Gaz sekwencyjny – jakie są jego zalety?

Instalacja gazowa w samochodzie - butla w bagażniku.
Fot. yanyong / Getty Images
Gaz sekwencyjny to nowoczesna instalacja gazowa LPG IV lub V generacji, najczęściej montowana w samochodach. Dzięki niej paliwo gazowe trafia do silnika za pośrednictwem wtryskiwaczy. Jej zaletą jest niska awaryjność. Praktycznie nie powoduje też zakłóceń pracy silnika.
  • Gaz sekwencyjny – instalacje nowych generacji
    • Instalacje sekwencyjne – rozwiązania przyszłości?
      • Instalacja gazowa – ceny

        Zobacz też:

        Ekonomiczne auta – czym się charakteryzują?

        Instalacja LPG w samochodzie to w dalszym ciągu opłacalne przedsięwzięcie. Choć koszt montażu instalacji gazowych najnowszy generacji może być dość duży, to w efekcie redukujemy problem wysokich cen paliwa. Przy gazie sekwencyjnym i instalacjach najnowszych generacji w zasadzie nie występują także straty mocy auta, ani zwiększone spalanie.

        Gaz sekwencyjny – instalacje nowych generacji

        Cena montażu instalacji gazu sekwencyjnego wynosi około 2200–2500 zł, choć za niektóre najnowsze rozwiązania można zapłacić nawet 9000 zł. Wówczas bilans zysków i strat może nie być tak oczywisty, dlatego decyzję o montażu instalacji z gazem sekwencyjnym najlepiej poprzedzić szczegółowymi wyliczeniami. Mimo wszystko instalacje sekwencyjne to obecnie najczęściej montowane układy zasilania LPG. Czym różnią się od poprzednich rozwiązań? Instalacja gazu sekwencyjnego IV generacji posiada tyle wtryskiwaczy gazu w kolektorze dolotowym, ile cylindrów ma silnik. Dawkami gazu steruje komputer samochodowy, który dla każdego cylindra osobno określa czas pracy wtryskiwacza. Dodatkowo za precyzyjne dawkowanie odpowiedzialna jest listwa wtryskiwaczy gazowych, która reguluje parametry podawania sekwencyjnego paliwa. Przy tak zaawansowanych rozwiązaniach dotyczących napędu naszego auta niewskazane jest oszczędzanie na podzespołach. Warto zlecić tę usługę w zakładzie, gdzie instalacja zostanie prawidłowo zamontowana i wyregulowana. Cena instalacji gazu sekwencyjnego co prawda wówczas nieco rośnie, ale lepiej zainwestować w pewne rozwiązania niż później borykać się z awariami.

        Instalacje gazu sekwencyjnego IV generacji stosuje się przede wszystkim w samochodach z silnikami na benzynę, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa.

        Zobacz film: Prowadzenia auta na kacu, źródło: Dzień Dobry TVN

        Instalacje sekwencyjne – rozwiązania przyszłości?

        Choć rekomendacja montażu instalacji sekwencyjnej IV generacji dotyczy aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa, sytuacja ta niekoniecznie sprawdza się w samochodach z wtryskiem bezpośrednim. W tym przypadku warto zdecydować się na jeszcze bardziej nowatorskie rozwiązania, czyli V generację instalacji gazu sekwencyjnego , która pozwala na wtrysk ciekłego gazu do kolektora dolotowego. Zastosowane w tym przypadku rozwiązania konstrukcyjne pozwalają wyeliminować problem chłodzenia wtryskiwaczy benzynowych, ponieważ podawanie gazu w fazie ciekłej odbywa się właśnie za ich pośrednictwem. Najnowszą generację instalacji gazu sekwencyjnego specjaliści rekomendują jako rozwiązanie, dzięki któremu nie występują ani straty mocy auta, ani zwiększone spalanie. Dzieje się tak, ponieważ to komputer samochodowy odpowiada za sterowanie tym procesem, nie zachodzi też potrzeba zmian w układzie chłodzenia silnika (brak reduktora-parownika). Auto wyposażone w nowoczesną instalację sekwencyjną odpowiada za mniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

        Instalacja gazowa – ceny

        Choć decydując się na montaż instalacji gazowej, najpierw sprawdzamy jej cenę, nie warto bezkrytycznie korzystać z podejrzanie tanich rozwiązań. Lepiej wybierać droższe podzespoły, co eliminuje usterki wynikające z użycia słabych części. Instalacja gazowa musi być założona fachowo. Dlatego, jeśli trafimy na warsztat, w którym cena instalacji gazowej jest korzystnie niska, najpierw zapytajmy o doświadczenia wykonawców oraz jakość wykonania. Przed przystąpieniem do montażu instalacji gazu sekwencyjnego w naszym aucie powinno ono zostać dokładnie sprawdzone (ogólna kondycja silnika, stan świec i sond lambda, luzy zaworowe oraz stan przewodów zapłonowych). Kluczowym elementem instalacji jest jej kalibracja z układem sterującym silnika. Niewłaściwe skalibrowanie instalacji może generować kosztowne awarie układu benzynowego. Cennik ustalany jest w zależności od rodzaju silnika i generacji instalacji gazowej.

        Średnia cena instalacji gazowej w zależności od generacji (ceny mogą różnić się od siebie w zależności od regionu kraju):

        · instalacja gazowa I generacji – cena: 1200–1500 zł,

        · instalacja gazowa II generacji – cena: 1600–2100 zł,

        · instalacja gazowa III generacji – cena: 1700–2400 zł (rzadko stosowana),

        · instalacja gazowa IV generacji – cena: 1900–2700 zł,

        · instalacja gazowa V generacji – cena: 4500–9000 zł

        Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

        podziel się:

        Pozostałe wiadomości