Styl życia

Co jemy w maju? Czas na wiosenne, sezonowe warzywa!

Styl życia

E+fcafotodigital/Getty Images

Maj to miesiąc, w którym przyroda budzi się do życia. Jest coraz więcej słonecznych dni, a co za tym idzie – rozkwita wiele roślin, w tym te, które dają pyszne warzywa i owoce. Które z nich najlepiej smakują właśnie teraz? Sprawdź, jakie sezonowe warzywa królują w maju.

Sezonowe warzywa – co jeść w maju?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie, a my spieszymy z odpowiedzią. Zwracamy też uwagę, jakie korzyści przynosi pojawienie się w diecie poszczególnych warzyw i owoców oraz w jaki sposób możemy je wykorzystać w kuchni.

Rzodkiewka

Bogata w witaminy i minerały, a uboga w.. kalorie. Najlepiej smakuje w swej najprostszej postaci — np. na kanapce, z twarożkiem i szczypiorkiem czy w sałatce. Można z niej zrobić także idealne na gorące dni chłodnik, koktajl czy surówkę.

Po rzodkiewkę warto sięgać nie tylko ze względu na niskokaloryczność, ale również dlatego, że wspiera walkę z trądzikiem, wzmacnia włosy i paznokcie. Poza tym, co widać, wspiera nas też od środka. Pomaga oczyszczać organizm z toksyn, ma działanie antyzapalne i wspiera pracę wątroby.

Bób

Bób, zwłaszcza w sezonie, jest pyszny sam w sobie. Ma wielu zwolenników, którym nic więcej do szczęścia nie trzeba i jedzą go wyłącznie z dodatkiem soli i/lub masła. Można go dodawać do różnych zup, sałatek, pierogów, jako część kilkuskładnikowego obiadu. Jego konsystencja sprzyja przekształcaniu go w placki, sosy czy pasty kanapkowe.

Bób, jak to strączki, zawiera bardzo dużo białka. Poza tym ma w sobie też: potas, niacynę, kwas foliowy, witaminę C. Bób może czasem wywoływać wzdęcia. By temu zapobiec, wystarczy zalać bób gorącą wodą i odstawić na godzinę, a potem ugotować go w nowej wodzie. Sól dodajemy pod koniec gotowania!

Szparagi

Podobnie jak bób są pyszne same w sobie i nie wymagają specjalnych dodatków. Oczywiście nie brakuje ciekawych sposobów na wykorzystanie szparagów, zarówno zielonych, jak i białych. Można z nich zrobić zupę szparagową, dodawać je do sałatek, zapiekanek i tart, a nawet pizzy.

Szparagi są lekkostrawne i niskokaloryczne. Przeciwdziałają tworzeniu się nowotworów, wspierają prawidłowy rozwój płodu i są jednym z najlepszych afrodyzjaków. Przygotowując je, pamiętaj o odcięciu twardych końców.

Młode ziemniaki

By nie straciły cennych właściwości, trzeba je odpowiednio przygotować - gotować w mundurkach lub upiec w folii. Jeśli nie ma takiej konieczności, nie obieraj ich. Najwięcej minerałów znajduje się tuż pod skórką. Czasami wystarczy dokładnie je umyć.

Młode ziemniaczki nie potrzebują wyszukanych dodatków. Świetnie smakują z masłem, kefirem, zsiadłym mlekiem czy jogurtem greckim. Często podaje się je też z jajkiem sadzonym czy szparagami. Nieodzownym kompanem młodych ziemniaków jest świeży koperek. Poza klasyką, młode ziemniaki można też opiekać, grillować, nadziewać warzywami i serem feta czy wkrajać do sałatek.

Zawierają cenne składniki: potas, beta-karoten, witaminę C oraz fosfor.

Rukola

Choć jej listki są mniejsze od sałaty, rukola jest równie świetną bazą sałatek i surówek. Jest też popularnym dodatkiem do makaronów, pizzy, zapiekanek, etc. Można z niej zrobić również pyszną, wiosenną zupę krem.

Rukola wspiera pracę żołądka, pomaga złagodzić wzdęcia i bóle brzucha. Wzmacnia też nerki i cały układ odpornościowy.

Rukola zawiera m.in.: białko, błonnik, wapń, żelazo i wapnia, kwas foliowy, witaminy A, B, C i K.

Sałata masłowa

W maju pojawia się pierwsza sałata masłowa. Najlepiej smakuje ta hodowana samodzielnie na działce czy w przydomowym ogródku. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, warto zadbać o to, by pochodziła od sprawdzonego producenta. Sałata wspomaga trawienie i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników.

Jest popularną bazą wiosennych sałatek i dodatkiem do kanapek. Można z niej zrobić również pyszną, kremową zupę, a nawet gołąbki.

Zawiera m.in.: wapń, potas, magnez, miedź, witaminy z grupy B, witaminy C, A i E

Groch zwyczajny

Kolejne bogate źródło białka, błonnika i wielu witamin. Poza tym jeszcze żelaza, magnezu, wapnia i fosforu. Z groszku można zrobić kotlety, kremową zupę, różne sałatki, w tym tradycyjną jarzynową. Groszek można dodawać do sałatek, np. tradycyjnej polskiej jarzynowej.

Kalarepa

Zawiera m.in.: miedź, potas, magnez i witaminę C. Kalarepa jest wsparciem dla układu trawiennego i układu nerwowego. Z kalarepy można zrobić nie tylko sałatkę czy surówkę, ale też np. zapiekankę.

Szpinak

Szpinak pojawia się w polskich kuchniach często, przez cały rok, ale właśnie teraz jest najpyszniejszy. Świeży, młody szpinak może być świetną bazą wiosennych sałatek, surówek, koktajli czy zupy krem. Poza tym można z niego zrobić klasyczny sos do makaronu czy kaszy, zapiekankę, nadzienie do naleśników itd.

Szpinak w diecie pomaga zapobiec m.in.: miażdżycy. Zawiera kwas foliowy, potas, żelazo, luteinę, cenny beta-karoten i witaminę C.

Młoda kapusta

Młoda kapusta, w przeciwieństwie do tej z sezonu jesiennego, nie wymaga długotrwałej obróbki termicznej. Poza takimi klasykami jak bigos, kapuśniak czy gołąbki, z młodej kapusty można robić tez różne sałatki, surówki, koktajle i zapiekanki.

Choć uchodzi za ciężkostrawną, tak naprawdę wspiera działanie żołądka i jelit. Jest źródłem witaminy A, E, B, fosforu, żelaza, wapnia oraz magnezu.

Zobacz też:

Miód majowy - czyli syrop z mniszka lekarskiego. Jak zrobić i jakie ma właściwości?

Zaskakujące przepisy na szparagi. Sprawdź jak w pełni wykorzystać sezon szparagowy

Czy nowalijki są zdrowe? "Trzeba znaleźć złoty środek" - zauważa dietetyk i radzi, jak to zrobić

Zobacz video: Jedz sezonowo! Na jakie warzywa postawić wiosną i latem?

Autor: Diana Ryściuk

Źródło zdjęcia głównego: E+

Pozostałe wiadomości