Styl życia

Jak zwiększyć świadomość marki dzięki e-marketingowi

Styl życia

Aktualizacja:
Projekt bez tytułu - 2021-07-12T071710.009.jpg

Stabilna i silna marka to zapewne marzenie każdego przedsiębiorcy. Budowanie takiej pozycji to dość długotrwały proces, jednak każda, nawet mała lokalna firma, może stać się rozpoznawalna. Choć dziś słowa Coca-Cola od razu kojarzą się ze słodkim, gazowanym, brązowym napojem, to mało kto wie, że firma w pierwszym roku swojej działalności sprzedała zaledwie kilkadziesiąt butelek produktu. Ugruntowana pozycja na rynku zachęca klientów o wiele bardziej, niż marka, której nikt nie kojarzy. Skuteczny e-marketing to z pewnością jeden z głównych czynników budujących świadomość marki.

Świadomość marki

Świadomość i rozpoznawalność marki to efekty końcowe podejmowanych przez firmę działań. Budowanie pozycji to dość złożony proces wymagający wiele czasu oraz wysiłku. Wymaga nie tylko ciągłej pracy nad wizerunkiem firmy, ale także wyróżnienia jej na tle konkurencji oraz kreowaniu pozytywnych skojarzeń w świadomości konsumentów. Pozytywny wizerunek marki sprawia, że klienci chętniej sięgają po jej produkty oraz częściej wracają ponownie. W zasadzie budowanie świadomości marki wiąże się bezpośrednio z kreowaniem i pielęgnowaniem relacji z klientami. Oznacza to dbanie o obecną grupę konsumentów i nieustanne poszerzanie jej. To, w jaki sposób klienci postrzegają markę ma ogromny wpływ na ich decyzje zakupowe. W przypadku marnego wizerunku, nawet najlepszej jakości produkty nie będą w stanie się obronić. Warto zatem pamiętać, że marka to połączenie wysokiej jakości produktów, wartościowych treści, zadowalającej obsługi oraz wizerunku. Ponadto, każdy z tych elementów jest tak samo istotny, a niedopracowanie jednego może skutkować brakiem efektów pozostałych.

Budowanie świadomości marki pozwala na zdobycie zaufania klientów, a dzieje się tak, ponieważ firma z ugruntowaną pozycją i wizerunkiem sprawia wrażenie bardziej profesjonalnej, kierującej się przede wszystkim dobrem klientów. Ważne jest zaprezentowanie konsumentom najbardziej interesujących i unikatowych cech marki i zrobienie tego w taki sposób, żeby owe cechy zapadały w pamięć. Niewątpliwie istotną rolę odgrywa w tym przypadku logo marki, jej flagowe kolory, hasła z którymi można ją skojarzyć itp. Dla przykładu Coca-Cola to kolory biały i czerwony, które podświadomie przywodzą na myśl święta, jako że to kolory stroju świętego Mikołaja. Coca-Cola zatem poszła o krok dalej i kierując się tymi skojarzeniami wpisała w kanon świątecznego okresu swoje reklamy oraz, każdemu dobrze znaną ciężarówkę. Jeśli to jeszcze mało, od kilku lat organizowana jest trasa ciężarówki Coca-Cola, która pojawia się w licznych większych miastach w Polsce. Można śmiało stwierdzić, że jest to wręcz podręcznikowy przykład budowania świadomości i sympatii konsumentów.

E-branding, czyli budowanie wizerunku w sieci

Jeszcze do niedawna uważano, że reklamować się w Internecie powinny tylko firmy, które w tej przestrzeni prowadziły swoją działalność. Jak się jednak okazało, e-marketing może być niezwykle korzystny także dla firm działających stacjonarnie. Dziś prawie każdy korzysta w pewnym stopniu z Internetu, czy to sprawdzając regularnie social media, czy przeglądając maila raz na jakiś czas. Marka, która pojawia się w sieci, ma większe szanse być dostrzeżona, a w konsekwencji może zyskać nowych klientów, którzy wcześniej jej nie znali. Obecnie firmy, które nie podejmują żadnych działań w Internecie, same spisują się na straty, jako że świat wirtualny jest już nieodłącznym elementem rzeczywistości.

Ważnym elementem e-brandingu jest e-marketing, czyli promocja marki, jej produktów w przestrzeni online. Docieranie w ten sposób do docelowej grupy odbiorców sprawia, że zapamiętują oni markę, zapoznają się z jej ofertą i finalnie, podejmują decyzję zakupową. Tradycyjne formy reklamy są dziś ignorowane, wiele mówi się o tym, że ludzie wytworzyli tzw. banner blindness, czyli pewnego rodzaju mechanizm obronny, chroniący przed szumem informacyjnym z reklam, które docierają dziś z każdej strony. Co wyróżnia promocję w Internecie? Możliwość interakcji, podjęcia rozmowy z klientem i tworzenia ciekawych, inspirujących czy też pomocnych treści, które umacniają relację na linii marka - klient. Porównując klasyczną reklamę wyświetlaną w telewizji czy radio, z reklamą CTA w Internecie, bez wahania można stwierdzić, że ta druga bardziej przyciągnie uwagę i zachęci do podjęcia działań związanych z poznawaniem marki lub bezpośrednio ukierunkowanych na zakup.

Podsumowując, e-branding obejmuje wszelkie działania, które służą budowaniu marki w Internecie. Celem e-brandingu jest umacnianie pozycji marki, zwiększanie świadomości, ale także pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie relacji z obecnymi. Promowanie marki oraz produktów online, to obecnie jedna z najbardziej efektywnych metod, biorąc pod uwagę szeroki dostęp do Internetu oraz fakt, że korzysta z niego niemal każdy.

Od czego zacząć

Niezależnie od rodzaju oraz celu podejmowanych działań, zawsze muszą one być dobrze zaplanowane. Brak strategii często prowadzi do powstawania problemów, których rozwiązanie bywa kłopotliwe i czasochłonne. Zdarza się jednak, że nie wiadomo jak zacząć. Znalezienie punktu wyjścia dla strategii czy to marketingowej, czy budowania świadomości to najtrudniejszy etap. Pomocne może okazać się rozpoczęcie od końca, czyli od określenia celu, bądź celów, które chcemy osiągnąć. Następnie można zadać sobie pytanie, w jaki sposób takie efekty uzyskać. Wówczas dojdziemy do początku, czyli do sposobu dotarcia do celu, a więc do strategii, która nas do tego celu doprowadzi. Jest to jednak tylko teoria, którą może być ciężko przekształcić w praktykę, dlatego też poniżej znajdują się konkretne porady dotyczące budowania świadomości marki.

Content marketing w budowaniu świadomości

Jakość publikowanych treści to w zasadzie najważniejszy czynnik, stanowiący o tym, jak markę postrzegają odbiorcy. Jeśli materiały nie będą ciekawe, niczego nie wniosą do życia odbiorcy ani w żaden sposób mu nie pomogą, to będą tak naprawdę bezużyteczne. Tworzenie treści dla samego faktu tworzenia i posiadania contentu to przestarzała metoda, której obecnie raczej się już nie praktykuje. Głównie dlatego, że ilość i jakość materiałów, które dostarcza ogrom konkurencji, wymusza utrzymywanie wysokiego poziomu treści.

Wartościowe treści są istotne nie tylko w przyciąganiu uwagi. Od jakiegoś czasu także Google postanowiło w pewnym sensie wykluczać witryny, które obfitowały w treści o niskiej jakości. Jak więc można zauważyć dbanie o to, by zawartość była wartościowa, jest nie tylko korzystne, ale także konieczne. Materiały, które marka prezentuje odbiorcom, mówią o niej nawet więcej niż produkty, które oferuje. Nie bez powodu więc ciągle słyszy się o tym, że content marketing (jedna z wielu usług oferowanych przez ideoforce.pl) jest kluczowym elementem e-marketingu.

Budowanie świadomości poprzez social media

Obecność w mediach społecznościowych to kolejny warunek, który powinna spełniać marka, chcąca przyciągać i zatrzymywać klientów. Social media uważane są za najlepsze narzędzie do podejmowania dialogu z klientami i budowania relacji. Nie dziwi zatem fakt, że bardzo dużo firm, nawet tych niedużych, lokalnych, zrzesza grupę swoich klientów i po prostu osób zainteresowanych, na własnych profilach w mediach społecznościowych. Publikowanie treści w tych kanałach daje dużą możliwość do interakcji, zachęcenia odbiorcy do podjęcia działań związanych z marką, np. poprzez komentarz. Ponadto, można w ten sposób dotrzeć do sprecyzowanej grupy odbiorców, którzy rzeczywiście są lub będą naszymi klientami albo po prostu zainteresowanych samą marką bardziej niż produktami. W każdym razie te osoby, jeśli nie będą dokonywać transakcji, to zajmą się rozpowszechnianiem informacji na temat marki, a co za tym idzie, przyciąganiem nowych klientów.

Tworzenie grupy lojalnych klientów oraz tzw. followersów marki w mediach społecznościowych ukazuje markę jako lubianą, taką, która potrafi zadowolić klienta i dba o niego nie tylko do momentu transakcji, ale także na długo po zakupie. To właśnie do takich marek klienci powracają, dla takich marek ignorują konkurencję i w końcu takie marki rekomendują dalej.

Relacje z klientami oraz User Generated Content

Nie sposób napisać wystarczająco o tym, jak ważne są relacje z klientami. Tak naprawdę można nawet pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie budowanie i utrzymywanie relacji jest kluczem do sukcesu oraz fundamentem dla prowadzenia innych działań. Choć może się to wydawać przesadzone, to warto pomyśleć, czy budowanie świadomości marki lub reklamowanie produktów przyniesie jakieś skutki, jeżeli marka nie będzie posiadała grona odbiorców? Do kogo wówczas kierować udostępniane treści? Nie bez powodu przed rozpoczęciem e-marketingu, projektuje się buyer personę, czyli docelową grupę odbiorców, która następnie kształtuje realną grupę odbiorców bądź klientów. W funkcjonowaniu marki najważniejsi są klienci, a działania nastawione wyłącznie na transakcje pozwolą na pozyskiwanie jednorazowych zakupów, po których klient zwróci się w stronę konkurencji, która zrobi coś, co go zatrzyma.

Dzięki relacjom z klientami, otwieramy przed sobą możliwość User Generated Content (UGC), czyli treści na temat generowanych przez użytkowników. Takie materiały z pewnością sprzyjają budowaniu świadomości, ponieważ docierają do odbiorców, do których marka sama w sobie jeszcze nie zdołała dotrzeć. Poza tym, dodatkowym atutem UGC jest wiarygodność, która wynika z tego, że autorami są zazwyczaj osoby niezwiązane z marką oraz takie, które nie mają z tego żadnych korzyści. Do User Generated Content zalicza się każdą, nawet najmniejszą wzmiankę o marce. Warto jednak mieć na uwadze, że takie treści to nie tylko rekomendacje oraz pochlebne opinie, zdarza się, że użytkownicy publikują negatywne informacje na temat marki. W przypadku pojawienia się takich należy zweryfikować ich prawdziwość. Jeśli zamieszczona informacja jest rzetelna, korzystne dla marki będzie podjęcie działań mających na celu poprawę tego, co owemu użytkownikowi się nie podobało oraz odpowiedź na jego negatywną opinię lub komentarz. Wówczas nawet przy pojawianiu się nieprzyjaznych firmie wypowiedzi klientów, może ona pokazać, że zależy jej na klientach i zrobi wszystko, by w przyszłości ich zadowolić.

E-marketing to nie tylko płatne okienka reklamowe

Próby poszerzania świadomości marki w sieci mogą być frustrujące. Marka musi dać się znaleźć i zauważyć, aby przyciągać klientów. Nie wystarczy otworzyć działalności i prowadzić działań marketingowych, które do nikogo nie trafiają. Wielu przedsiębiorców zmaga się z takim problemem. Tworzą świetną w ich opinii markę, jednak odzew ze strony klientów jest prawie zerowy. Dzieje się tak ze względu na brak wiedzy o marce. Klienci po prostu boją się sięgać po produkty od firm, o których ani oni, ani ich znajomi czy rodzina nie słyszeli, a jedyne treści na temat marki dostępne w sieci to te, które są tworzone przez nią samą i w zasadzie nie można się w nich doszukać żadnych użytecznych informacji. Niekiedy, kierując się chęcią pozyskania jak największej ilości klientów w jak najkrótszym czasie, podejmuje się działania e-marketingowe, które opierają się głównie, lub - co gorsza - wyłącznie na płatnych reklamach. Aby uniknąć takiego błędu, należy uświadomić sobie, że taki rodzaj promocji jest praktycznie nieefektywny. Banner blindness, czyli mechanizm ignorowania natrętnych reklam sprawia, że właśnie na takie bezpośrednie promocje, odbiorcy pozostają obojętni. Zatem budowanie świadomości w taki sposób nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Budowanie świadomości marki rozpoczyna się od dopracowanych działań e-marketingowych. Wybór odpowiednich kanałów przekazu, określenie cech grup docelowych odbiorców, a następnie tworzenie i publikowanie wartościowych treści. Dzisiejszy e-marketing obejmuje wszelką działalność marki w Internecie, niezależnie czy są to teksty eksperckie na blogu firmowym, komentarze w odpowiedzi użytkownikom, czy wspomniane wcześniej płatne reklamy. Jednak istotne jest, aby urozmaicać e-marketing, wybierać takie narzędzia i sposoby docierania do odbiorców, które faktycznie będą skuteczne i przede wszystkim, aby być wyjątkowym. Przy tak dużej ilości konkurentów, tylko unikatowe i wyróżniające się marki mają szansę na wybicie się.

Streszczenie

  • Świadomość marki określa poziom znajomości marki wśród docelowych klientów i odbiorców.
  • Budowanie silnej marki to długotrwały i złożony proces.
  • E-branding to budowanie wizerunku marki w sieci.
  • Banner blindness to inaczej mechanizm obronny, który pozwala na ignorowanie natrętnych reklam.
  • Działania e-marketingowe służące budowaniu świadomości marki warto zacząć od określenia dokładnego celu, a następnie środków dotarcia do niego.
  • Niezwykle ważny w budowaniu świadomości jest content marketing. Tylko wartościowe treści przedstawiają markę w pozytywny sposób.
  • Media społecznościowe mogą służyć zarówno jako narzędzie do budowania świadomości, jak i tworzenia relacji z klientami.
  • Podejmowanie dialogu z odbiorcami daje fundamenty do kreowania relacji, a w konsekwencji do powstawania UGC, czyli treści tworzonych przez klientów.
  • Dzisiejszy e-marketing obejmuje wszystkie działania promocyjne w Internecie, zatem istotne jest dobieranie dpowiednich kanałów przekazu i tworzenie wartościowego contentu.
  • Najważniejszą cechą silnej marki powinna być unikatowość.

Podsumowanie

Świadomość marki można budować na wiele sposobów, jednak żaden z nich nie jest łatwy ani szybki. W każdym artykule na temat budowania świadomości pojawia się informacja o tym, że jest to niezwykle czasochłonny proces, a często także trudny. Wynika to z faktu, że aby skutecznie poszerzać rozpoznawalność marki, należy połączyć ze sobą wiele działań i przygotować się na to, że efekty na początku nie będą spektakularne, a świadomość będzie rosła stopniowo. Niekiedy potrzeba na to wielu lat, aby marka stała się rozpoznawalna. Patrząc na dzisiejszych gigantów, aż trudno uwierzyć, że kiedyś nikt ich nie znał. Obrazuje to przykład Red Bulla, dziś znanego praktycznie na całym świecie. We wczesnym etapie istnienia marki, stosowano zabieg marketingowy, który polegał na rozrzucaniu pustych puszek po napoju w śmietnikach na zatłoczonych miejscach. Duża ilość puszek miała świadczyć o tym, że wiele osób już zna i, co więcej, lubi ten napój. Choć dziś raczej nikt już nie stosuje takich metod, to w dalszym ciągu praca nad świadomością marki jest istotna dla jej funkcjonowania. Budowanie silnej i rozpoznawalnej marki jest podstawą do utworzenia społeczności lojalnych klientów. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że rozpoznawalna marka to nie tylko taka, która ma niezliczone ilości klientów, z wielu miast lub państw. Warto ustawić realny cel poziomu rozpoznawalności, na przykład firmy lokalne powinny skupić się na budowaniu świadomości w obrębie swojej działalności. Finalnie, najważniejsze do zapamiętania jest to, że każda marka może stać się rozpoznawalna, jednak niezbędna będzie cierpliwość oraz podjęcie odpowiednich działań, zarówno online, jak i offline.

Autor: Adrianna Kowalczyk

Pozostałe wiadomości