Przekładnia DSG – nowatorskie rozwiązania w skrzyni biegów

Przekładnia DSG
Przekładnia DSG – nowatorskie rozwiązania w skrzyni biegów
Źródło: Fototocam/Getty Images
Skrzynię biegów DSG testowano już w latach siedemdziesiątych w firmie Porsche. Dopiero jednak rozwój technologii umożliwił zastosowanie tego rozwiązania w samochodach produkowanych seryjnie.

Skrzynia biegów DSG jest elementem dosyć drogim. Dlatego pojawia się pytanie, czy warto dokonywać takiej inwestycji? Wydaje się, że DSG najlepiej sprawdzi się w pojazdach firmowych eksploatowanych w mieście.

Zobacz wideo: Motoryzacja

Motoryzacja

Źródło: Dzień Dobry TVN
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce

DSG – co to jest?

DSG to nowoczesna skrzynia biegów. Skrót DSG oznacza Direct Shift Gear, czyli skrzynia biegów z biegami zmienianymi bezpośrednio. Konstrukcja jej jest tak nowatorska, ponieważ w praktyce są to dwie skrzynie biegów w jednej obudowie z oddzielnymi sprzęgłami. Każda z tych dwóch skrzyń posiada po 3 przełożenia. Automatyczna zmiana biegów odbywa się w sposób błyskawiczny i płynny. W dotychczas produkowanych skrzyniach biegów automatycznych czy mechanicznych zautomatyzowanych przełączanie biegów odbywa się z pewną zwłoką i odczuwalne są niewielkie szarpnięcia.

Przekładnia DSG – jak działa?

Skrzynia DSG działa na zasadzie naprzemiennej. Kiedy zostanie włączony pierwszy bieg, to drugi jest już w pełni gotowy do działania. Jedna ze skrzyń obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5), a druga biegi parzyste (2, 4, 6). W czasie przełączania biegu oba sprzęgła znajdują się w poślizgu, dzięki czemu kierowca nie odczuwa żadnych szarpnięć czy braku płynności przy zmianie biegu. W przekładni DSG znajdują się wielotarczowe sprzęgła, pracujące w tzw. trybie mokrym, czyli zanurzone są w oleju. Zmianą biegów steruje komputer pokładowy. Przekładnię DSG uważa się za element łączący cechy skrzyń manualnych i automatycznych. Znacznie zwiększa przyśpieszenie i eliminuje wstrząsy. Zmiana biegów w skrzyni manualnej związana jest ze zmniejszeniem mocy, a jej skala zależy od umiejętności i refleksu kierowcy. Przekładnia DSG umożliwia wyeliminowanie tego słabego punktu. Cechą wyróżniającą przekładnię DSG jest zapobieganie przeciążeniom systemu korbowo-tłokowego silnika i przeniesienia napędu. Ma ona także pozytywny wpływ na przedłużenie czasu ich eksploatacji.

Jak prowadzi się pojazd ze skrzynią biegów DSG?

Najbardziej odczuwalną zaletą stosowania systemu DSG jest bardzo płynne ruszanie. Nawet jeżeli mocno naciśniemy pedał gazu, komputer zmienia biegi błyskawicznie i bardzo płynnie. Osoba prowadząca pojazd może ustawić zmianę biegu na tryb automatyczny lub samodzielnie przestawiać dźwignię w dół, lub w górę. W związku z tym, że pojazdy z przekładnią DSG nie posiadają pedału sprzęgła, szczególnie dobrze sprawdzają się w ruchu miejskim. Praca skrzyni biegów, podobnie jak w tradycyjnych przekładniach automatycznych, posiada dwa tryby: normalny i sportowy. Pierwszy z nich wykorzystywany jest w jeździe po mieście oraz płynnej i stabilnej podróży w trasie. Tryb sportowy przydatny jest w czasie manewru wyprzedzania i przy dynamicznej podróży.

Zobacz wideo: Jak kupować używany samochód, żeby nie wpaść na minę?

Jak kupić używany samochód, żeby nie wpaść na minę?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Przekładnia DSG – zalety i wady

Przekładnie DSG mają trzy główne zalety. Najbardziej oczywistym atutem jest czas reakcji. Zmiana biegów następuje w sposób tak błyskawiczny, że żaden kierowca nie byłby w stanie osiągnąć takiego tempa przy ręcznej zmianie biegów. Inna wartość to znaczne ograniczenie zużycia paliwa. Odczuć można to szczególnie podczas płynnej jazdy w trasie – skrzynia biegów wybiera odpowiednie ustawienia do utrzymania optymalnej prędkości, a także jak najmniejszego zużycia paliwa. Ostatnia zaleta związana jest z komfortem podróży. Przy zmianie biegów w przekładni DSG nie odczuwa się praktycznie żadnych szarpnięć. Eksperci wskazują też pewne wady systemu DSG. Przy wyprzedzaniu można odczuć pewien niedobór mocy. W momencie dodania gazu komputer otrzymuje informację o potrzebie zwiększenia mocy. Następuje wtedy redukcja biegu. Jeżeli związana będzie z przejściem z jednej skrzyni na drugą, odczuje się niestety długotrwałość tego procesu. Fachowcy zwracają też uwagę na stosunkowo niską żywotność przekładni DSG – skrzynie takie mogą czasem nie przejechać bezawaryjnie nawet 150 tys. km. Aby zachować jej trwałość, należy regularnie, co około 60 tys. km, wymieniać olej. Nie jest to usługa tania – wynosi około 800 zł – ale konieczna, aby skrzynia działała bezawaryjne dłużej. Najczęstsza usterka przekładni DSG to awaria mechatroniki, która odpowiada za pracę sprzęgła – objawia się szarpaniem przy zmianie biegów. Jeżeli zmiana biegów zaczyna następować wolniej, to może być objaw zużycia się sprzęgła. Inną usterką jest awaria dwumasowego koła zamachowego, która objawia się stukaniem przy przełączaniu przełożenia z różnych pozycji.

Zobacz także:

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Fototocam/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości