafia do cylindra – komory spalania.

W związku z przedostawaniem się powietrza lub innych gazów z komory spalania w skrzyni powstaje nadciśnienie. Dotyczy to praktycznie każdego rodzaju silnika – każdy silnik przepuszcza mniejszą lub większą ilość gazu poprzez pierścienie na tłokach. W tej sytuacji niezbędne jest skierowanie gazów z powrotem do cylindrów. Temu właśnie służy odma olejowa, która odpowietrza skrzynię korbową. Jakie są zasady działania odmy olejowej i jakie konsekwencje, gdy jest wadliwa?

Jakie są konsekwencje wadliwie działającej odmy olejowej?

Generalnie problemy z odmą olejową pojawiają po pewnym czasie jej użytkowania – gromadzą się w niej pozostałości tworzące gęstą maź, która może doprowadzić do zatkania przewodu. Gdy odma olejowa działa nieprawidłowo, w komorze korbowej dochodzi bardzo szybko do powstawania nadciśnienia. Objawem zatkanej odmy olejowej jest przedostawanie się oleju z silnika przez uszczelnienia. Może to doprowadzić do jego uszkodzenia. Pojawianie się oleju w tym miejscu jest pierwszym objawem problemów z odmą. Innym znakiem zatkanej odmy może być podnoszenie się bagnetu, służącego pomiarowi poziomu oleju. Po wyjęciu bagnetu lub odkręceniu korka wlewowego oleju można usłyszeć charakterystyczny syk uchodzącego ciśnienia. Wymiana tego elementu jest bardzo kosztowna, szczególnie w przypadku, gdy uszkodzony jest uszczelniacz od strony skrzyni biegów.

Problemy z odmą nie dotyczą tylko starszych pojazdów i nie są związane jedynie ze zużyciem materiału. Przyczyną nadciśnienia bywa gromadząca się wilgoć, która w okresie zimowym po zmieszaniu z olejem zamarza. Może to doprowadzić do całkowitego zatkania przepływu. Najprostszym sposobem rozwiązania tego problemu jest odbycie dłuższego przejazdu samochodem – wówczas silnik rozgrzewa się, a wilgoć odparowuje.

Odma olejowa – jak o nią dbać?

Zapobieganie zatkaniu odmy olejowej obejmuje kilka podstawowych zasad.

· Należy stosować się do zaleceń producenta dotyczących bieżącego czyszczenia odmy . Niedrożny może być filtr lub separator. Trzeba sprawdzać te elementy i w razie potrzeby wymienić je.

· Podstawą dbania o drożność odmy jest stosowanie odpowiedniej jakości olejów. Zasada jest dosyć prosta – oleje słabszej jakości mają tendencję do produkowania większej ilości zanieczyszczeń, które mają wpływ na zatykanie się odmy.

· Starsze samochody wymagają częstszej kontroli zanieczyszczenia. Najczęściej wystarczy tylko zdjąć wężyk i zobaczyć, czy jest czysty. W nowszych modelach często jest to bardziej skomplikowane, dlatego w czasie wizyty u mechanika należy poprosić o sprawdzenie tego elementu.

Zatkana odma olejowa – jak naprawić?

Odma olejowa montowana jest w różnych miejscach w różnych typach silników. W starszych typach z bloku silnika wyprowadzano przewód lub wężyk do samej góry silnika i tam go montowano. W nowocześniejszych samochodach konstrukcja odmy olejowej jest dużo bardziej skomplikowana. Wiedza na temat sposobu zamontowania odmy olejowej jest podstawą do jej skutecznego naprawienia. Bez takiej ingerencji ciśnienie powstałe w związku z niedziałającą odmą olejową powoduje wypychanie uszczelnienia na wale korbowym lub skrzyni biegów. Opary, które nie mogą się wydostać przez zapchaną odmę olejową, szukają innego sposobu na wydostanie się z silnika, przez co uszkadzają uszczelniacze . Częstym błędem diagnostycznym jest uznanie, że problem stanowią uszczelki. Niestety po ich wymianie za jakiś czas kłopot się powtarza.

Problem stanowić też może wadliwie działający separator. Zadaniem separatora jest oddzielenie oleju od oparów. To, co jest cieczą, powinno spłynąć ponownie w dół, natomiast reszta wpuszczana jest do silnika na różne sposoby. Zależy to od rodzaju silnika (z doładowaniem czy bez doładowania). Separator najlepiej przeczyścić, wyjmując go z systemu i wkładając do miski z benzyną oczyszczoną. Płyn ten bardzo dokładnie czyści wszystkie zakamarki separatora.

Jedynym skutecznym sposobem naprawy zatkanej odmy olejowej jest jej dokładne oczyszczenie. Można to zrobić samodzielnie. Informacje o sposobach samodzielnego wyczyszczenia odmy można znaleźć na wielu forach internetowych dotyczących użytkowania pojazdu. Pewniejszym sposobem jest oczywiście skorzystanie z usług fachowca w warsztacie samochodowym. Nie wolno bagatelizować tego uszkodzenia, ponieważ niedrożna odma silnika może doprowadzić nawet do jego zatarcia.

Zobacz film: Tom Hanks odebrał kluczyki do malucha

Zobacz film: Tom Hanks odebrał kluczyki do malucha. Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości