Ciąża

Kawa zbożowa w ciąży. Czy szkodzi dziecku?

Ciąża

iStockphotoEva Blanco/Getty Images

Jesteś tym, co jesz. Jeśli dodatkowo nosisz w sobie nowe życie, to słowa te, jeszcze bardziej zyskują na znaczeniu. Jest wiele produktów, które mogą zaszkodzić twojemu maleństwu, łatwo jednak popaść w paranoję, a przesada w żadną ze stron, nie jest wskazana. Dlatego warto poświęcić swój czas i uwagę na skontrolowanie diety. Jednym z zagadnień, które od lat wzbudzają dyskusje, jest picie kawy w ciąży. Dowiedz się, jakie są za i przeciw.

Zwykle wybór kawy, jaką spożywamy zależy od naszych preferencji. Wyróżniamy kawy kofeinowe (rozpuszczalne i parzone) oraz bezkofeinowe i zbożowe, które dziś nas najbardziej interesują.

Eksperci są dosyć zgodni co do tego, że kawa w ciąży jest dozwolona, ale w niewielkich ilościach, ponieważ, jak wszyscy wiemy, zawiera w sobie kofeinę. Substancja ta z łatwością wchłania się w organizmie i przenika przez łożysko do płynu owodniowego. Narządu płodu nie są w pełni wykształcone i nie radzą sobie dobrze z jej rozkładem (czas metabolizmu wydłuża się z 4 godzin u osoby dorosłej do 150 godzin u płodu!). To wydłużone trawienie może być niebezpieczne dla rozwijającego się dziecka. Wysokie, dzienne spożycie kofeiny może doprowadzić do przedwczesnego porodu, a nawet poronienia.

Co oznaczają te “niewielkie ilości”? To takie, które nie przekraczają dawki 200-300 mg na dzień, czyli około 2-3 filiżanki kawy dziennie. Należy jednak pamiętać, że kofeina znajduje się nie tylko w kawie! Jest również obecna w kawie rozpuszczalnej, herbacie, napojach typu cola, a nawet w lekach przeciwbólowych. Konwencjonalną kawę jest wobec tego najlepiej ograniczyć do niezbędnego minimum. Zamiast niej warto zastanowić się nad kawą zbożową!

Czy można pić kawę zbożową w ciąży?

Kawa zbożowa to chyba najzdrowszy rodzaj kawy, jaki jest obecnie dostępny na rynku. Dla kobiet w ciąży stanowi doskonałą alternatywę. Posiada w sobie dużo cennych składników mineralnych.

Do produkcji kawy zbożowej zamiast ziaren kawy, używa się ziaren zbóż (m.in. żyta, jęczmienia, buraka cukrowego czy cykorii), co powoduje, że zawiera ona błonnik, który ułatwia perystaltykę jelit. Składnik ten zmniejsza także wchłanialność metali ciężkich i cholesterolu. Kawa taka dostarcza także organizmowi fosfor, potas oraz magnez.

Ponadto kawa zbożowa zawiera także przeciwutleniacze, które ograniczają szkodliwe działanie wolnych rodników - odpowiadają za wiele różnych schorzeń, takich jak: zaburzenia pracy serca i układu krążenia, nowotwory i miażdżycę. Kawa zbożowa ma w sobie także magnez, działa więc ochronnie na serce i metabolizmy, bierze udział w budowie kości i zębów, a także zwiększa naszą odporność na stres. Z kolei zawarta w kawie zbożowej cykoria wspomaga procesy trawienia, a także odpowiada za pobudzenie łaknienia. Jeśli wypijamy kawę zbożową z mlekiem, to dostarczamy także naszemu organizmowi wapń, czyli główny składnik budowy kości. Co ciekawe, kawa zbożowa zawiera także witaminy z grupy B.

Kawa inka w ciąży. Czy można pić inkę w ciąży?

Kawa zbożowa potocznie bywa też nazywana kawą “inką”. Okazuje się, że może być składnikiem zdrowej i zbilansowanej diety. To wszystko dzięki jej specjalnym właściwościom. Ponoć szczególnie warto zachęcać do picia jej, zwłaszcza kobiety w ciąży. Przede wszystkim nie posiada w swoim składzie kofeiny, która może zaszkodzić dziecku. W porównaniu do konwencjonalnej kawy, nie wypłukuje także magnezu. Kawa z kofeiną posiada spore ilości kwasu szczawiowego, który jak wiadomo, utrudnia przyswajanie wapnia. Kawy zbożowej nie powinny jedynie spożywać osoby uczulone na gluten.

Tradycyjna kawa działa też moczopędnie, przez co znacznie szybciej wydala z organizmu potrzebne składniki mineralne. Co innego kawa zbożowa, która może być spokojnie pita, także przez dzieci. Co ciekawe cykoria zawiera w sobie między innymi prebiotyki, czyli swoiste węglowodany, które dzięki mleku matki, poprawiają trawienie i zwiększają apetyt karmionych maluszków. Probiotyki działają także korzystnie na wzrost bakterii w układzie pokarmowym.

Czy kawa zbożowa szkodzi?

Podstawową różnicą pomiędzy kawą zbożową i konwencjonalną jest fakt, że ta pierwsza nie uzależnia. Wskazana jest dla osób, które cierpią na nadciśnienie, a także dzieci, kobiet w ciąży i matek karmiących.

Kawa zbożowa posiada wiele wartości zdrowotnych i może być spożywana w ciąży bez strachu. Zwykła kawa wypłukuje z organizmu magnez i inne ważne składniki odżywcze, za to kawa zbożowa, stanowi ich źródło. Te dobrodziejstwa kawa zbożowa zawdzięcza nie tylko produktom, z których jest przygotowana, ale także procesom, w których powstaje. Składniki poddawane są prażeniu, które znacząco wpływają na ich smak i skład. Przede wszystkim jednak składniki te są ubogie w tłuszcz, dzięki czemu w procesie parzenia powstaje niewiele szkodliwych dla zdrowia produktów z rozkładu tłuszczów.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Jak zredukować stres i niepokój w ciąży?

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto

Pozostałe wiadomości