Działamy! Biznes po pandemii

Za czym najbardziej tęskniliśmy w czasie pandemii i jak robiliśmy zakupy? Niektóre zwyczaje bardzo się zmieniły

Działamy! Biznes po pandemii

Wirus SARS COV-2 odcisnął swoje piętno nie tylko na tak oczywistych aspektach naszego życia, jak zdrowie, czy kontakty międzyludzkie, ale także na każdym elemencie naszej codzienności. Od wybuchu pandemii zmieniło się tak wiele. Często z trudem przypominamy sobie, jak funkcjonowaliśmy jeszcze dwa lata temu.

Za czym najbardziej tęskniliśmy w czasie pandemii?

Jednym z ubocznych, choć bardzo dotkliwych skutków pandemii była radykalna i gwałtowna konieczność zmiany stylu życia. Przyzwyczajeni do wyjazdów, spotkań ze znajomymi, wyjść do kin, czy teatrów nagle zostaliśmy tych możliwości pozbawieni. Tęsknota za dawnym życiem miała wiele wymiarów. Na pierwszym miejscu była, oczywiście, obawa o zdrowie swoje i bliskich, jednak nie bez znaczenia było też poczucie osamotnienia i przymusowej izolacji.

W badaniach "Jak COVID-19 zmienił zwyczaje zakupowe i płatnicze Europejczyków?" przeprowadzonych przez eService i Visa w 7 europejskich krajach, aż 49% respondentów z Polski potwierdziło, że najbardziej czeka na możliwość wyjazdu na urlop, co więcej, aż 26% zadeklarowało, że zamierza korzystać z wycieczek częściej, niż przed pandemią. Niewiele mniej, bo aż 41% badanych stwierdziło, że spotkanie z rodziną i znajomymi będzie jedną z pierwszych rzeczy, które zrobią po zniesieniu obowiązujących obostrzeń. Te liczby nie dziwią, szczególnie, że wprowadzone w trosce o życie i zdrowie obywateli bardzo mocno odbiły się na kontaktach międzyludzkich – całe życie właściwie z dnia na dzień przeniosło się do sieci, a przecież Polacy słyną i ze swojej gościnności i zamiłowania do rodzinnych imprez i spotkań z przyjaciółmi. Jednak tęskniliśmy nie tylko za imprezami w większym gronie – sytuacja na świecie sprawiła, że nawet prozaiczne wyjście na kawę, czy obiad do restauracji stało się niemalże nieosiągalnym marzeniem – za takimi wypadami tęskni aż 37% respondentów, a 24% z nich deklaruje, że zamierza częściej korzystać z takich rozrywek po pandemii.

Zmienić musieliśmy jednak nie tylko przyzwyczajenia związane z wyjazdami, czy spotkaniami ze znajomymi, zarówno tymi domowymi, jak i tymi na mieście. Aż 34% badanych zaraz po zniesieniu obostrzeń zadeklarowało wyjście do kina, czy teatru, 20% - na basen, czy siłownię, a 12% do galerii sztuki lub muzeum. Rozrywki, które dotychczas wydawały nam się oczywistością i nieodłącznym elementem naszej codzienności nagle stały się dobrem luksusowym. W każdym z wymienionych przypadków ponad 20% respondentów (odpowiednio: 29%, 23% i 22%) stwierdziło, że po zakończeniu pandemii będą korzystać z tych form rekreacji częściej, niż przed 2020 rokiem.

Nawyki płatnicze

Osoby, które wzięły udział w badaniach zostały podzielone na 3 grupy: gotówkowych tradycjonalistów (17% respondentów), czyli osoby, które preferują płatności w klasycznej formie, mimo, że posiadają karty płatnicze. Zaledwie 1/3 z nich przyznaje, że obecna sytuacja zachęciła ich do zakupów online. Jednocześnie osoby, które preferują płatności gotówkowe częściej niż przedstawiciele pozostałych dwóch grup deklarują, że ich sytuacja finansowa pogorszy się po pandemii. Kolejny segment wyróżniony przez badaczy to multipłatnicy (51% badanych), czyli osoby, które równie często sięgają zarówno po tradycyjne, jak i nowoczesne formy płatności. Częściej, niż osoby, które preferują płatności gotówką zwracają też uwagę na to, czy w danym miejscu można płacić kartą i zdarza im się rezygnować z dokonania zakupów tylko dlatego, że nie mogą skorzystać z płatności kartą.

Ostatnią grupą wyróżnioną przez badaczy grupą są bezgotówkowcy (32% osób biorących udział w ankiecie). To ludzie, którzy zdecydowanie preferują płatności przy użyciu kart płatniczych, lub innych środków, które umożliwiają płatności zbliżeniowe. Uważają, że gotówka jest niehigieniczna, często odrzucają miejsca, które nie oferują płatności bezgotówkowych.

Jak pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe?

Przeprowadzone przez Visa i eService badania jednoznacznie wskazały, że możliwość dokonania płatności bezgotówkowo daje poczucie, iż przedsiębiorca (niezależnie od branży, w której działa) wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Jednocześnie, aż 20% deklaruje, że po ustaniu pandemii w sklepach stacjonarnych częściej będzie sięgać po płatności bezgotówkowe przy użyciu tradycyjnej karty płatniczej, a 17% - wykorzystując do tego smartfony lub smartwatche. Jak sytuacja przedstawia się w przypadku zakupów w sieci? Podobnie jak w przypadku tradycyjnych, 20% badanych deklaruje zwiększenie częstotliwości płacenia kartą także w Internecie. Podobna liczba respondentów potwierdziła, że chętnie skorzystają z innych, alternatywnych form płatności, jak wirtualny portfel, czy szybki przelew.

Sytuacja finansowa Polaków w związku z pandemią COVID-19

Nieodłączną częścią naszego życia, zarówno tego, które znamy sprzed pandemii, jak i tego w jej trakcie są niewątpliwie zakupy – zarówno te podstawowe, spożywcze, jak i te kosmetyczne, ubraniowe, czy związane z aranżacją wnętrz. eService i Visa postanowili ponadto sprawdzić, jak aktualna sytuacja na świecie zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Czy w związku z pandemią zmieniliśmy coś w podejściu do planu wydatków, czy wybieranych form płatności?  

W badaniach przeprowadzonych przez Visa i eService, 50% respondentów zadeklarowało, że pandemia nie wpłynęła na ich sytuację finansową, jednocześnie aż 72% z nich określa swój poziom życia, jako "średni", co oznacza, że wystarcza im na codzienne potrzeby, ale muszą oszczędzać na większe wydatki.

Źródło zdjęcia głównego: Guido Mieth/Getty Images

Pozostałe wiadomości