Jak odpowiedzieć na pytanie o mocne i słabe strony pracownika? Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Trener pracy stojący za swoją szkoleniową grupą
perswazja
Źródło: Halfpoint Images/Getty Images
Słabe i mocne strony pracownika to jedna z najbardziej lubianych przez rekruterów kwestii. Im lepiej jesteśmy przygotowani do rozmowy kwalifikacyjnej, tym większe szanse, że zostaniemy zatrudnieni. Jak przygotować się do pytania o mocne strony pracownika? Oto przykłady na to, co zrobić, by odpowiedzieć dobrze.

Każdy etap rekrutacji do pracy niesie za sobą pewien stres i ryzyko, że nasza kandydatura zostanie odrzucona, podobnie jak wiele innych. Kiedy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, jednym z podstawowych pytań jest to, jakie są mocne strony pracownika. Przykłady odpowiedzi ubiegających się o zatrudnienie mogą być różne, z czego część skutkuje zdobyciem posady, a część jest przyczyną skreślenia z listy kandydatów. O czym warto mówić, a czego lepiej unikać?

Słabe i mocne strony pracownika – na czym się skupić?

Kiedy odpowiadamy na pytania w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale także jak. Słabe i mocne strony pracownika wymieniane cichym i niepewnym głosem całkowicie zaburzają wiarygodność naszej wypowiedzi. Mocne strony pracownika to nie wszystkie cechy charakteru, ale przykłady zalet, które mogą być przydatne na danym stanowisku. Inne mocne strony są pożądane u pracownika obsługi klienta , a inne mocne strony pracownika biurowego. Podane stanowiska różnią się specyfiką pracy. Kiedy w pierwszym będzie liczyła się komunikatywność, w drugim jedną z najważniejszych cech będzie dokładność.

Poza tym warto skupić się na kilku swoich zaletach, a nie opowiadać o kilkunastu. Im bardziej będą one dopasowane do oferty pracy, na której nam zależy, tym większe szanse mamy na zatrudnienie. Wymieniając swoje mocne strony jako pracownika , warto podać konkretne przykłady sytuacji, w jakich cechy te mogą być przydatne. Wśród najczęściej wymienianych mocnych stron, jakie pracodawcy widzieliby w swoich podwładnych są: komunikatywność, umiejętność zarządzania czasem, elastyczność, samodzielność, lojalność, umiejętność pracy w grupie i radzenia sobie z konfliktami.

Mocne strony pracownika – przykłady, jak przygotować swoje mocne strony

Pytanie o słabe i mocne strony pracownika przez większość osób jest tym najbardziej nielubianym. Musimy się uzewnętrznić, pokazać swój charakter i spojrzeć na siebie w sposób obiektywny. To trudne. Właśnie dlatego część kandydatów stawiających się na rozmowach kwalifikacyjnych, wychodzi z założenia, że w razie takiego pytania, wymieni kilka pierwszych pozytywnych cech, jakie przyjdą im do głowy. To błąd. Aby dobrze opowiedzieć o sobie i swoich mocnych stronach pracownika m warto pamiętać o przykładach metod pozwalających przygotować się do odpowiedzi.

Zacznijmy od wzięcia kartki i spisania wszystkich swoich cech, które uważamy za swoje mocne strony. Warto je od razu podzielić na kilka kategorii. Pierwsze słabe i mocne strony pracownika dotyczą jego wiedzy, czyli wykształcenia, znajomości języków, uzyskanych uprawnień czy certyfikatów. Dalej jest doświadczenie zawodowe. Wśród mocnych stron pracownika mogą pojawić się na przykład zdolność do zarządzania czasem czy ludźmi. Nie możemy też zapomnieć o swojej osobowości. Nasz charakter to coś niepodrabialnego. Tutaj mogą pojawić się sumienność, umiejętność pracy w grupie czy otwartość na krytykę, przyjacielskość.

Słabe i mocne strony pracownika – jak odpowiedzieć na pytanie?

Kiedy mamy wymienione wszystkie nasze słabe i mocne strony jako pracownika , trzeba spośród nich wybrać te, na których powinniśmy się skupić w trakcie udzielania odpowiedzi. Jak się do tego zabrać? Zagłębiamy się ponownie w ogłoszenie o pracę i skupiamy się na podanych przez pracodawcę wymaganiach. Na ich podstawie możemy zweryfikować, jakie są najlepsze zdaniem firmy mocne strony pracownika obsługi klienta, biurowego , działu marketingu czy technicznego. Następnie zestawiamy je z tym, co wymieniliśmy i wybieramy kilka naszych cech, jakie mogłyby zwrócić uwagę rekruterów. Im więcej mocnych stron się pokryje, tym rekruter będzie pewniejszy, że zaprosił na rozmowę odpowiednią osobę.

O mocnych stronach jako pracownika mówi się łatwiej, szybciej też o przykłady tego, co można wymienić. Jednak w trakcie rozmowy będziemy zapytani również o słabe strony, a to jest zdecydowanie mniej przyjemne. Nikt nie lubi przyznawać się do swoich słabości, a już szczególnie wśród obcych osób, które decydują o naszym zatrudnieniu. Podobnie jak przy mocnych stronach, trzeba się wcześniej na to pytanie przygotować. Najlepiej odnieść się do swoich braków w sferze zawodowej, gdzie wiedzą i doświadczeniem można wszystko nadrobić. Jeśli ktoś nie powie żadnej swojej wady, będzie to postrzegane bardzo negatywnie.

Zobacz film: Jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej? Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Halfpoint Images/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości