Styl życia

Olej lniany – najważniejsze właściwości i zastosowanie. Dlaczego warto go używać w kuchni i w kosmetyce?

Styl życia

Aktualizacja:
iStockphoto rezkrr / Getty Images

Olej lniany pozyskiwany jest z nasion lnu. O licznych właściwościach oleju lnianego wiedziano już w starożytności. Ten niezwykle zdrowy środek stosowany był przez Rzymian i Greków, a sam Hipokrates zalecał olej lniany na zapalenia błon śluzowych i bóle podbrzusza. Dziś z oleju lnianego korzysta się chętnie zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce.

Olej lniany to przede wszystkim źródło niezbędnych dla zdrowia kwasów omega-3 i omega-6, które m.in. usprawniają trawienie, regulują poziom hormonów oraz wspomagają pracę mózgu. Jedną z miłośniczek oleju lnianego była dr Johanna Budwig, autorka diety stosowanej w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych. Jakie jeszcze właściwości ma olej lniany ?

Właściwości oleju lnianego

Olej lniany jest źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki ich obecności olej lniany ma właściwości obniżające poziom „złego” cholesterolu (LDL) we krwi, a zarazem zwiększające ilość "dobrego" cholesterolu (HDL). Olej lniany zawiera ponadto nienasycone kwasy tłuszczowe – linolowy (omega-6) i alfa-linolenowy (omega-3). Kwasy te są niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu – są ważnym budulcem komórek organizmu oraz tkanki mózgowej, hamują rozwój miażdżycy, pozwalają utrzymać w dobrej kondycji układ krążenia, regulują pracę hormonów, wspomagają trawienie, odgrywają istotną rolę w syntezie hormonów. Kolejne właściwości lecznicze olej lniany zawdzięcza obecności witaminy E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem. Witamina ta zabezpiecza organizm przed stresem oksydacyjnym oraz zintensyfikowaną produkcją niebezpiecznych dla zdrowia wolnych rodników. Nie da się uchronić całkowicie przed obecnością wolnych rodników – powstają one podczas kontaktu organizmu z zanieczyszczonym powietrzem, z powodu palenia tytoniu oraz złej diety.

Wolne rodniki uszkadzają strukturę DNA i doprowadzają do zaburzenia pracy mózgu oraz innych narządów. Mają także wpływ na zmniejszenie odporności organizmu oraz przyczyniają się do rozwoju chorób nowotworowych. Przeciwutleniacze mają zdolność nie tylko do niszczenia wolnych rodników, ale także do niwelowania szkód, które spowodowały one w organizmie. To nie jedyne właściwości zdrowotne oleju lnianego, a konkretnie witaminy E. Korzystnie wpływa ona również na rozwój płodu, właściwe funkcjonowanie wzroku, zmniejsza podatność organizmu na infekcje oraz chroni układ nerwowy.

Zastosowanie oleju lnianego

Na co pomaga olej lniany? Olej lniany ma szerokie zastosowanie w kosmetyce i w kuchni. Może być użytkowany zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Bardzo dobrze sprawdza się jako dodatek do sałatek lub pieczywa. Warto jednak dodać, że najlepszy do spożycia jest olej zimny, dlatego że pod wpływem wysokiej temperatury olej traci istotne dla zdrowia wartości odżywcze. W kuchni zastosowanie znajduje przede wszystkim olej lniany "budwigowy". Swoją nazwę zawdzięcza on dr Johannie Budwig, która jest autorką diety intensywnie oczyszczającej. Jednym z głównych filarów sposobu żywienia opracowanego przez dr Budwig jest właśnie olej lniany. Dieta ta polecana jest zwłaszcza w profilaktyce oraz leczeniu chorób nowotworowych.

Olej lniany warto jest również wprowadzić do jadłospisu najmłodszych. Zawarte w nim kwasy tłuszczowe wzmacniają układ nerwowy dziecka, wspomagają jego odporność oraz wpływają pozytywnie na pracę mózgu. Zastosowanie w kosmetyce oleju lnianego spowodowane jest m.in. zawartością witaminy E, która uelastycznia skórę oraz opóźnia proces jej starzenia. Olej z lnu jest składnikiem wielu kosmetyków do pielęgnacji ciała – kremów, balsamów, pomadek do ust. Bardzo pozytywne działanie olej lniany wykazuje zwłaszcza w przypadku skóry wrażliwej, suchej oraz problematycznej. Zawarte w oleju składniki niwelują utratę wody przez skórę, nawilżają ją, łagodzą oparzenia słoneczne oraz zwalczają trądzik. Zastosowanie oleju lnianego w kosmetyce dotyczy także pielęgnacji włosów. Można go z powodzeniem używać jako dodatek do maseczek czy odżywek lub jako środek do pielęgnacji w czystej postaci. Wzmocni on strukturę włosa, nawilży go oraz zabezpieczy końcówki przed rozdwojeniem.

Jak należy dawkować olej lniany?

Aby w pełni cieszyć się prozdrowotnymi właściwościami oleju lnianego, należy przyjmować go od 2 do 6 łyżek dziennie (dla osoby dorosłej). W przypadku dzieci i młodzieży zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3 jest większe niż u dorosłych, dlatego dzienna dawka może być zwiększona. Nie należy jednak zapominać, że olej powinien być spożywany tylko na zimno – obróbka termiczna pozbawia go wszystkich właściwości.

Zobacz wideo: Oleje i ich właściwości

Zobacz także:

Ubrania z lnu na lato. Dlaczego warto je nosić?

Tkaniny – sposób na przytulne i kolorowe wnętrza. Które wybrać?

Woda ryżowa - naturalny kosmetyk dla włosów i skóry. Jak ją stosować?

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto

Pozostałe wiadomości