Na czym polega biznesowy lean canvas, czyli uproszczony model business canvas?

Mężczyzna i kobieta pochylają się nad tabletem w przestrzeni biurowej.
Na czym polega biznesowy lean canvas, czyli uproszczony model business canvas?
Źródło: Morsa Images/Getty Images
Lean canvas jest modelem biznesowym, który gwarantuje możliwość szybkiego zidentyfikowania najsilniejszych i najsłabszych stron projektu biznesowego. Jego zaletą jest fakt, że możemy wykonać go na jednej kartce papieru. Sprawdzamy, czym różni się od pierwowzoru, modelu biznesowego canvas i na czym polega?

Nie istnieje chyba sytuacja, w której nie warto byłoby wypróbować modelu lean canvas lub modelu biznesowego canvas. Przykładowo, pragnąc oszacować trafność danej koncepcji, dzięki powyższym modelom będziemy w stanie zobaczyć powiązania kosztów, wydatków, silnych i mocnych stron projektu. Zarówno uproszczona wersja lean canvas , jak i szerszy model business model canvas , składa się tylko z dziewięciu najważniejszych elementów.

Lean canvas i model biznesowy canvas - przykłady i zarys struktury

Każda działalność gospodarcza, nawet jeśli dany przedsiębiorca nie jest tego świadom, działa w oparciu o dany model biznesowy. Zasadniczo im bardziej jest on rozwinięty i przemyślany, tym większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w biznesie. Istnieje wiele modeli biznesowych, a jednym z nich jest lean canvas. Model ten to zmieniony i uproszczony pod warunki zakładania start-upów schemat, który został opracowany w 2010 r. przez Asha Maurya. Model bazuje na nieco bardziej zaawansowanym, pierwotnym modelu biznesowym canvas. Aby dobrze zrozumieć cechy i działanie lean canvas, warto wpierw poznać model, który stanowił inspirację dla jego utworzenia.

Finanse i praca

Źródło: Dzień Dobry TVN
Jak unikać niepotrzebnych wydatków?
Jak unikać niepotrzebnych wydatków?
Oddaj moje 500+
Oddaj moje 500+
Jak uczyć dzieci czym są finanse?
Jak uczyć dzieci czym są finanse?
Rozmowy Polaków o pieniądzach
Rozmowy Polaków o pieniądzach
Wyginam śmiało ciało w pracy
Wyginam śmiało ciało w pracy
Zalety krótkiego treningu w pracy
Zalety krótkiego treningu w pracy
Dni wolne od pracy w 2024 roku
Dni wolne od pracy w 2024 roku
Dostępność kredytów i zdolność kredytowa
Dostępność kredytów i zdolność kredytowa
OszczędzaMY – kredytowy ból głowy
OszczędzaMY – kredytowy ból głowy
Zmiany w Kodeksie Pracy już od sierpnia
Zmiany w Kodeksie Pracy już od sierpnia
Workation - praca i wakacje
Workation - praca i wakacje
Praca leży na ulicy? Nie! Wisi na szybie
Praca leży na ulicy? Nie! Wisi na szybie
Czy 16 godzin pracy to gwarancja sukcesu?
Czy 16 godzin pracy to gwarancja sukcesu?
Czy praca po 16 godzin dziennie to gwarancja sukcesu?
Czy praca po 16 godzin dziennie to gwarancja sukcesu?

Biznesowy model canvas został opracowany przez Alexa Osterwaldera i składa się z dziewięciu części. Jego zastosowanie może wpływać na efektywność prowadzonego już biznesu, jak i służyć jako skuteczne narzędzie do planowania przyszłych przedsięwzięć. Dziewięcioczęściowy model opracowany został w ten sposób, aby bez trudu można było rozrysować go na kartce. Rozwiązania te zostały stworzone jako alternatywa dla skomplikowanych i wielostronicowych projektów biznesowych.

W jaki sposób wygląda struktura business model canvas? Przykładowo, jeśli pracujemy na kartce ułożonej poziomo, dolną, dłuższą krawędź papieru powinniśmy zagospodarować dwiema z dziewięciu części modelu - strukturą kosztów i strukturą przychodów. Powyżej znajdować się będą pozostałe elementy, spośród których jeden umiejscowić należy tak, aby dotyczył zarówno struktury kosztów, jak i przychodów. Elementem tym jest "propozycja wartości" (produkt, idea). Po lewej stronie od "propozycji wartości" i nad strukturą kosztów należy wprowadzić pola:

  • kluczowi partnerzy (najbliżej lewej krawędzi);
    • kluczowe wartości;
      • kluczowe zasoby.

        Z kolei adekwatnie po prawej stronie od "propozycji wartości", czyli w obszarze przynależącym do struktury przychodów, umieszczamy ostatnie trzy części tego modelu:

        • relacje z klientami;
          • kanały;
            • segmentacja klientów (najbliżej prawej krawędzi).

              W jaki sposób działa tak zarysowany przykładowo business model canvas? Jeżeli pragniemy wycenić opłacalność nowego biznesu, np. polegającego na sprzedaży produktów spożywczych, wówczas doskonale widzimy zależności - które części naszego przedsięwzięcia wpływają na jakie elementy. Uzupełniając w tym modelu informacje o obecnych lub potencjalnych partnerach, jesteśmy w stanie jednocześnie zestawić je później z dostępnymi kanałami (logistyka, dystrybucja).

              Prostszy model lean canvas - idealny dla start-upów i małych firm

              Model lean canvas jest przerobioną wersją modelu biznesowego canvas . Również składa się z dziewięciu elementów, z których pięć zostało takich samych ("propozycja wartości", struktura kosztów, struktura przychodów, kanały, segmentacja klientów). Po lewej stronie, w dziale struktury kosztów, zapisujemy następujące działy:

              • problemy - wszystkie trudności i przeciwwskazania dotyczące realizacji danego projektu. W tym miejscu mogą znajdować się zarówno twarde ograniczenia (np. niedobór kapitału inwestycyjnego, lokalizacja itp.), jak i miękkie, indywidualne (trudności w nauce nowego języka programistycznego, potrzebnego do zaprojektowania i sprzedaży nowej gry);
                • rozwiązania - miejsce na wszystkie rozwiązania powyższych problemów. Czasem bowiem rozwiązania, które początkowo uznajemy za gorsze, mogą z czasem okazać się najlepszymi;
                  • kluczowe statystyki – ilościowe analizy i przeprowadzone badania rynku. Mogą to być dane wywołane (własne badania) lub zastane (np. raporty konsumenckie, raporty z rynku nieruchomości itp.).

                    Po prawej stronie względem "propozycji wartości", czyli naszego podstawowego produktu lub usługi, umieszczamy pola:

                    • przewaga konkurencyjna - to dział, w którym umieszczamy informacje o danej cesze naszego produktu, która nie może być podrobiona lub zastąpiona inną cechą przez konkurencję;
                      • kanały - sposoby dotarcia do klienta - z informacją o produkcie i z samym produktem;
                        • segmentacja klientów – klasyfikacja klientów, do których chcemy dotrzeć.

                          Po wypełnieniu modelu lean canvas warto zestawić ze sobą i porównać, czy więcej potencjalnych problemów znajduje się w sekcji struktury przychodów, czy struktury kosztów. Analizę warto rozpoczynać od określenia problemu i zaproponowania rozwiązania ("propozycja wartości"). Dzięki temu prostemu narzędziu szybciej przelejemy swoje pomysły na papier i je posegregujmy. 

                          Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

                          Zobacz także:

                          Autor: Adrian Adamczyk

                          Źródło zdjęcia głównego: Morsa Images/Getty Images

                          podziel się:

                          Pozostałe wiadomości