Żurawina spożywana regularnie może przynieść wiele korzyści dla zdrowia. Ten niepozorny owoc coraz częściej stosowany jest jako rodzaj suplementu diety – dostępny m.in. jako żurawina suszona, liofilizowana czy świeża, a także w postaci soków oraz herbat. Jakie właściwości ma ta roślina i kto powinien włączyć ją do swojego jadłospisu?

Żurawina błotna i wielkoowocowa to dwa gatunki rośliny, której owoce stanowią podstawę wielu gotowych przetworów. Ich wyróżnikiem jest nie tylko wyjątkowy smak, ale także właściwości prozdrowotne. I choć można pokusić się o uprawę żurawiny w przydomowym ogródku, łatwiej jest sięgnąć po produkty dostępne w sklepie. Które z nich warto wybrać?

Żurawina – wartości odżywcze

Zawartość kalorii w żurawinie jest niewielka . Dotyczy to zwłaszcza świeżych owoców. W tym przypadku to jedynie 42 kcal na 100 g. W roślinie można za to znaleźć wiele witamin i mikroelementów. Są to m.in.:

· witamina C, B1, B2, B6, E,

· wapń, fosfor, jod, potas, sód, fosfor i żelazo,

· flawonoidy,

· błonnik,

· garbniki.

Żurawina – właściwości smakowe

Żurawina świeża lub przetwarzana ma szerokie zastosowania kulinarne. Jej lekko kwaśny i cierpki smak podkreśla głębię i aromat wielu potraw. Żurawina do mięsa czy serów będzie więc doskonałym dodatkiem i urozmaiceniem. Walory smakowe to jednak nie wszystko. Owoce rośliny mogą bowiem pozytywnie wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Żurawina – właściwości zdrowotne

Czy żurawina jest zdrowa ? Jak najbardziej! Stosuje się ją zarówno jako środek profilaktyczny, jak i leczniczy.

Żurawina na układ moczowy

Roślina znana jest przede wszystkim jako środek, który zapobiega infekcjom dróg moczowych i pomaga w ich zwalczaniu. Schorzenia te powodowane są zazwyczaj przez bakterie E. coli. Żurawina utrudnia przyleganie ich do ścian dróg moczowych, a także zakwasza sam mocz. Dzięki temu szkodliwe bakterie dużo trudniej się kolonizują. Ponadto owoce mają działanie moczopędne, przez co zapobiegają zastojowi moczu w pęcherzu. W ten sposób ryzyko rozwoju chorób jest zminimalizowane. Żurawina na pęcherz czy na nerki jest więc jak najbardziej wskazana.

Żurawina na serce

Działanie moczopędne żurawiny to jednak nie wszystko. Roślina, dzięki zawartym w niej flawonoidom, zmniejsza także ryzyko chorób serca . Zatrzymuje rozwój zakrzepów i pobudza układ krwionośny.Zwiększa także poziom dobrego cholesterolu i przeciwdziała miażdżycy. Aby móc cieszyć się mocnym i zdrowym sercem, warto więc codziennie sięgać po ten owoc, np. w postaci soku z żurawiny.

Żurawina – właściwości antybakteryjne dla zdrowych zębów

Osoby, które mają tendencję do chorób zębów, również powinny zainteresować się tym owocem. Na co pomaga żurawina w tym przypadku? Przede wszystkim zabija patogeny i redukuje osadzanie się bakterii na dziąsłach. Nie można jednak z nią przesadzić – żurawina, a zwłaszcza żurawina suszona, zawiera cukier, dlatego należy spożywać ją w rozsądnych ilościach.

Żurawina – działanie na żołądek

Żurawina suszona, świeża lub w tabletkach pozytywnie wpływa także na stan żołądka. Jej spożywanie zapobiega głównie wrzodom, ponieważ zawarte w niej substancje utrudniają osadzanie się bakterii na ściankach układu trawienia.

Żurawina na odchudzanie

Ciekawym zastosowaniem żurawiny jest włączenie jej do diety odchudzającej. Owoce pomagają w detoksykacji organizmu, a dzięki zawartości błonnika następuje uregulowanie przemiany materii.

Żurawina – jak najlepiej ją jeść?

Świeża żurawina nie zawsze jest ogólnodostępna. W większości sklepów można za to spotkać przetworzone produkty. Przykładem jest chociażby żurawina suszona . Niestety, nie zawsze będzie to dobry wybór. Taki produkt często zawiera bardzo dużo cukru, a także substancje konserwujące czy olej słonecznikowy. Dodatkowo zawartość kalorii w suszonej żurawinie gwałtownie rośnie – jest to aż 308 kcal na 100 g. Dlatego też należy uważnie czytać etykiety i unikać tego typu produktów. Na szczęście w sklepach z żywnością ekologiczną dostępna jest także żurawina suszona bez cukru , którą można kupić bez obaw.

Innym rozwiązaniem jest żurawina liofilizowana . Zawiera wszystkie pożądane witaminy i składniki odżywcze, nie mając cukru i środków konserwujących. Jest to więc wybór bezpieczny. Taka żurawina bez cukru może być jedzona samodzielnie lub dodawana do deserów czy śniadań. Urozmaici ich smak, a przy tym wspomoże zdrowie. Żurawina czasami stosowana jest też do herbaty .

Bardzo często polecana jest również żurawina do picia. W tym przypadku najlepiej wybierać napoje bez zawartości cukru. Do najpopularniejszych należy sok z żurawiny i herbata żurawinowa .

Dla osób, które nie przepadają za kwaskowatym smakiem, przeznaczona jest z kolei żurawina w tabletkach .

Żurawina – przeciwwskazania

Żurawina – sok, tabletki, owoce suszone lub świeże – wybór jest naprawdę ogromny. Jednak czy każdy powinien ją jeść? Mimo właściwości zdrowotnych, żurawiny powinny unikać osoby cierpiące na osteoporozę i zażywające leki przeciwzakrzepowe (warfarynę). Ponadto jeśli ktoś zmaga się z poważnymi chorobami nerek, powinien uważać na ilość spożywanych owoców.

Zobacz film: Wartościowa żurawina. Źródło: Dzień Dobry TVN.


Co sądzisz o tym artykule?
87
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0