Hobby

Podcasty - audycje, które podbijają świat. Jak je stworzyć? Gdzie pozyskać słuchaczy?

Hobby

Aktualizacja:

Podcasty są formą przekazu audio, czasem wideo, które można odtwarzać w dowolnym czasie i miejscu. W ostatnich latach stały się one bardzo popularne. Dlaczego? Bo praktycznie każdy może je tworzyć. A jak wyróżnić się na tle konkurencji?

Podcasty tworzą zarówno rozgłośnie radiowe, jak i osoby prywatne. Do ich nagrywania nie są potrzebne wybitne umiejętności. Natomiast liczy się pomysł, wiedza i kreatywność. Doskonale wiedzą o tym podcastowi eksperci, czyli Justyna Mazur, autorka podcastu "Pogadajmy o życiu" i "Piąte: Nie zabijaj" oraz Marek Jankowski z biznesowego podcastu "Mała Wielka Firma", którzy w naszym programie opowiedzieli, jak udało im się stworzyć popularne "audycje".

Liczy się tematyka

Justyna Mazur na początku prowadziła bloga. Jednak radio było bliższe jej sercu, więc pewnego poranka postanowiła nagrać własną audycję. Miała to szczęście, że jej narzeczony związany jest z telewizją, więc pożyczyła od niego sprzęt: rejestrator dźwięku, mikrofon. I tak nagrała 4-odcinkowy podcast.

- Głowiłam się, jak to wrzucić do sieci, bo nie miałam zielonego pojęcia, ale się udało. Okazało się, że moi czytelnicy, stali się moimi słuchaczami. I to się dalej poniosło – wspomniała.

Nagrywając pierwsze podcasty, Justyna nie przypuszczała, że kiedykolwiek będzie na nich zarabiała.

- Pierwszy podcast "Pogadajmy o życiu" miał na celu towarzyszenie komuś. Zależało mi na tym, by być z ludźmi, bo kiedyś sama tego potrzebowałam. Natomiast drugi podcast założyłam pół roku później, gdy zobaczyłam, że ten pierwszy całkiem dobrze mi idzie. I on jest podcastem kryminalnym, bo wynika z moich zainteresowań . (…) Ciekawi mnie to, kiedy zwykły człowiek staje się zabójcą i ofiarą, czyli kryminologia i wiktymologia – wyjaśniła.

I to jest clou sukcesu. Justyna dotarła do osób, które również lubią kryminalne wątki oraz chcą pogadać o życiu, gdy czują się samotni.

Jak pozyskać odbiorców?

Z kolei Marek Jankowski pracował kiedyś w radiu, więc tworzenie audycji nie było mu obce. A kiedy wpadł na pomysł nagrywania własnych podcastów?

– W 2008 roku ukazała się moja książka pt. "Mała Wielka Firma". I wówczas zastanawiałem się, jak ją promować. Pierwszym krokiem był blog, a kolejnym okazał się podcast – oznajmił.

Zaczął go nagrywać z Pawłem Tkaczykiem. Pierwszy odcinek panowie nagrali na laptopie bez specjalistycznego sprzętu. To był początek 2009 roku, wtedy jeszcze mało, kto słyszał o podcastach. Po nagraniu trzech odcinków doszli do wniosku, że oprócz tematyki związanej z książką, warto byłoby poruszyć również inne zagadnienia. Obecnie powstało już ponad 340 odcinków.

Jak zatem udało im się pozyskać grono odbiorców?

– To trudna sztuka. Tak naprawdę są trzy kręgi, do których możemy docierać. Pierwszy, to ludzie, którzy są zainteresowani tematem, o którym mówimy. Takim przykładem jest podcast Justyny. Drugi to ludzie, którzy lubią słuchać: podcastów, radia mówionego, audiobooków. To jest dla nich naturalna forma komunikowania. Natomiast trzeci to ludzie, z którymi mamy styczność. Oni słuchają przede wszystkim ze względu na prowadzącego – podsumował Marek Jankowski.

Dzień Dobry TVN

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Zobacz też:

Porody domowe w czasie pandemii. "Mocne, głębokie przeżycie"

Pionierski zabieg cesarskiego cięcia u pacjentki z bardzo ciężkim przebiegiem COVID-19. "To było w kategoriach żyć, albo nie żyć"

Jane Birkin w poruszającym wywiadzie. Ikona francuskiej mody, muzyki i filmu opowiedziała o ciężkich momentach swojego życia

Autor: Dominika Czerniszewska

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości